Angst voor CMV, gegrond of ongegrond?

<p>Hoi dames, </p><p>Dit is mijn eerste zwangerschap. Ik ben nu bijna 20 weken en alles gaat goed gelukkig. Ze groeit als een tierelier! Dus ik hoor vooral om mij heen: meid, lekker genieten he van je zwangerschap! </p><p>Dat kan ik echt amper. Ik ben heel de tijd bang dat ik iets oploop, verkeerd eet etc en zie allemaal doemscenario`s dat mijn baby dadelijk een afwijking heeft. Nu word je bij de verloskundige gewaarschuwd voor rauwe kazen, rauw vlees en de kattenbak. Na 17 weken kan ik dit eindelijk allemaal een beetje loslaten. 3 weken geleden was ik op een bbq van een vriendin met een dochter van 1,5 (die naar de opvang gaat en pas de waterpokken heeft gehad). Toen ze naar bed ging kreeg ik natuurlijk een super lieve maar met speeksel overgoten weltrustenkus. 3 dagen later lees ik een schrijnend verhaal van vrouwen die dove kinderen hebben doordat zij in aanmerking zijn gekomen met het CMV virus door in contact te zijn geweest met speeksel dan wel poep of urine van jonge kinderen. Als zij hadden geweten van het gevaar, hier wel heel anders mee waren omgegaan. Na 2 weken te hebben rondgelopen met stress heb ik maar bij de verloskundige gevraagd of ik bloed kan prikken. </p><p>Dus  waarom ben ik nog NOOIT gewaarschuwd voor CMV? Dat ik beter niet in aanraking kan komen met een jong kind en zijn of haar speeksel? Dan had ik de dreumes geen kus gegeven en had ik nu geen stress gehad. Want wat als ik het nu wel heb? Ik vind het echt een zeer kwalijke zaak. Vooral als je bekijkt dat ze bij onze buurlanden dit WEL serieus nemen. </p><p>Wat zijn jullie ervaringen hierin? </p><p>Groetjes</p><p>C. </p>

Hoi hoi,

Ik heb mij vorige jaar ook moeten laten prikken om cmv. Daarvoor wist ik het bestaan er nog niet vanaf en vond ik het inderdaad ook erg kwalijk dat er niets over werd gezegd. Er is uiteindelijk niks uitgekomen, gelukkig. Bij ons was het ook de eerste zwangerschap. Misschien dat als je voor de tweede keer zwanger mag raken, dat hier wel iets over verteld wordt, geen idee. 

Eerlijk gezegd vind ik dit best overdreven. Dus dat kindje had de waterpokken GEHAD en dan ben je ineens doodsbang?
Onze jongste zoon heeft op dit moment de waterpokken,  ik ben 32 weken zwanger... dus moet ik hem maar buiten zetten en alle contact vermijden?! Dat kan natuurlijk niet. 
Dat je als zwangere extra op hygiëne etc moet letten was toch al wel duidelijk? Misschien ben ik dan heel makkelijk ofzo maar ik kan er toch niks aandoen. En ik ga echt niet tegen mijn kind zeggen dat hij uit mijn buurt moet blijven !
Nu is het overigens wel zo, dat als je zelf al de waterpokken hebt gehad, je dit niet meer krijgt en geen gevaar is voor de baby...

Hi, je bent bang voor CMV omdat het meisje waterpokken heeft? Of heeft het meisje ook een bewezen CMV infectie?
Waterpokken worden namelijk veroorzaakt door het Varicella Zoster Virus (VZV). Dit virus behoort weliswaar tot dezelfde groep als CMV, maar het is zeker niet hetzelfde virus..

Ik snap je angst, maar prikken op CMV of je het wel/niet gehad hebt heeft eigenlijk niet zoveel zin, je kan dit namelijk meerdere keren krijgen. Mijn verloskundige hamert altijd op goede handhygiëne, meer kun je niet doen. Er daar komt nog bij dat als je ooit zwanger bent van een tweede kindje, je ook veel in aanraking zal komen met speeksel van je eerste kindje. Ik ben nu zwanger van de tweede, onze oudste is 1,5 jaar en geeft kusjes met open mond, inclusief aardig wat speeksel ? Ik heb het losgelaten, was veel en vaak m'n handen en meer kan ik niet doen! 

Hi Meiden,
Nee de waterpokken is niet het issue hoor. Heb ik zelf ook gehad dus zou geen probleem moeten zijn. Was meer een aanvulling op mijn verhaald ivm kinderopvang en meer risico en dergelijke. 
Het is meer dat je leest dat ze in buurlanden hier veel voorzichtiger in zijn en voorlichting geven. Uiteraard snap ik de betere hygiene (handen wassen etc) maar is toch het advies om uit te kijken met speeksel van jonge kids. Die je natuurlijk snel binnenkrijgt door deze smoeltjes! Ze zijn gewoon super besmettelijk rond deze leeftijden. 
En dan word ik gewoon angstig als je dan weer een schrijnend verhaal leest over een doofgeboren dochter en je leest dat bijna iedereen wel een vorm ervan krijgt.... Normaal niet erg, tenzij je zwanger bent. 
Ach ik ga bloedprikken en hoop dat ik dan for once and for all gerustgesteld ben. 
Waar ik me gewoon over verbaas is dus de weinige voorlichting die je hierover krijgt. Ieder doofgeboren kind met dit virus is er 1 teveel mijn inziens. En schijnbaar ligt het risico hoger voor een CMH besmetting dan het syndroom van Down dus vandaar dat ik het zo bizar vind dat je hier zo weinig over hoort.... 

Bedankt voor jullie terugkoppeling. Ik moet het inderdaad loslaten maar ik vind het nogal wat met al die kijk uit met .... als je zwanger bent Pff.....Heel vermoeiend. 

Eerlijk gezegd snap ik je zorgen niet zo... je kunt toch niet alles vermijden!
Ik ben 37 weken zwanger van mijn tweede kindje. Toen ik 6 weken zwanger was kreeg mijn dochter van 1 jaar de waterpokken.
Zelf werk ik op een kinderdagverblijf en daar waren in diezelfde periode ook heel veel kinderen met waterpokken en sowieso heb je op een kinderdagverblijf natuurlijk veel ziektekiemen en bacteriën. Ik heb me daar allemaal nooit druk om gemaakt. Tot 36 weken heb ik doorgewerkt tussen alle kinderziektes in, en het gaat prima met me :)
Hoe moet dat als jij ooit zwanger bent van een tweede kindje? Dan kun je je eerste kindje toch ook niet vermijden als het ziek is? 
Ik hoop echt dat je het allemaal een beetje los kan laten, ga niet gelijk van het ergste uit! Je kindje zit echt heel veilig hoor, daar binnen in je buik! Anders krijg je nog een hele lange zwangerschap en ben je straks ook bang voor iedereen die verkouden is ofzo en in de buurt van je kindje komt als het eenmaal geboren is. Ziektes horen er gewoon bij, zeker ook straks in het leventje van je baby!

Eerlijk gezegd snap ik je zorgen niet zo... je kunt toch niet alles vermijden!
Ik ben 37 weken zwanger van mijn tweede kindje. Toen ik 6 weken zwanger was kreeg mijn dochter van 1 jaar de waterpokken.
Zelf werk ik op een kinderdagverblijf en daar waren in diezelfde periode ook heel veel kinderen met waterpokken en sowieso heb je op een kinderdagverblijf natuurlijk veel ziektekiemen en bacteriën. Ik heb me daar allemaal nooit druk om gemaakt. Tot 36 weken heb ik doorgewerkt tussen alle kinderziektes in, en het gaat prima met me :)
Hoe moet dat als jij ooit zwanger bent van een tweede kindje? Dan kun je je eerste kindje toch ook niet vermijden als het ziek is? 
Ik hoop echt dat je het allemaal een beetje los kan laten, ga niet gelijk van het ergste uit! Je kindje zit echt heel veilig hoor, daar binnen in je buik! Anders krijg je nog een hele lange zwangerschap en ben je straks ook bang voor iedereen die verkouden is ofzo en in de buurt van je kindje komt als het eenmaal geboren is. Ziektes horen er gewoon bij, zeker ook straks in het leventje van je baby!

Terug
Bovenaan