angst hoe kom ik er van af??????

A

Anoniem

Guest
Ikben nu 25 weken zwanger en ik leef al die tijd al in angst.
Grotendeels door de hormonen.
Ik kan niet ge=nieten.
Is ben erg bang geweest dat mijn kindje hierdoor het Syndroom van Down hier aan over zou houden.
Maar ik mocht naar de gynaecoloog en die heeft heel goed gekeken en de hersentjes waren goed nekplooitje mooi dun en er was ook iets wat er mee te maken heeft goed afgesloten.
Toch ben ik nog niet helemaala gerust.
Is dit terrecht en wie kent dit probleem?

Judith

Hallo Judith,

Ook ik heb zo wel mijn angsten dat er iets niet goed is (heb volgende week mijn 20 weken echo en ben daar toch wel erg nerveus voor).
Echter Down's syndroom kan je kindje niet meer tijdens de zwangerschap krijgen. Of een kindje Down's syndroom heeft wordt al bepaald op het moment van de bevruchting, het is namelijk een zogenaamde chromosomale afwijking. De kans dat het kindje dit heeft kan de arts bepalen oa aan de hand van bloedtesten en de nekplooimeting. Als daar een lage kans uitkomt, zal die niet meer veranderen wat je ook doet tijdens je zwangerschap.
Definitief weten of je kindje Down's syndroom heeft kan alleen door een vruchtwaterpunctie of vlokkentest, maar daar ben je al te laat voor. Als je echter een verhoogd risico hierop hebt, bijv. omdat je ouder bent dan 36, het in je familie voorkomt of je uit de bovengenoemde onderzoeken een verhoogde kans krijgt, wordt het je aangeboden door je arts of verloskundige. Als je geen verhoogd risico hebt en de testen zijn ook goed, dan moet je er gewoon op vertrouwen dat het goed is.

Het andere onderzoek wat je denk ik bedoeld is voor spina bifida/een open rug. Dat onstaat wel tijdens je zwangerschap, maar al heel vroeg (nog voor je het weet meestal). Dat kunnen ze heel goed zien op de 20 weken echo en als het dan goed is, zal ook dat niet meer veranderen.

Ik begreep wel van mijn verloskundige dat stress slecht is voor je kindje, niet dat het daar ziek van kan worden, maar het kan wel de groei beinvloeden. Je moet daarom echt proberen er vertrouwen in te hebben dat je kindje gezond is (en je hebt geen enkele reden om anders aan te nemen als ik het zo lees) en lekker gaan genieten!

Sterkte,

Groetjes Anna

Terug
Bovenaan