andere kindjes bijten

Mijn dochter is 16 maanden en zit duidelijk in haar bijtfase. We zitten echt met ons handen in het haar: ze bijt nu al maanden (niet alleen andere kindjes, maar ook papa en mama) en het wordt, ondanks onze acties, alleen maar erger. Beet ze eerst een keer per maand, nu bijt ze elke dag wel en soms zelfs een paar keer per dag. We hebben al vanalles geprobeerd: lief maar duidelijk toespreken, boos worden, op de gang zetten, terug bijten. De leidsters spreken ons, terecht, elke keer als het gebeurd is aan. Maar ook zij weten niet wat te doen, buiten hopen dat de fase snel over waait (ze is sowieso nog erg bezig met spulletjes in dr mond stoppen). Ik durf de andere ouders nog nauwelijks aan te kijken! Ze bijt voornamelijk als ze haar zin niet krijgt of als het te druk om haar heen is. Wie heeft er tips voor ons??
 
Heb je al geprobeerd uit te leggen dat ze ook kan zeggen dat ze iets niet leuk vind, met woorden. En dan misschien thuis oefenen met een klein rollenspelletje samen met papa..... Zo leert ze haar emotie uiten met woorden ipv met bijten..... En jij kan actief aan de gang met het probleem, dat vindt ik in ieder geval altijd fijn!

succes
Pauline
 
Ik heb ook laatst gehoord dat dit gedrag te maken heeft met emoties uiten. Ons dochtertje beet papa flink in haar buik en toen ik dit ter sprake bracht bij het CB, zeiden ze dit. Het komt idd neer op wat Pauline zegt, uitleggen met woorden. Ins ons geval vertelde ze dat ze pappa dan lief zou vinden en dit nog niet onder woorden kan brengen. Mjah ze was toen ook nog geen 1 jaar oud. Ik heb toen elke keer gezegd dat ze papa en mama dan ook een kusje mag geven en deed dit voor. Nu is dit weer over.

Succes
 
He gedsie wat vervelend voor je.
Kan me voorstellen dat je dit wel heel naar vindt, ook tegenover anderen. Maar ze is pas 16 maanden, ze beseft nog niet dat dit een ander pijn doet. Ze zoekt gewoon contact en/of een reactie. Als je iedere keer als ze bijt (of een poging tot bijten doet) gelijk ingrijpt en laat zien dat ze moet aaien, dan vervang je deze toch heel vervelende (onacceptabele) manier van contact maken of aandacht vragen voor een positievere. Als het op bepaalde momenten te onrustig voor haar is, is het misschien beter haar even uit die drukke situatie te halen. Voorkomen is uiteindelijk beter dan genezen... Dit moet je wel consequent doorvoeren, dus het zou fijn zijn als het kdv dezelfde aanpak had. Dat zou ik ook even met hen bespreken, dan weten zij ook meteen hoe erg jij er mee zit en ga je samen aan de slag om het op te lossen.

Ohja, mijn dochter had ook meer de neiging te gaan bijten als er tanden aan zaten te komen. Dus je hebt best kans dat ze een tand krijgt en het daarna ook weer minder wordt.

Ik hoop dat je meisje snel haar tandjes alleen nog maar in haar eten zet :)
 
Terug
Bovenaan