Angst voor bevalling

Ik weet sinds deze week dat ik zwanger ben. Het is nog best onwerkelijk en spannend. Ik merk dat ik nu al angst heb voor de bevalling en allemaal beren op de weg zie. Is er iemand die dit herkent?
 
Ik gelukkig niet, maar zwangerschapsyoga kan je helpen goed voor te bereiden en te ontspannen.
Het risico op uitscheuren kan je verkleinen door je perineum in te smeren met archaide olie.
Geef vooral ook aan bij de verloskundige dat je bang bent.
Je kan een rondleiding krijgen over de bevallingsafdeling. Dat kan helpen het onbekende bekend te maken.
Praat met je moeder en schoonmoeder over hoe hun bevallingen zijn verlopen. De baby wekt de weeën op. Dus ook het verhaal van je schoonmoeder kan relevant blijken.
 
Ik was niet per se echt bang om te bevallen maar wel enorm zenuwachtig. Wat mij hielp, was om me te informeren en voor te bereiden. Er bestaan een hoop boeken die je kunnen informeren op de manier waarop jij verkiest. Er bestaan cursussen zoals hypnobirthing enzovoort die je kan volgen, als dat je aanspreekt. Je opties kennen vond ik een fijne gedachte.
 
Oh en vriendinnen, moeder, schoonmoeder, … vragen naar hun bevalling(en) kan ook wel averechts werken heb ik al ondervonden. Zo nu en dan zitten er echt heel heftige verhalen bij waar ik toen niet meteen boodschap aan had omdat ik er nog zenuwachtiger door werd. Het is wel interessant maar daar moet je dan wel rekening mee houden.
 
ai dat lijkt mij vervelend. ik heb daar gelukkig geen last van gehad. maar dat komt ook doordat ik vooral op standje overleven stond met mijn hg zwangerschap.
Misschien op youtube bevalvideo's kijken? En een rondje door het ziekenhuis of met je verloskundige in gesprek gaan hierover kan ook heel verhelderend zijn. :) Succes!
 
Terug
Bovenaan