Angsten bij 5 jarige dochter voor kinderfeestjes

Hallo,

Mijn dochter van 5 is bang voor kinderfeestje, ze ligt daar al nachten van te voren van wakker.
Ik vind dat ze wel moet gaan en probeer haar wel vaak zover te krijgen.
Wanneer het wel lukt heeft ze het uiteindelijk wel leuk gehad.
Echter heb ik haar vorige week toch maar mee naar huis genomen omdat ze zo in paniek was en mij niet los wilde laten!

Waar ze precies bang voor is kan ze niet onder woorden brengen, ze vind het gewoon "eng".

Ik weet niet wat we hier mee moeten, haar huilend achter laten op feestjes begint bij mij ook te knagen, doe  ik daar wel goed aan.
Maar haar niet meer naar feestjes laten gaan is ook geen optie, want dan komt ze nooit over die angst heen.

Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft tips?

Gr. mama Saskia
 
Hoi,

Ik herken dit wel een beetje, waarschijnlijk vind ze dit eng omdat ze de situatie niet kan inschatten, het is anders dan op school of thuis of alleen bij een vriendje/vriendinnetje spelen, misschien kun je met haar afspreken dat jij eerst nog rustig koffie drinkt, zo kan ze wennen terwijl jij veilig op de achtergrond aanwezig bent, je kunt van te voren even de ouders opbellen om het uit te leggen, zal denk ik geen problemen opleveren!
Hiermee bereik je denk ik voor jullie allebei het meest en zo krijgt ze de kans om hier mee om te leren gaan!

Gr MJ
 
Mijn beide zoons (nu 7 en 8 jaar) hebben sinds hun zesde jaar ook dit probleem.
Vooral de oudste kan er van wakker liggen dat hij een feestje heeft.
Ze vinden het supergezellig, totdat ik zeg dat ik weg ga.
Meteen weggaan heeft ook geen zin.

Meestal blijf ik dus het hele feestje, want ik vind het voor de jarige ook niet leuk als 1 van zijn vriendjes niet durft en naar huis gaat. Daarbij, als mijn zoons niet gaan, komen ze straks ook niet meer op zijn feestje...
Helaas willen ze ook niet bij vriendjes spelen. Eerst durfde de oudste ineens niet meer en daarna de jongste. Dus nu komen hun vriendjes bij ons spelen en als ze bij hun vriendjes gaan spelen drink ik meestal koffie met hun mama. (De ouders van hun vriendjes zijn op de hoogte en vinden het geen probleem als ik blijf. Ik kom ook niet al te vaak natuurlijk.....)

Ach, ze groeien er wel overheen. Als ze 16 zijn willen ze vast niet meer dat mama meegaat.
Tot dan blijf ik proberen enneh....het is niet anders.

Groetjes Renata.
 
Hoi Saskia,

Het is inderdaad een lastige situatie, enerzijds vind je dat je dochtertje gewoon naar de feestjes moet gaan waar ze voor uitgenodigd is en anderzijds is het natuurlijk ook geen goede optie om het allemaal te forceren want dat geeft voor jullie beide alleen maar  grotere  problemen en wie weet waar dat dan weer toe leidt.

Je geeft aan de je dochtertje zelf ook niet aan kan geven wat het precies voor haar zo moeilijk maakt. Dus dat maakt de situatie voor jou extra lastig omdat je niet weet waar de oorzaak ligt. Mogelijk kan het zo zijn dat je dochtertje in het verleden op een feestje is geweest wat zij minder prettig ervaren heeft. Voor kinderen hoeft er maar een hele kleine aanleiding te zijn om een bepaalde angst te ontwikkelen. Waarschijnlijk heeft ze zich onveilig gevoeld en daardoor bang dat het weer zou kunnen gebeuren.

Misschien is het een idee om met je dochtertje af te spreken dat je haar naar het kinderfeestje brengt en dat je eventjes bij haar blijft. Op dat moment is zij al over de eerste drempel heen. Je geeft zelf ook al aan dat je dochtertje het achteraf altijd wel leuk heeft gehad.

Mijn advies hierin zou dus zijn: spreek met haar af dat je haar brengt en bijvoorbeeld even 10 minuutjes blijft en dat je daarna weer naar huis gaat. Natuurlijk kun je dit niet blijven doen dus probeer indien dit goed gaat het aantal minuten af te bouwen bij het volgende feestje. Het is voor je dochtertje belangrijk dat zij zoveel mogelijk positieve ervaring opdoet bij de kinderfeestjes die ze gaat krijgen. Door deze positieve ervaringen zal haar angst ook langzamerhand afnemen.

Probeer niet in het gedrag van je dochtertje mee te gaan door kinderfeestjes te gaan vermijden. Want dit zal op den duur alleen maar grotere problemen geven.
Beter is het om een oplossing te zoeken voor het probleem en mogelijk heb je iets aan mijn bovenstaand advies.
 
Wat ook een goed idee kan zijn waardoor je dochtertje een kinderfeestje als prettig/ veilig gaat ervaren kan zijn dat je met haar en ook de ouder(s) van het jarige kind afspreekt dat er gebeld mag worden indien het toch niet goed zal gaan.
En dat ze dan alsnog opgehaald kan worden en dan heeft ze het toch geprobeerd.


Heel veel succes!

Groetjes Marloes
 
Hallo Mama saskia,
Ook voor mijn dochter was dit een groot probleem.
Ze durfde echt niet, maar als ze was geweest had ze de grootste verhalen en vond ze het geweldig!
Ik ben denk ik, gezien de andere reacties, vrij hard, maar voor haar werkte  het het beste.
Als ze naar een feestje ging, liepen we naar binnen, gaf ik haar direct over aan 1 van de ouders van de jarige, en ging weg, mijn telefoonnummer achterlatend voor als het echt niet ging.
Ik ben nooit gebeld.
Inmiddels is ze 6, en vind ze het nog wel eens lastig, maar veel minder als daarvoor.
Als ik langer bleef, ging ze zich letterlijk aan mij vastklampen en werd het nog moeilijker.
Ik heb regelmatig vreemde,onbegrepen blikken gevoeld van andere ouders, dat ik haar zo achterliet, maar op alle feestjes waar ze tot nu toe is geweest heeft ze het enorm naar haar zin gehad.Zo, mijn ervaring, maar je moet het willen en kunnen op deze manier, vergis je niet, iedere keer liep ik met een knoop in mijn maag weg.....
Gr.Too-Shy
 
Terug
Bovenaan