Angst om te poepen (ook in luier)

<p>Hoi allemaal, onze dochter (net 3) vindt het eng om te poepen. In het algemeen, dus niet alleen angstig om te poepen op het potje/wc. Ze vindt het dus ook eng om te poepen in de luier. </p><p>Ze hoeft sowieso niet elke dag (hooguit 3x in de week), maar meestal gaat daar een drama aan vooraf. Ze geeft aan dat ze moet, maar dat ze het niet wil. Gaat dan liggen op de bank en wil niks meer. Alles om het tegen te houden. Totdat ze niet anders kan (dit duurt soms 1 dag). Echt naar. Ze heeft overigens geen pijn als ze eenmaal poept, maar wel buikpijn voorafgaand. <br /><br /></p><p>Als ze diep in haar spel zit (op de opvang, speeltuin oid) poept ze soms wel zonder gedoe vooraf overigens. </p><p>Al contact gehad met het CB en die geeft aan: geef lactulose. Idee is dat ze het dan niet meer op kan houden, en het poepen makkelijker/minder beladen wordt. Klinkt logisch en hebben we 1,5 maand gedaan maar ondanks dat haar ontlasting iets dunner wordt, blijft ze het ophouden, en de angst blijft dus ook.  <br /><br />Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt en tips? Kunnen we beter een ander laxeermiddel gebruiken (van die zakjes)? De huisarts gaf aan ‘ook niet te weten wat er mis met haar is’, en verwijst ons door naar een kinderarts trouwens. Ze dacht dat zakjes geen oplossing zijn (want: vies en dan moet je er heel veel bij drinken). <br /><br /></p>
 
Jep herkenbaar helaas, zo naar om te zien dat ze last hebben en toch niet poepen. Bij ons speelt dit al een half jaar. Sinds november een verwijzing naar de poep poli via de huisarts. Eerste stappen zijn toch echt zakjes zorgen dat poepen iig geen pijn doet. Door het ophouden gaat het namelijk pijn doen. Wij gebruiken al een half jaar zakjes en idd ondanks dat dunner wordt verdwijnt de angst niet 1,2,3. Blijkbaar is wel hun aanpak dat het tijd nodig heeft. We werken nu naar weer 1 keer per dag poepen, komen wel van veel verder dan jouw verhaal echt extreme obstipatie door het ophouden dus al een goede vooruitgang nu. 


De huisarts weet niet wat er mis met haar is zeg je.. ik kan je inmiddels vertellen dat heeeeel veel peuters dit probleem hebben. Vertelde ze op de poli maar ook omdat ik er open over ben hoor ik het heel veel. Zeker rond de leeftijd van jouw dochter komt het veel voor als ze zindelijk worden.
Bij ons ontstond het doordat ze hele erge diarree had met luieruitslag, daarna poepangst. Onze dochter is wel pas net 2 en wat lastiger om uit te leggen dat je moet poepen. Misschien kan je er iets positiefs van maken met stickers ? Of meenemen naar de wc als je zelf moet en laten zien hoe normaal het is (mijn kind wil altijd zien hoe ik plas geen idee of elk kind er blij van wordt ?). Wij zeggen ook elke keer weer poepen is goed en dat herhaalt ze dan ook als ze gepoept heeft. 
Je hebt ook wel boekjes over poepen misschien dat dat helpt?
 
 
 
Lactulose krijgen kinderen juist last van hun buik. Je kunt beter forlox, de zakjes, gebruiken. Werkte bij mijn dochter prima
 
Bedankt voor je reactie en de erkenning. Extreme obstipatie klinkt echt rot. Fijn dat het bij je dochter wat beter gaat nu. Ik hoorde via het CB inderdaad dat het vaker voorkomt, maar niemand in mijn nabije omgeving herkent het vanuit eigen ervaring met kinderen. Voelde mij vandaag ook niet echt geholpen door de huisarts. 


Dan gaan we toch maar aansturen op zakjes inderdaad. Moet dat via een recept? En herken je dat jouw dochter het vies vindt? Heeft de poep poli jullie verder nog goed kunnen helpen?


Stickers, snoepje, meegaan met ons - allemaal geprobeerd trouwens maar werkt niet of heel eventjes helaas. Boekje lezen over poepen hebben we nog niet geprobeerd. Wel zindelijkheid (plassen gaat gelukkig goed op de wc). 


Pff, die focus op de ontlasting van je kinderen... ? had ik 3 jaar geleden niet zo verwacht. Haha. 
 
Super vervelend. Wij hebben dit ook gehad met onze zoontje. Wij hebben toen een recept vanuit de huisarts gekregen om de ontlasting oo gang te helpen. Daarnaast hadden wij vanuit het CB dit boekje doorgestuurd gekregen: joep moet poepen. Dit heeft bij ons super goed geholpen. Daarin wordt verteld dat een kindje het moeilijk vind om te poepen en door op een leuke manier te vertellen hoe het werkt in je buikje ging het bij ons ineens heel goed. Dit heeft wel even geduurd hoor, maar wie weet werkt her voor jullie
 
Ja wij hebben het op recept, macrogol een pot. We kunnen dan in overleg met poep poli spelen met de dosering, ze krijgt meer als ze te weinig poept. Mijn dochter vindt poepen vooral eng niet zozeer vies volgens mij, ze associeert het met pijn.
Ik zou bij de huisarts alvast om forlax of macrogol vragen en de verwijzing naar poep poli vragen, kan nooit kwaad! Wij worden tot nu toe vooral in de dosering begeleid om te zorgen dat poep dun blijft, blijkbaar verwachten ze echt dat daardoor angst weg gaat. Dus echt psychologische begeleiding bijv krijgen we niet via de poep poli. Maar denk wel dat hun aanpak per kind verschillend is.
 
Terug
Bovenaan