angst en zenuwen om te bevallen

hoi allemaal

ik ben nu bijna 37 weken zwanger en heb echt angst en zenuwen om te bevallen .
het is mijn eerste kindje dus weet niet wat me te wachten staat .

kan iemand me hints geven
over hoe de pijn is en hoe ik die onder controle kan houden

ik ga zo wie zo voor de rug prik maar
wil er zo veel mogelijk over weten voor ik moet bevallen

alvast bedankt allemaal

groetjes

Hoi Cristine,

Het is denk lastig te omschrijven, omdat het voor iedereen weer anders is...Maar mijn ervaring: een pijn die ongeveer halverwege je buik tot helemaal onderin te voelen is (vooral aan de zijkanten) die zich langzaam steeds verder uitspreid en sterker wordt, en dan weer langzaam wegtrekt.
Ik vond zelf de pijn goed te verdragen...vond vooral langzaam in en uit ademen en rondlopen heel goed helpen.
Ik heb zelf bij beide bevallingen alleen maar buikweeen gehad, en volgens horen zijn die ook het beste op te vangen.
Probeer zoveel mogelijk te concentreren of wat je aan het doen bent, probeer niet in paniek te raken, je komt er wel doorheen.

Wat betreft de ruggenprik. Heb ik bij mijn eerste gehad en vond het alles meevallen en heerlijke opluchting om even rust te hebben. Bij de tweede ben ik natuurlijk bevallen, en zou daar toch voor kiezen als ik weer de keuze had. Het was zoveel mooier toen het kindje er eenmaal was...zou iig proberen om eht zonder te doen als je denkt het aan te kunnen, dan kun je er altijd nog voor kiezen als het echt niet meer gaat!

Je zou ook even bij de voorgaande onderwerpen op die bevallen forum kunnen kijken, er is al heel wat geschreven :)

Sterkte bij de bevalling!

Hey!

Ik snap je angst, het is zoiets onbekends en ook iets waar je geen controle op hebt. Ik vond het ook erg spannend, maar zag er totaal niet tegen op... ik dacht: iedereen kan het, dus het zal vast wel gaan.
Toen de weeën begonnen was ik blij en stond ik bijna te juichen, maar naar mate de bevalling vorderde vond ik het toch erg zwaar. Ik had al 12 uur flinke weeën en nog maar 4 cm, daarvoor had ik ook weeën die goed op te vangen waren. daarna kreeg ik heftige rugweeën naast de buikweeën en raakte ik soms bijna in paniek. Misschien geen leuk verhaal maar bereid je voor op flinke pijn.
Toen ze me de vliezen braken ging het ineens erg snel en ging in 2 uur tijd van 4 naar 10 cm en mocht ik persen. Loïs is met 20 min persen geboren, dat laatste vond ik minst moeilijk omdat ik eindelijk wat kon doen.

Bij onze tweede wist ik wat me te wachten stond en was ik echt wel angstig. Niet weer zo lang en niet weer zoveel pijn. Ik wilde me goed voorbereiden en schreef een geboorteplan. Daarin stond wat ik graag wilde en hoe ik het wilde. Ook beschreef ik dat ik niet te lang wilde wachten met vliezen breken bij een trage ontsluiting.
Bij Sven ben ik direct in een heet bad gegaan (het was echt warm die dag) om de weeën te bevorderen en ik vond het heel goed te doen. De warmte van het water verzachtte de pijn. Toen we de verloskundige de eerste keer belden, dacht ik dat ik nog tijd genoeg had. Toen ze kwam zei ze direct zonder te voelen: "jij ben al veel verder hoor!" Ze maakte gelijk het bed klaar en toen ik uit bad kwam had ik al bijna 5 cm in 2 uur flinke weeën. Daarna heeft ze m'n vliezen gebroken en heb ik de geboortetens gebruikt. (www.geboortetens.nl) en ik vond het zo heerlijk om die tinteling aan te kunnen zetten op het heftigste moment van de wee, want geloof me die zijn niet niks... die tens geeft je een soort van heftig gevoel van massage in de rug en wordt je afgeleid van de pijn en wordt de zenuw wat geblokkeerd waardoor je echt minder pijn voelt. Ik vond het heerlijk en zeer aan te bevelen.
Een uur later had ik al 10 cm en is Sven met 1 perswee geboren. Een turbo-bevalling, waarbij ik tussen de weeën door nog met de kraamhulp en verloskundige gepraat heb. Ik vond het geen pretje natuurlijk maar die tweede bevalling zou ik zo weer over doen en zou ik helemaal niet tegenop zien.

Kort gezegd: geen bevalling is hetzelfde maar in een heet bad en met geboortetens is naar mijn ervaring een bevalling veel beter te doen!!! Ga dat dus proberen. Maar luister naar je gevoel op dat moment.... bespreek met je partner wat je wel en niet op de voorhand. Ik ben bij de eerste op bed gebleven terwijl ik het liefst over een stoel had gehangen daardoor kreeg ik het gevoel dat ik er geen controle over had. Laat je dus niet een parket duwen wat je niet wilt, maar volg je gevoel en doe dat! De verloskundige staat daar echt open voor, ik had alleen zelf het idee dat ik op bed moest blijven wat achteraf helemaal niet zo was.

En schaam je niet als je in het ziekenhuis wil bevallen om die ruggeprik achter de hand te hebben. De eerste keer wilde ik dat ik die keuze wel had gehad maar omdat ik al zo ver gevorderd was kon ik beter de bevalling thuis afmaken maar o wat vond ik het pijnlijk en wat was ik kapot daarna. Bij de tweede was het alsof ik keihard gesport had en was daarna snel op de been.

ik hoop dat mijn ervaring je kunnen helpen bij het maken van een goede keuze! Volg je hart.

Ik denk dat niemand zich echt op een bevalling kan voorbereiden...ik ben 2 keer ingeleid, de eerste keer al met al bijna 4 dagen over gedaan en de tweede twee dagen!

qua pijn is er ook niet veel van de zeggen, bij de 1e buikweeen gehad en de tweede rug en beenweeen.

Ik ben voorstander van pijnstilling en dan vooral de ruggeprik!heerlijk.... en het schijnt ook zo te zijn hoe 'relaxter' je ben hoe vlotter de bevalling gaat, dus misschien fijne muziek, een lekkere kruik, iets lekkers voor in bad (vond ik heerlijk tijdens mijn bevallingen) .

Ik zou zeggen laat de natuur zijn werk doen en maak jezelf niet bang. straks als je je kindje in je armen heb ben je je angst zo weer vergeten!

succes.

Wat ik niet wist, maar wat wel erg hielp, is dat ik geen tijdsbesef meer had.
Ik was ook erg bang van tevoren, heb ook een lange zware bevalling gehad, maar mijn geheugen sloeg niet alles op en door de hormonen had ik weinig tijdsbesef meer. Dat hielp enorm. Ik weet niet of dit voor iedereen geldt, maar als ik dat had geweten was ik minder bang geweest en was het waarschijnlijk ook sneller gegaan.
Dus je hoeft niet vreselijk op te zien tegen vele uren pijn, want zo hoef je het niet te beleven.

hoi,

ik ben twee keer bevallen en beide keren zonder pijnstilling. Dit heeft ook mijn voorkeur, maar voor iedereen is dat anders.

Bij mijn eerste werd ik echt overvallen door de intensiteit van de weeen, waardoor ik helemaal verkrampte en de bevalling achteraf heb tegengewerkt. Bij mij werden op een gegeven moment ook de vliezen gebroken om de bevalling te bespoedigen, maar voor mij was dit te vroeg. Mijn weeen kwamen stil te liggen en ipv een thuis bevalling werd het een ziekenhuisbevalling met wee opwekkers, gedruk op mijn buik en twee knips (eigen keus want wilde absoluut het gebruik van een vacuum pomp voorkomen. Toch vond ik ook de eerste al met al mee vallen.

Bij de tweede was ik voorbereid op de weeen en heb ik de eerste weeen alleen thuis opgevangen. Hierbij bleef ik in beweging (ik ging het huis opruimen en wanneer er een wee kwam ving ik deze staand en wiegend op). Toen ik uiteindelijk de verloskundige belde bleek ik al 7cm ontsluiting te hebben en is mijn tweede binnen drie kwartier en +/- 10 minuten persen geboren (mijn partner en moeder waren nog net op tijd).
Ik wil je vooral aanraden vooral in het begin van de weeen zoveel mogelijk in beweging te blijven: ga lopen, loop de trap een paar keer op en af, ga douchen of in bad en probeer in je eigen zone te komen.

Heel veel succes en bedenk: iedere vrouw kan bevallen en je kind moet er toch op de een of andere manier uit ;-)

Veel succes!

ik begrijp je helemaal!! ik verwacht ook mijn eerste kindje in April... ik heb de tip gekregen van iemand het boek veilig bevallen beatrijs smulders, ik ben nu halve wegen het boek, en ik vindt het wel duidelijke boek, maar wat iedereen al zegt "iedere bavalling is anders" dus we zullen het wel ervaren ;-)

Terug
Bovenaan