angsten in bed

Hoi,

Ons zoontje is bijna 5 en is vreselijk bang in bed. Hij is bang voor beestjes en spinnen die dan in z'n bed willen kruipen. Dit heeft ie alleen als hij moet gaan slapen en wil graag dat er iemand boven is.
We hoeven niet bij hem op de kamer te blijven, maar het idee dat er iemand op dezelfde verdieping is is genoeg.
Ook staat hij regelmatig naast mijn bed snachts omdat hij over spinnen en beestjes heeft gedroomd.
Heel soms wil hij zelfs niet overdag niet in zijn kamertje spelen tenzij ik boven ben.
Verder is hij helemaal niet bang uitgevallen en heel ondernemend.
Iemand tips/ ideeën om hier mee om te gaan en vooral op te lossen?

groetjes
 
weet je ook waar die angst vandaan komt?
probeer eerst eens na te gaan waarom hij zo bang is voor spinnen en beestjes. heeft hij jou bijvoorbeeld eens angstig zien reageren op een spin, of heeft hij dat op tv gezien dat er spinnen bij iemand in bed kropen? of is het juist een vorm van aandacht.

groetjes Joke
 
Hoi,

Nee heb ik allemaal al aan gedacht.
Wij zijn allebei niet bang voor beestjes of spinnen. Ben er ook bij gaan zitten in de tuin en wetenswaardigheden over de beetjes zitten te vertellen en dan vind hij het niet zo eng ook.
Je ziet aan zijn gezicht je dat hij echt bang is en ik kan 100 keer vertellen dat ze niet in z'n bed kruipen, maar geloven ho maar.
Afgelopen nacht stond hij weer naast mijn bed en was het een slang.
Samen hele kamer bekeken en toen durfde hij pas weer te gaan slapen.
Ik vermoed dat het ook een stukje ontwikkeling is. Fantasie ontwikkeling en het niet kunnen onderscheiden wat fantasie is en wat echt.Gewoon heel verveled voor hem, hij wordt chagarijnig omdat hij slaap te kort heeft en mij begint het ook op te breken.
We hebben afgesproken dat we vandaag zijn kamer helemaal gaan opruimen en schoonmaken en we gaan een rood touwtje spannen, zodat ze niet meer door het raam kunnen komen. Was een tip van de juf. We zullen zien.

groetjes
 
Hallo,
alles vindt in de gedachte plaats, als je zoon het er zelf in heeft 'gezet' dan kan hij het ook zelf veranderen. Vraag aan uw zoon waar de beestjes zitten. Wat zou je met de beestjes willen? Wil je ze opbergen in een doosje, bv.? Wat moet er met het doosje gebeuren? In de natuur loslaten of weg uit het huis of ..... De fantasie van uw zoon is altijd al aanwezig maar nu gebruik je hem bewust.
Groetjes knof
 
Terug
Bovenaan