angstdromen

Beste allen

Onze dochter is nu 2 jaar en is erg gevoelig voor prikkels en veranderingen. Dit merk je niet zo zeer overdag maar meer als ze gaat slapen.

Vanaf het moment dat ze kan lopen, vanaf juni , heeft ze last van angstdromen en niet kunnen en wil;len slapen. We hebben de hele trucendoos geopend:
- dag doornemen
- vast ritueel
- dag simpel houden
- nachtfles
- erbij blijven zitten
- nachtlampje
enzovoort

Na een paar maanden kreeg ze echt driftbuien in bed, we hebben toen de techniek toegepast dat je er wel naast zit maar haar geen aandacht geeft, Dat heeft gewerkt.

Maar nu.

- 18 november heeft ze er een zusje bij gekregen
- ze slaapt sinds een paar weken in een groter bed
- feestdagen
- goed leren praten
- en jarig zijn

Door deze veranderingen is ze helemaal van slag, ze wil niet slapen. Als je in haar kamer komt wil ze spelen, maar volgens mij zit er meer achter. Want waarom wordt ze uberhaupt wakker? Ik denk dat ze angsten heeft, wakker wil blijven, zich gaat vervelen en dan wil spelen.

Ondertussen zijn we ten einde raad, doodmoe (Fieke is nog maar 7 weken) fysiek en mentaal.

Tips zijn dus van harte welkom. Wie herkent dit?

groeten van Fleur
 
Hoi,
Ik ken natuurlijk jullie dochtertje niet, maar ik heb wel twee kinderen. Mijn ervaring was dat na de geboorte van de tweede, mijn oudste eigenlijk overnieuw begon met het verkennen van de grenzen.
Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat jullie dochter inderdaad een angstdroom heeft gehad, maar nu daar het meeste uit probeert te halen (qua aandacht) ook kun je het zien als een terugval.
Ik denk dat de beste oplossing is: precies dezelfde techniek gebruiken die jullie al eerder hebben gebruikt. Wel zuur dat je die weer helemaal overnieuw moet doen. Kost nu veel energie die je eigenlijk niet hebt, maar ik zou het toch doen. Daarnaast zou ik haar ook regelmatig gedurende dag one-on-one aandacht geven. Bedoel dat de papa/mama apart iets met haar doet (wat alleen met grote meisjes kan!) zonder dat de baby daarbij is. Ideaal is iets buitenhuis, omdat de activiteit dan niet verstoort kan worden door de baby.
Wat die driftbuien betreft: ze heeft er de leeftijd voor, wel heel lastig overigens. Ergens anders op dit forum staat daar al meer over geschreven, oa door mij.
Succes, zul je nodig hebben.
Groetjes Ivy
 
Terug
Bovenaan