angst voor zwangerschap/ bevalling (tokofobie)

<p>Hoi,</p><p>Topic zeg al genoeg.  Ben een onzekere vrouw van 34  al mijn hele leven angst  voor zwangerschap/bevalling. partner wil graag kinderen...  mij houd alleen dus de extreme angst tegen, maar heb mij toch in het diepe gegooid en langzame stappen ondernomen. Heb de ziekte van Graves, daarvoor behandeld en hormoon verhogingen(2,5 jaar verder) en alles is vanaf april goed... dus gestopt met de pil (heb mij nog nooit zo goed gevoeld trouwens). En nu komt het wel heel dichtbij....  we willen er vanaf september voor gaan. De angst/ spanning word alleen maar erger.</p><p> </p><p>Mijn vraag is of er iemand hier zich in herkent? ik wil graag in contact komen met vrouwen die erg angstig waren, net zoals ik nu en wat  jullie daaraan gedaan hebben. Wat heeft bij jullie geholpen?</p><p>Ik ben al bij huisarts geweest die mij door verwees naar gynaecoloog om mijn angsten te bespreken. september is daar het vervolg van.</p><p> </p>

Wat knap dat je de stap naar de huisarts hebt gezet.  Ik heb verder geen tips voor je, anders dan denken iedereen is het gelukt dus het gaat jouw ook lukken. Zo denk ik dan maar, en anders maar meteen een ruggenprik. 
Maar kan me natuurlijk niet verplaatsen in jouw angst, lijkt me heel erg voor je. Maar het komt goed! Zou naar therapie gaan als ik jouw was,  kan nooit kwaad, gewoon alles aanpakken om van je angst af te komen. En niet uit de weg gaan.  Heel veel succes

Ik zou aan de huisarts een verwijzing vragen voor de POP-poli. Dat is een poli speciaal voor vrouwen die voor, tijdens of na hun zwangerschap last hebben van psychische klachten. Zij kunnen je in de aanloop naar het zwanger worden begeleiden en als je zwanger bent kun je daar ook onder controle blijven. De gynaecoloog heb je nu nog niets aan. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik mij mentaal heel goed gevoeld en tijdens de bevalling kwamen er een soort oerkrachten naar boven. Ik heb toen weinig gebruik gemaakt van de POP. Nu opnieuw zwanger en deze zwangerschap is behoorlijk spannend. Binnenkort een intake bij de POP en deze keer ga ik er frequenter gebruik van maken. Veel succes!

[quote quote=10228236]Wat knap dat je de stap naar de huisarts hebt gezet. Ik heb verder geen tips voor je, anders dan denken iedereen is het gelukt dus het gaat jouw ook lukken. Zo denk ik dan maar, en anders maar meteen een ruggenprik. Maar kan me natuurlijk niet verplaatsen in jouw angst, lijkt me heel erg voor je. Maar het komt goed! Zou naar therapie gaan als ik jouw was, kan nooit kwaad, gewoon alles aanpakken om van je angst af te komen. En niet uit de weg gaan. Heel veel succes[/quote]
Dank je wel,  therapie zal ik zeker gaan doen.

[quote quote=10228241]Ik zou aan de huisarts een verwijzing vragen voor de POP-poli. Dat is een poli speciaal voor vrouwen die voor, tijdens of na hun zwangerschap last hebben van psychische klachten. Zij kunnen je in de aanloop naar het zwanger worden begeleiden en als je zwanger bent kun je daar ook onder controle blijven. De gynaecoloog heb je nu nog niets aan. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik mij mentaal heel goed gevoeld en tijdens de bevalling kwamen er een soort oerkrachten naar boven. Ik heb toen weinig gebruik gemaakt van de POP. Nu opnieuw zwanger en deze zwangerschap is behoorlijk spannend. Binnenkort een intake bij de POP en deze keer ga ik er frequenter gebruik van maken. Veel succes![/quote]
Bedankt voor de tip!  Ik was nog niet bekend met de POP-poli

Terug
Bovenaan