angst voor de dood

Hallo,

Onze dochter van  bijna 4  jaar is bang dat we dood gaan. Dat uit zich op het moment van afscheid nemen, waarbij de angst echt in haar oogjes staat. Als we dan weg zijn, wordt ze wel weer snel (10 min) de oude. Ze heeft zelf verteld dat ze bang is dat ik dood ga, en dat ik dan een sterretje word en niet meer terugkom. En dat ze wil dat ik nooit dood ga.
Zover mogelijk bespreek ik het met haar op haar niveau, maar ga ook niet liegen (dat ik nooi dood zal gaan). Ik zie het als een fase van verlatingsangst waar we doorheen 'moeten'. Maar hoe lang duurt dit, en wie heeft er tips om mee om te gaan? Ik vind het zo sneu voor haar! Er is niemand dood gegaan in de nabijheid. Het is vorige week begonnen na een uitzending van ome Willem, die ze bij opa en oma heeft gekeken,  die een grapje maakte over doodgaan.
 
Onze dochters zijn 4,5 en hebben het sinds kort ook regelmatig over de dood. Alleen kijken zij er iets anders tegen aan. 'Oma, jij gaat lekker als eerste dood'.... Ze beseffen totaal nog niet wat het inhoudt en wat voor consequenties dat heeft. Leg ik dan  wel steeds weer uit, maar dat komt blijkbaar niet echt aan.
Ze vroegen mij laatst wel wie hun brood zou maken als papa en mama dood zouden gaan. Met de zus van mijn vriend hebben we afgesproken dat wanneer er iets met ons gebeurt, onze kinderen bij hun komen. Dus dat heb ik gemeld. Dit vonden ze heel normaal (nou is het ook wel hun lievelingstante). Ik weet niet of jullie ook zo'n afspraak hebben gemaakt met iemand, want dan zou je dat misschien kunnen antwoorden. Ik zou er niet teveel op doorgaan dat jullie ook dood kunnen gaan (maar ook geen onzin vertellen natuurlijk). Het is voor ons al moeilijk, laat staan voor die kleintjes.

Groetjes,
Marianne
 
hallo,

Mijn dochter is nu bijna 6 en ze heeft het ook vaak over de dood twee weken geleden kwam ze s' avonds laat overstuur en huilend uit bed en zei ze ik wil niet dat jullie doodgaan, we hebben haar toen getroost en gezegd dat papa en mama niet doodgaan. De volgende dag ging ze door hierover en toen heb ik haar verteld dat alle mensen doodgaan als ze oud zijn, toen was het weer huilen en zei ze dan ben ik helemaal alleen met mijn broertje en wie zorgt er dan voor ons en ik wi niet dat jullie doodgaan.
Ze praat erover sinds een oom van mij is overleden, en ze is er ook echt bang van een oplossing hiervoor heb ik ook niet maar hopelijk bezinkt het weer na een tijdje.

Gr succes ermee, ellen
 
Terug
Bovenaan