Andere richtlijnen potjesvoeding?

A

Anoniem

Guest
Omdat onze kleine nu een half jaar is gaan we beginnen met groente en fruit. Ik ben een voorstander van zelf maken en ben er ook al mee begonnen.
Maar als ik de richtlijnen van cb zie voor het zelf maken en de potjes in de winkel ernaast hou zie ik verschillen.
Hoe kan het dat het cb voorschrijft om 1-2 keer per week vlees te gebruiken en het 6-maanden potjes overal zit? Voor zover ik de olvarit heb bestudeerd in de winkel zit er overal wel rundvlees kip of vis bij. Of is het misschien zo dat je 1-2 keer per week rundvlees mag maar wel vaker kip en vis? Ik ben heel benieuwd!

Verder blijf ik het bijzonder vinden dat je geadviseerd wordt met 6 a 7 maanden pas met aardappels te beginnen, maar dat dit wel in 4maanden potjes zit.

Maar voor de reserves heb ik ook wel wat potjes in huis .

Hi,

Dat was precies mijn struikelblok een half jaartje geleden!! Waarom zit in alle potjes van 6 maand vlees of vis!
Ik heb de vraag  voorgelegd bij de Yunio voedingslijn en die hebben hem vervolgens weer doorgespeeld naar mijn eigen CB. De vraag was nog niet vaak (of misschien wel nooit) gesteld! Vreemd hè? Eerst werd er voorzichtig gepolsd of ik wel eens zelf kookte en toen ik aangaf dat hij eigenlijk alles wat hij mag met ons mee eet maar de gastouderdagen of de keren dat we sla of pasta aten dat we dan een potje wilde geven. Vaak kwam dat neer op meer dan 2 x per week. Nu is hij net 1 en dan wordt het allemaal weer wat makkelijker maargoed to the point: het CB gaf aan dat de structuur van de potjes dusdanig fijn is dat het niet zo heel erg is als ze daar vaker vlees mee eten. Als je zelf pureerd is het vlees vaak nog wat grover en lastiger te verteren en dan wordt een max van 2x per week aangeraden. Dat wordt hier in de Achterhoek in ieder geval verteld...
Ik denk dat het met de aardappels een beetje hetzelfde is, wrs doe je daar zelf snel wat meer in dan dat je in de potjes vind

Veel succes! In het opperdepop boek van AH staan trouwens ook veel vlees loze recepten misschien een ideetje?

Groetjes Saskia

Hallo,

Het i altijd even zoeken in het schap maar er zijn weldegelijk [potjes zonder vlees hoor.
Ik geloof van olavit oa de macroni.
Maar ze hebben vast nog wel meer smaakjes.

groetjes

hoi hoi,
daar zat ik gister ook mee. onze meisjes zijn inmiddels 6,5 maanden en krijgen sinds deze week pap er fruit. groente beginnen we volgende week aan. ik maak de fruit hapjes bijna allemaal zelf tenzij ik een keer geen tijd heb ofzo.
bij zowel de fruit als groente potjes zat ik met een probleem. ik viel ook over het feit dat overal vlees in zit terwijl ik pas met 8 maanden van plan ben vlees te geven. onze meisjes hebben erg veel last gehad van krampjes dus veel eerder zal het niet worden.
mijn probleem met de potjes fruit is dat er bijna overal banaan in zit en anders zit er wel sinaasappel in. beide kunnen ze niet tegen. (verstopping en krampen) er blijft maar 1 potje fruit over om mee te nemen.

ik heb ook het boekej van de AH Opperdepop en ben er erg blij mee. ja kan zelf combineren waar je kleintje tegen kan.

succes ermee!

Groetjes,
Petra

Hoi,

Je hebt van olvarit ook vegetarische potjes, die hebben een groene deksel, voor 6mnd heb je lentegroente-risotto voor 8mnd groenteschotel, kidneybonen, en al la carte:couscous vanaf 12mnd zijn er ook weer 2-3

Ik probeer vers met potje af te wissellen tot 1 jaar, dit omdat ze voor 1jr nog veel niet mogen, en zo  is het heel erg afwisselend qua smaak,structuur ed,, vind ik!

Het gaat er ook voornamelijk om dat je afwisseld, de rest is eigenlijk bijzaak, bij vegetarisch zitten vaak meer verschillende soorten groente!
Ook is het goed om 1-2x per week vis te eten,

Vis 1-2
Kip 1-2
Rund 2
Vega 2

Zo doe ik het ong. ik houd het niet echt bij maar wij  eten zelf zo ong, en of hij eet hetzelfde als ons of ik pak het potje wat het er meest op lijkt!

Hoop dat je er wat aan hebt.
Gr MJ

Leuk al die reacties! Het lijkt me idd het beste om af te wisselen. En natuurlijk kun je er ook af en toe een eitje bij doen. En zelf maken zonder vlees is nog makkelijker!

Petra: Veel met banaan he? Dat viel me ook al op! De combi's zijn bijna altijd met banaan. Olvarit heeft wel appel en ik zag nu ook dat Friso peer en zelfs mango heeft. Verder las ik op keukenkikker een recept van gedroogde abrikozen, maar ik weet niet of dat wat is.

Olvarit biologisch heeft ook een aantal fruit potjes zonder banaan. En ook Friso heeft tegenwoordig potjes bijv. bij de Super de boer, die hebben hele andere smaken in hun assortiment, bijv. cous-cous, en volgens mij was die vegetarisch.
Maar nog makkelijker is zelf de vegetarische maaltijden maken, aard. en bloemkool koken, staafmixer erdoor en klaar. Zo kan heel makkelijk 4 porties maken. Hetzelfde met sperzieboontjes en aard. of rijst en worteltjes of broccoli.

Terug
Bovenaan