angst bevalling

lieve zwangeren,
ik ben vrij onverwachts zwanger van mijn tweede kindje (nu 20 weken) en mijn eerste is nu bijna 9 maanden. Ik zie enorm op tegen de bevalling. De vorige was een vacuumverlossing en ik ben behoorlijk ingescheurd. Nu ben ik zo bang dat dat het daar weer gaat scheuren. Wil iemand haar ervaring met me delen?

Lieve anoniem, ik kan me voorstellen dat de angst er goed inzit. Bespreek dit met je verloskundige en overleg met haar wat je zelf kunt doen. Meestal gaat een tweede bevalling zonder vacuum en dan rekt het perineum veel gelijkmatiger op. Dus de kans op inscheuren is al minder. Vraag wat je vk vindt van bevallen op handen en knieen, zittend of op je linkerzij liggend. Allemaal houdingen die kunnen helpen. Bovendien helpt het vaak als iemand een nat warm washandje ertegen houdt. Dit verbetert de doorbloeding en maakt het weefsel wat soepeler. Misschien wat massage met perineumolie van weleda, dat helpt soms ook.

Hoi, mijn eerste bevalling eindigde ook in een vaccuumverlossing met knip, geen scheur, maar ik was ook zo bang voor mijn tweede bevalling. Ik ben dan ook vanwege mijn moeizame bevalling vorige keer op medische indicatie bevallen. En ik moet zeggen, ik was er zelf erg gerust op op die manier en dat is toch wel het belangrijkste denk ik. Mijn tweede bevalling is vlekkeloos verlopen, toen het eenmaal zover was was ze er binnen 8 minuten, zonder zelfs een knip te zetten. Wat inderdaad gewoon belangrijk is, bespreek je angst, want als je er gespannen aan begint werkt dat niet in zijn voordeel.

Hallo Laura en Vroedvrouw,

bedankt voor jullie reactie. Dat geeft me wel weer een beetje moed. Ik zal met mijn vk bespreken dat ik angstig ben (ze weet het eigenlijk wel, maar is zelf erg nuchter). Dat washandje lijkt me ook een goede tip.
Hartelijk dank

heymeis,

ik las daarnet dat een warm was handje tussen je benen kan voor komen dat je in gaat scheuren dat een verloskundige dat nu standaard doet en bijna niemand meer hoeft te hechten..
succes!!

Terug
Bovenaan