Angst om te poepen overwinnen

Hoi!
Onze dochter heeft een keer erg harde en pijnlijke ontlasting gehad waardoor ze sindsdien niet meer durft te poepen en haar ontlasting dus ophoudt voor zolang ze kan.
Wij proberen van alles om haar aan te moedigen om te gaan, houden haar vast omdat ze zegt dat ze het eng vind. Maar niks lijkt te helpen.
Haar ontlasting is inmiddels ook weer normaal, maar ze gaat dus alleen niet.
Iemand tips om haar te stimuleren weer te gaan en het niet op te houden?

Alvast bedankt!
 
Heel herkenbaar.
Wij hebben lactulose gekregen van de huisarts, dit zet de darmen aan het werk en maakt de ontlasting ook wat soepeler. Ze hadden ook nog speciale zakjes, alleen is mijn dochter nogal eigenwijs en wilde ze dat niet drinken.
Inmiddels zijn wij over de poepangst heen, maar het heeft een poos geduurt!
 
Zeer herkenbaar!
Hier hebben we voor onze zoon een paar doosjes lego ingepakt en op het toilet gelegd. Elke dag dat hij poept mocht een cadeautje nemen. Na een week de regel veranderd in meteen poepen zodra er aandrang is.
Het was overigens goed te merken wanneer hij moest poepen. Verder hebben wij gewoon eerlijk verteld waarom het belangrijk is om niet op te houden. 
En er geen dingetje van maken. Kort en krachtig, als ik merk dat moet, vraag ik niet, maar zeg ik dat hij moet gaan. Vaak gaat er een boekje mee of een oude smartfone met een peuter spel erop, zodat hij ook ontspant.
Suc6!
 
Bedankt voor jullie reactie.
Het is dus iets wat wel een tijdje kan duren begrijp ik.. pffff, vind het zo frustrerend om haar te zien vechten op het potje. Het ging altijd goed tot die ene keer dat het vast zat..
We gaan de HA nog maar eens vragen voor die zakjes.
Cadeaus/lekker aan bieden lijkt nog niet te werken. Ze slaat zelfs ijsjes en lollies af als beloning voor het poepen.
 
Terug
Bovenaan