angst voor herhaling......het begint al

Hoi,

in het begin heb ik wat meer meegeschreven. De laatste maanden alleen meegelezen. Maar ik moet het kwijt.

Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik op het eind het HELLP-syndroom. Mijn lever- en nierwaarden waren veranderd, eiwitten in de urine, hoge bloeddruk en een groeistilstand bij mijn zoontje Timen. Ze zijn er toen achter gekomen omdat mijn buik niet meer groeide. Na onderzoeken in het ziekenhuis kwamen ze erachter. Ze hebben nog 4 weken gewacht en me daarna ingeleidt, omdat dat beter zou zijn voor Timen.

Nu moest ik voor de controles al naar het ziekenhuis, vanwege de kans op herhaling.
Woensdag bij de controle blijkt de kleine zo'n 2 weken achter te lopen in groei. Ik heb weer medicijnen gekregen en verder kortere periodes tussen de controles in. Maar ik ben zo bang! Ik wil niet weer hetzelfde, Timen heeft nog een week in het ziekenhuis gelegen, dat wil ik niet met de volgende. Ik wil graag naar huis met een dag en ik wil een natuurlijke bevalling.

Is er iemand die dit herkent of die me kan geruststellen? Vooral omdat stress ook zo slecht is.

Alvast bedankt!!!

Liefs Jacquelien

Ik wou dat ik je echt kon geruststellen! Helaas....
Wel ken ik het positieve verhaal van een vriendin. Haar eerste zoontje is met 30 wk met een spoedkeizersnee gehaald (na HELLP). Kindje moest 9 weken blijven... Bij de 2e zwangerschap stond ze onder heel strenge controle en hebben ze het kindje met 37 wk opgewekt.(kindje bleef achter in de groei) Ze moesten daarna nog 2 dagen in het ziekenhuis blijven. Niet helemaal natuurlijk dus, maar voor mijn vriendin toch een goede ervaring geweest omdat ze dit keer tenminste alles bewust heeft meegemaakt.
Ze kijkt er goed op terug.
Probeer je gevoel over te brengen op je gyn. Ook als ze eerst niet luisteren gewoon blijven door"zeuren" hoor! Stress is idd niet goed, zeker niet voor je kindje!!!
Hou vertrouwen in je lichaam...ook al is dat soms moeilijk!

Groetjes Petra

(hou je ons op de hoogte?)

Ik kan je ook niet echt geruststellen, omdat ik ook helemaal niet weet hoe of wat natuurlijk.
Het is heel makkelijk gezegd, maar probeer het allemaal op zijn beloop te laten. Natuurlijk wil je je kindje het liefst mee naar huis nemen, maar de kans is er nou eenmaal dat dat niet gaat gebeuren als er complicaties komen.

Maar je moet er gewoon van uitgaan dat het wel allemaal goed gaat. En ik loop bijvoorbeeld twee weken voor op groei, maar de dokter zei dat dat later in de zwangerschap weer kan bijtrekken, dus dat is denk ik ook zo als je kindje iets achterloopt. Kinderen groeien vaak in schokken. Dus misschien ben je over een paar weken weer helemaal volgens schema.

Ik weet niet of je nog werkt, maar als dat zo is, kun je misschien minderen of stoppen? Veel rusten helpt misschien ook wel (al heb je natuurlijk nog een kindje rondlopen)

Heel veel sterkte, want het lijkt me echt een nachtmerrie om mee te maken, dat HELLP-syndroom!!

Hi Jacquelien,

Ik kan je niet gerust stellen, omdat ik niet weet hoe het is om HELLP te hebben of je kindje nog een week in het ziekenhuis te hebben. Ik wil dan ook niet belerend doen.

Toch moet je proberen niet angstig te zijn. Angst is bang zijn voor iets wat er niet is! Want je weet nog niet of het weer zo gaat. En als het wel zo gaat, dan is er geen angst meer, maar dan moet je handelen naar het moment. De dingen komen zoals ze komen moeten en (ik weet niet zeker of het zo is), je kan weinig doen toch, als je HELLP krijgt?

Probeer de dingen te nemen zoals ze zijn. Probeer ontspanningsoefeningen te doen (weet niet of je yoga kent of evt. haptonomie). En vertrouw op jou en je lichaam en op je baby dat jullie dit samen goed aankunnen! Vertrouw wat meer op jezelf! Angst geeft stress en dat is helemaal niet goed voor jullie.

Sterkte.

Gr. Tamara
(februari mama)

Hoi allemaal,

nou de kleine groeit gestaag door, maar de groeicurve is te steil :-( Dus hij zit nu op de onderste lijn van de curve. Als dit volgende week nog zo is/of lager, dan moet ik volledig in rust. Helpt dat niet, dan opname.

De uitslagen van het bloed etc. wijzen dit keer niet op HELLP, maar mijn placenta groeit gewoon niet goed. Ik heb nu alleen hoge bloeddruk. Maar daar heb ik medicijnen voor gekregen.
Dus hopelijk zorgt de rust voor een gewenst resultaat.

@Moonpoontje: Vanaf het moment dat ik hoorde dat de kleine niet goed groeide ben ik gestopt met werken. Een kind thuis hebben rondlopen is genoeg werk.

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Jacquelien

Terug
Bovenaan