angst,fanatasiewereld..?

Is dit nou wat het boekje van het consultatiebureau bedoeld..dat ze daar deze leeftijd mee gaan beginnen.
Mila begon van de week toen ze in bad zat raar naar het raam boven de deur van de badkamer te kijken.daar zag je een weerspiegeling van een spotje van ons badkamerplafond in.ze vondt het maar raar.ik zij maar dat het schaduw was,wist ook ff niet zo gauw hoe ik het moest uitleggen...
maar nou begint het vanaf toen steeds erger te worden...s'avonds als we gaan uitkleden om te gaan doucen begint ze al..."niet naar schaduw kijken"'..."'niet naar schaduw kijken."...ze draait haar hele gezicht naar me toe en doet haar ogen dicht als we naar de badkamer lopen...en dan krijg ik haar niet eens in de douce,zo verzet ze zich om maar niet richting het badkamerraampje te kijken...
ik weet niet zo goed wat me overkomt,ik heb eigenlijk nooit met haar wat te doen..
ik heb geprobeerd om rustig te blijven en hebsteeds gezegd dat ze niet hoeft te kijken...
wat kan ik verder doen,herkennen jullie dit of deze fase...?
groetjes piewie.

Ah arm meiske
Heb er hier geen ervaring mee (nog niet).
Het kwam bij mij meteen in me op samen karton te gaan kopen en het karton samen te versieren. Aan de gang kant op het raam te plakken en zo hopen dat de angst verholpen is door jullie eigen creativiteit

Succes ermee

Heb geen ervaring hier in huis ermee.
Maar uit mijn (werk) omgeving wel.
Het ene kind zal ook eerder in deze fase zitten dan een ander kind.
Kinderen kunnen heel veel fantasie hebben en zover dat ze letterlijk en figuurlijk niet kunnen scheiden.
Als je een rommel in huis ziet en je zegt: "Het huis staat op zijn kop" dan kan een kind daar erg van streek door raken, omdat het dit letterlijk opvat i.p.v. figuurlijk.
Soms is hun eigen fantasie zo sterk, dat ze er ook helemaal in geloven, net als monsters onder het bed. Ze zien het in hun beleving, maar ze zitten er niet.
Mijn dochter heeft trouwens wel een keer iets in iets gezien (weet niet meer wat) en reageerde er bang op. Ik heb er heel luchtig over gedaan en samen hebben we het van dichtbij bekeken in het licht en toen zag ze ook dat het in werkelijkheid anders was.

Het is een goed idee om misschien idd iets tegen het raam te plakken waardoor haar fantasiebeeld weg is. Weet niet hoe dat uitpakt...misschien is ze zo slim of doortastend dat ze denkt dat het er nog zit (erachter), maar nu niet meer ziet. Maar misschien leidt het haar ook af.

Lastig is dit, deze fase. Maar kinderen kunnen er inderdaad doodsbang van zijn.
Je zult naar een manier moeten zoeken om het jou kindje veilig te laten voelen.
Op tv. is dat programma 'De sprookjesboom" mijn dochter was de eerste keer zo bang van die boom. later gaf ze nog een paar keer aan dat ze het raar vond en reageerde ze angstig. Ze mag het programma dan ook niet meer kijken.

Ik kijk ook alle programma's mee en als dat niet lukt laat ik ze een DVD kijken die ik zelf ook ken. Er zit soms zoveel in een kinderprogramma verstopt waar een kind bang van kan worden en als je dat niet weet, weet je ook niet waarom een kind zo angstig is 's nachts (is mijn mening), maar goed, je kunt ook niet overal bovenop zitten. En soms zien kinderen toch iets, wat er niet zo in zit, maar dat is dan hun fantasie.

Sterkte met dit gebeuren!
Groetjes, Marianne

Lorenzo heeft dit ook maar dan met clowns.
En teenwoordig is hij bang van ernie je weet wel die van bert.
Op televisie is het prima maar als er pop van ernie in de buurt
is maak niet hoe groot of klein dan is er paniek.
Bij oma zijn die popen inmiddels opgeborgen het zal uiteindelijk
wel goed komen.

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Hoi,

Ja dat is een lastig geval. Hier hebben we spoken. De ene dag meer als de andere dag. Er zijn dagen dat ik ze uit haar kamer moet jagen. Nu vangt ze de spoken zelf en geeft ze dan en dan stoppen wij hem in onze broekzak en is het opgelost. Hier is ze zelf meegekomen en het werkt super.

Tess heeft een hele levendige fantasie, laatst liepen we in het bos en zag ze in de ene boom een leeuw en een beer in de volgende en zelfs een krokodil. Het enige wat wij doen is er over praten, waar zit de leeuw, is de leeuw lief. Gelukkig kan hij niet naar ons want leeuwen zitten achter een hekje, net als in de dierentuin.

Probeer samen een oplossing te bedenken, dan geven ze zelf aan op de oplossing gewerkt heeft of dat er een nieuwe gevonden moet worden.

Succes,

Nanda, mv Tess

bedankt voor jullie reacties.
Ik vondt het idee van er iets voorhangen gelijk heel goed.
Gisteren heb ik met Mila gekleurd en dat hebben we er voor gehangen.twee zonnetjes en een visje.we hebben het samen opgehangen en ik zei dat ze dat niet meer naar de ''schaduw" hoefde te kijken.Ze vondt het wel een beetje eng.
Die avond had ze het er al minder over,wel steeds naar de kleurlplaten een beetje angstig kijken...wel was het doucen weer een drama..met de ogen dicht.
Vandaag ging het goed,ze heeft het er nauwelijks over gehad en het doucen ging weer goed!
bedankt voor de tip Pauline,ik laat alles nog maar een poosje hangen en dan hopen dat het goed blijft gaan.
groetjes piewie.

Ik had daar nog helemaal niet aan gedacht dat dat nu al zou gaan spelen. Kian heeft dat nog helemaal niet.
Maar gelukkig zijn er voldoende creatieve oplossingen voor als het toch mocht komen hier.
Sterkte er mee allemaal!
Liefs NElleke

Wat fijn dat het geholpen heeft!!
Dat ze nu al minder bang is en douchen ook goed gaat.
Ik weet niet hoe jullie huis eruit ziet, maar wie weet zijn over een tijdje alle ramen vervangen door fleurige tekeningen als ze misschien ergens anders weer een schaduw en iets engs in ziet
Grapje hoor...het is niet leuk om je kleintje zo bang te zien, van iets dat in werkelijkheid niet zo is. En als bijv. het douchen ook niet lukt, wat toch moet gebeuren is het allemaal erg lastig.
Groetjes, Marianne

Terug
Bovenaan