Ander ritme nodig.

A

Anoniem

Guest
Hoihoi,

Vandaag met Evy op het cb geweest. Ze weegt nu 7030gr en
wordt morgen 7 maanden. Haar lijn boog wat af nu. Ging voorheen netjes
met de middelste lijn mee.
Ze is al een aantal weken verkouden; het
wil maar niet overgaan. Dat kost natuurlijk extra energie. Net zoals
het feit, dat ze super beweeglijk is. Als ze wakker is, kan ze geen
minuut stil zijn; altijd in beweging. Verbruikt dus veel energie.

Samen
met de verpleegkundige haar eetpatroon doorgenomen en ze krijgt nu dus
te weinig binnen. Ze moet meer groente en fruit gaan eten. En eigenlijk
pap met de lepel.
Dit hadden we al geprobeerd, maar dat weigert ze en dan wil ze daarna ook de fles niet meer. Pap uit de fles drinkt ze wel goed.

Sinds
1,5 week, gaat de groentehap niet meer zo geweldig. Net alsof ze het
niet meer lekker vindt. Fruit eten gaat afwisselend. Daar het 4 weken
geleden allemaal heel goed ging en ze van beide een potje opat.

Haar dagritme qua eten/drinken ziet er nu zo uit:
7.00 fles; drinkt ongeveer 140-160cc
10.00/10.30 fruit; hoeveel ze wil. Meestal 50-125gr.
11.30 fles; hoeveelheid wisselt steeds; ligt eraan hoeveel fruit ze gegeten heeft
15.00 groente; hoeveel ze wil. Meestal 50-75gr.
16.00 fles; 140-160cc
20.30 fles; met 1 schepje (van de voeding) rijstebloem. Drinkt hier 170-200cc van.

Ik
weet dat het allemaal wat raar in elkaar zit qua tijd. Het vervelend
is, dat ze na de fles van 16.00 in slaap valt en niet meer uit zichzelf
wakker wordt. We maken haar dus steeds wakker voor de laatste fles.
Door de dag maakt ze hazenslaapjes.
Het cb gaf het advies het wat meer te spreiden; zo van 7.00 tot 19.00/19.30.
Ze mag in principe een fles laten vallen.

Maar hoe pakken we dit aan? Toch om 7.00 blijven beginnen en alles wat meer verdelen, of haar zelf een ritme laten bepalen?
En om welke tijden geef ik dan de fles, als we naar 3 flessen gaan. en moet ik haar buiten de flessen om, nog wat extra's geven?

Graag jullie adviezen.
Alvast bedankt,
Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Hoi Iris,

Het feit dat Evy nu even wat minder eet, kan heel veel oorzaken hebben. Sowieso al dat ze verkouden is, maar het kunnen bijvoorbeeld ook tandjes zijn. Daniel heeft in de periode dat hij begon met tandjes, 2 weken vrijwel geen vast voedsel gehad(in die 2 weken is hij ook ziek geweest). Hij wilde eigenlijk alleen drinken. Ik denk dat het tandvlees zeer deed.....
Je schrijft dat Evy altijd met de middenlijn mee is gegroeid en nu iets afbuigt. Ik zou me daar niet al te druk over maken. Ze groeit nu gewoon wat minder hard, maar voor hetzelfde geld maakt ze straks weer een spurt.
Ik kan me wel voorstellen dat je je een beetje zorgen maakt als het CB zegt dat ze te weinig krijgt, maar laat je niet gek maken. Hoe dan ook. je vroeg advies, nou zo zag Daniels schema er ongeveer uit(op de pap na, want die wilde hij helemaal niet. Pas met 10,5 maand heeft hij ongeveer 3 weken 's morgens pap gehad en nu eet hij 's morgens brood)

7.00 is mijns inziens een mooie tijd om te beginnen. Je zou haar 's morgens een fles pap kunnen geven(dat gezeur over dat pap van bordje moet, als Evy het alleen uit een fles wil, lekker laten hoor, deed ik ook). En dan pap van bijv. friso of bambix ipv rijstebloem. Het schijnt namelijk niet uit te maken, voor het doorslapen, of je de pap 's morgens of 's avonds geeft. Het gaat erom dat ze overdag voldoende binnen krijgen. Bovendien is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Evt. nog een bekertje drinken voor de dorst.

9.30  fruit met wat drinken. Ik weet niet of je potjes geeft of zelf maakt, maar Daniel wilde opgegeven moment geen potjes meer. Vers fruit ging toen wel, maar ook een stuk minder toen hij met zijn tandjes en ziek zijn zat.

Ik zag dat je lunch vrij snel achter het fruit aan komt, het is dan niet zo gek, dat ze dan niet veel eet/drinkt tussen de middag Vandaar dat ik qua tijden in mijn schema 9.30 en 12.00 aanhoud.

12.00 Fles(je mag vanaf 7 maanden ook beginnen met brood erbij, de fles wordt dan langzamerhand kleiner)

15.00 Je geeft nu een warme hap om deze tijd, maar je zou ook wat drinken kunnen geven met iets erbij(soepstengel, rijstewafel o.i.d.)

Daarna zou je haar dan even kunnen laten slapen en haar om ongeveer half zes wakker kunnen maken voor de groentehap met daarna een toetje(bijv. yoghurt).
Dan proberen wakker te houden  tot de  laatste fles.

Je schrijft dat ze overdag vooral hazeslaapjes doet. Slaapt ze overdag wel in haar bedje? Ik heb een oppaskindje die overdag betere slaapjes ging doen toen we haar overdag ook de slaapzak aandeden(had ze 's nachts ook). Verder zou je kunnen proberen om haar op vaste tijden op bed te leggen. En als ze al snel wakker wordt, weer even instoppen en proberen de tijd te rekken. Dit gedeelte heel saai houden, want anders vindt ze het alleen maar leuk. Ik zeg niet dat je haar moet laten huilen, want dat kan ik zelf ook niet:)
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, laat ff weten wat je ervan denkt en of je er mee uit de voeten kan. Als je vragen hebt, hoor ik het wel!!!

Groetjes, Yvette

7 uur is inderdaad een mooie tijd om te beginnen.
Toen ze bij mij deze leeftijd hadden vond ik het het gemakkelijkste om ze aan de eettijden van het gezin te laten wennen. Dus als wij aten, ontbijt, koffietijd, lunch, theetijd, avondeten, kregen de kinderen ook wat aan vast voedsel. De melk ging tussendoor, op verzoek.

Hoihoi,

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat best wel goed met Evy's nieuwe ritme.

Het ziet er sinds dinsdag ongeveer zo uit:

7.00 fles 210cc; deze gaat bijna weer helemaal op

9.30-10.00 2/3 fruithap (groot potje) of een verse fruithap

12.00 fles 210cc; deze gaat op

15.00-16.00 rest van het fruit van de ochtend met een soepstengel/broodkorst om te oefenen

17.30-18.00 warme hap

19.00 papfles 210

Ze slaapt idd gewoon in haar eigen bed met slaapzak. Zonder slaapt ze gewoon niet.

Ik probeer me niet te druk te maken; het was maar een momentopname. En
we hebben een hartstikke vrolijke meid. We gaan gewoon over een paar
weekjes weer even wegen en dan zien we wel weer.

Groetjes Iris mv Evy 16-05-08

Fijn dat het je nu een lekker ritme hebt met de kleine meid. Bij ons veranderde het schema het 1e jaar ook zeer regelmatig. Afgelopen week heeft hij denk ik een groeispurt gehad of een inhaalslag na het ziekzijn, hij at wel 2 keer zoveel als normaal. Nu eet hij weer redelijk normaal. Nog wel meer dan eerst, maar ja hij at eerst ook best weinig... Ach wat maakt het uit, ze worden echt wel groot. De een groeit gewoon sneller dan de andere :)

Groetjes,
Yvette

Terug
Bovenaan