Angst dat het niet lukt

Hoi allemaal,

Ergens hoop je dat mensen je snappen maar ergens ook weer niet want leuk is het echt niet.

Ik (30) en mijn partner (32) hebben besloten om aan kinderen te beginnen. (Een wens die ik al vanaf mijn 20ste had)

Vorige jaar heb ik op de IC gelegen met een centrale longembolie en longinfarct. Hierdoor ben ik mijn vertrouwen in mijzelf en mn lichaam echt kwijt.
Dus ook heb ik de angst dat zwanger worden niet gaat lukken.

We zijn net begonnen. Mijn cyclus is heel regelmatig. 28 dagen. Nu heb ik voor het eerst een ovulatie test gedaan van CB. (de paarse) alleen heb ik al 5 dagen een knipperd poppetje (hoge vruchtbaarheid).
Hoe lang kan het duren voor je piek komt?

Nu heb ik echt de angst dat de piek uitblijft.

Mijn omgeving zegt heel lief; geduld, het komt vanzelf. Maar soms zijn dat de woorden die juist niet helpen. Ookal weet je dat het lief en positief bedoeld is.

Ik probeer het elke dag van me af te schrijven.

Hoe gaan jullie om met de angst en onzekerheid?

Beste,
De onzekerheid is soms niet te dragen. Elke keer weer 2 weken wachten voordat je kunt gaan testen. En dan nog hopen dat het niet eindigt in een miskraam. Dit is en blijft erg lastig en eigenlijk wordt de onzekerheid pas minder als je door het eerste trimester bent. En dan nog is er onzekerheid over de gezondheid van de kleine... wij hebben inmiddels 2 kinderen en sinds de eerste zwangerschap gaat er geen dag voorbij dat je je geen zorgen om ze maakt of ergens onzeker over bent. Daar staat tegenover dat ze je zoveel vreugde brengen, dat je het er graag voor over hebt. Voor mij was de geboorte van de oudste het moment dat ik dacht: hier leef ik dus voor! Dus ja, het is een fase waar je doorheen moet, dat eerste trimester, net zoals de baby vele fases van ontwikkeling zal hebben.
Wat betreft de ovulatietesten: die heb ik nooit gebruikt, want ik kan mijn eisprong voelen. Maar sperma kan 2 tot 5 dagen overleven in jouw lichaam en na de eisprong heb je nog ongeveer 24 uur. Bij om de dag klussen heeft de man genoeg tijd om verse zaadcellen aan te maken, bij minder vaak gaat de kwaliteit misschien iets achteruit en bij vaker gaat het aantal zaadcellen per lozing omlaag. Dus ik zou proberen rond de eisprong het een paar keer gezellig te maken, om de kansen te vergroten. Wanneer de piek dan precies zit, is niet per se belangrijk, als je eromheen werkt. Het is enorm vervelend dat je geen vertrouwen in je lichaam meer hebt, maar je bent pas net begonnen en misschien behoor je wel tot de gelukkigen die binnen een half jaar zwanger zijn. Houd moed en maak het gezellig samen :) !
Ik wens je heel snel een positieve test toe!

Super bedankt voor je reactie.  Doet me goed ! 
Soms heb je even gewoon een berichtje van een onbekende nodig die het snapt!
Nogmaals dank !

Hoi!
Ik heb soms ook angst dat het niet lukt. Wij zijn nu 3 maanden bezig, maar heb een zeer onregelmatige cyclus. Heb vorige maand geloof ik zelfs een cyclus over geslaan. Dus geen idee wanneer mijn ovulatie is.
De meesten zeggen inderdaad dat het wel goed komt en dat je er niet te veel aan moet denken, maar dat is erg lastig merk ik ook.
Ik wens je veel succes! ?

Als je een regelmatige cyclus hebt dan heb je elke maand een eisprong. Als je namelijk geen eisprong hebt dan word je ook niet ongesteld (uitzondering zijn anovulatoire cycli maar die komen zelden voor als je cyclus regelmatig is). 30% van de vrouwen is binnen 3 maanden zwanger, 70% binnen 6 maanden en 80% binnen een jaar. Het is dus helemaal niet gek als het niet in 1 keer raak is (ondanks dat je die verhalen vaak hoort). Als je cyclus zo regelmatig is dan kun je ervan uitgaan dat je eisprong ongeveer rond dag 14 komt. Als je dan rekening houdt met wat spreiding (dag 12-17 ofzo) en het in die week een aantal keer gezellig maakt dan heb je gewoon goede kans dat het binnen een jaar lukt. Andere vraag: gebruik je nog bloedverdunners? Want dan zou ik eerst even langs de arts gaan

Hi!
Ik snap je zooo goed... Ik hoop dat het snel goedkomt bij jou, bij mij, bij iedereen die zwanger wil worden ❤️
Deze dagen ben ik ook bezig met het 'niet bezig zijn', want als je er te veel aan denkt, ga je stressen en stress heeft een negatief impact op je vruchtbaarheid. Maar moet ik heel eerlijk zijn? Deze goed bedoelde tip ben ik he-le-maal zat ("niet stressen", "het komt vast goed", "laat het los", etc.). Het zijn ook oprecht goed bedoelde tips, maar zwanger worden is iets waar je geen controle over hebt en dit is zo frustrerend bij mij ?
Ik ben al 4 maanden bezig (klussen tijdens vruchtbare dagen), maar helaas nog niet raak. Heb zelfs mijn huisarts gebeld omdat ik precies zoals jij in de titel ook hebt benoemd, angst heb dat het niet gaat lukken.
Mijn huisarts zei:
- stop met te veel lezen op internet
- geniet met je partner, maak het gezellig en niet omdat het moet
- het komt echt goed  
Ik betrap mezelf helaas toch op dat ik zit te googelen wat vruchtbaarheid vordert en vermindert zodat ik daar rekening mee hou. Daarna belandt ik weer bij allerlei andere website en ben ik een uur verder waar ik niet wijzer van wordt.  
Sorry voor m'n lange berichtje, maar ik herkende mezelf in je verhaal en wilde ook m'n hart luchten ?❤️  
Succes ??

@willemijnB 

Super bedankt voor je reactie. Dat doet me goed. Ik wist dat een eisprong gewoon komt, ik was bang dat die uit kon blijven. Maar je bericht geeft weer een positieve boost. 
Ja ik moet voor altijd bloedverdunners slikken. Loop ook bij de hematologie. Ik heb mijn arts al gesproken en heb alles in huis wat ik moet gebruiken wanneer ik een positieve zwangerschap test heb. 
Zo moet ik stoppen met slikken en over op spuiten en vitamine K gaan slikken. 
En de bevalling zal in het ziekenhuis moeten gebeuren. 

Nogmaals dank voor je reactie ?

Terug
Bovenaan