<p>Hoi dames, </p><p>Dit is mijn eerste zwangerschap. Ik ben nu bijna 20 weken en alles gaat goed gelukkig. Ze groeit als een tierelier! Dus ik hoor vooral om mij heen: meid, lekker genieten he van je zwangerschap! </p><p>Dat kan ik echt amper. Ik ben heel de tijd bang dat ik iets oploop, verkeerd eet etc en zie allemaal doemscenario`s dat mijn baby dadelijk een afwijking heeft. Nu word je bij de verloskundige gewaarschuwd voor rauwe kazen, rauw vlees en de kattenbak. Na 17 weken kan ik dit eindelijk allemaal een beetje loslaten. 3 weken geleden was ik op een bbq van een vriendin met een dochter van 1,5 (die naar de opvang gaat en pas de waterpokken heeft gehad). Toen ze naar bed ging kreeg ik natuurlijk een super lieve maar met speeksel overgoten weltrustenkus. 3 dagen later lees ik een schrijnend verhaal van vrouwen die dove kinderen hebben doordat zij in aanmerking zijn gekomen met het CMV virus door in contact te zijn geweest met speeksel dan wel poep of urine van jonge kinderen. Als zij hadden geweten van het gevaar, hier wel heel anders mee waren omgegaan. Na 2 weken te hebben rondgelopen met stress heb ik maar bij de verloskundige gevraagd of ik bloed kan prikken. </p><p>Dus waarom ben ik nog NOOIT gewaarschuwd voor CMV? Dat ik beter niet in aanraking kan komen met een jong kind en zijn of haar speeksel? Dan had ik de dreumes geen kus gegeven en had ik nu geen stress gehad. Want wat als ik het nu wel heb? Ik vind het echt een zeer kwalijke zaak. Vooral als je bekijkt dat ze bij onze buurlanden dit WEL serieus nemen. </p><p>Wat zijn jullie ervaringen hierin? </p><p>Groetjes</p><p>C. </p>