Angst voor meconium vruchtwater

<p>Met de bevalling die dichterbij komt, gaan er allerlei scenario's in m'n hoofd voorbij. Zoals meconium in het vruchtwater met ademhalingsproblemen of zelfs sterfte tot gevolg... Hoe gaan jullie met dit soort "angsten" om? </p>

Je bedoelt tijdens de bevalling? In dat geval wordt je baby in de gaten gehouden en zodra ze het niet vertrouwen zullen ze actie ondernemen. Mijn dochtertje had ook gepoept in het vruchtwater. Maar omdat de hartslag gewoon goed en sterk bleef, is ze op de gewone manier ter wereld gekomen zonder extra problemen. Wel was ze wat misselijk ervan maar verder niet. 

Heel herkenbaar. 

heb ik ook gehad. Manlief werd er gek van en heeft het onderwerp ook bij de verloskundige laten vallen. 

zij hebben mij goed geholpen om mijn angsten weg te nemen. 

Oh herkenbaar! Ik zit ook de dagen af te tellen en haalde me van alles in het hoofd. Heb vorige week mijn angsten bij de vk besproken en dat was echt wel fijn. Ze gaan nu aankomende maandag strippen en sowieso me niet tot 42 rond laten lopen. Ook vertelde ze me dat ik laagdrempelig voor een consult "minder leven" naar het zkh doorgestuurd kan worden (kijken ze naar de hartslag van de baby en de hoeveelheid vruchtwater). Heb ik nog niet gedaan, omdat de kleine meid afgelopen dagen weer goed van zich laat horen. Nu trouwens 39+4. Succes ;).

Wat vervelend voor je... Idd ik zou deze angsten met de verloskundige bespreken. Hopelijk kan zij je wat geruststellen.
Ik kan alleen zeggen dat ons meisje in het vruchtwater had gepoept en ze had na de geboorte gelijk de hoogste scores. Ging allemaal erg goed met haar. Misschien iets van geruststelling....

Ik heb het idd eens besproken met de vroedvrouw en ze heeft me duidelijk uitgelegd hoe het tot stand komt, welke gevolgen het kan hebben en hoe de procedure dan loopt. 
Denk dat ik gewoon wat tijd te veel krijg tegenwoordig om na te denken, dan haal je jou vanalles in het hoofd natuurlijk...
Blijkbaar is het meconisch vruchtwater op zich niet echt het probleem, maar wel als de baby zich wat in nood voelt en probeert te "ademen" in de buik, dan komt het in de longen terecht en dan zit je wel met een probleem.

Terug
Bovenaan