angstig gedrag

Mijn dochter van 3 jaar heeft sindskort dat ze niet naar buiten durft, omdat ze bang is dat de huizen omvallen. Ze kijkt dan naar de wolken en heeft het idee dat het huis valt.
In het begin vonden we het wel grappig, maar nu durft ze niet meer naar buiten, of komt heel snel weer naar binnen, door haar angst. Soms is ze helemaal in paniek.
we weten het gedrag nu wel goed om te buigen en hier mee om te gaan, maar ik was gewoon nieuwschierig of andere kinderen dit ook hebben.

Groetjes Mirjam, Mama van Rozemarijn en floris
 
misschien kun je eens samen met haar flink tegen een huis aan duwen om te laten zien dat de huizen echt niet zomaar omvallen.
het lijkt me verder iets wat je moet bespreken met een deskundige, het lijkt me niet goed hoor dat ze niet naar buiten durft vanwege angst.
misschien kun je het eens navragen bij het cb.
groeten Martine
 
Hai,
Ik vind dit soort onwaarschijnlijke angsten juist heel, heel normaal voor een kind van 3!
Kinderen van deze leeftijd zijn zich steeds meer bewust van de buitenwereld, van oorzaak en gevolg, ook ontwikkeld de fantasie zich meer en meer.  Heel typerend is dit vaak te zien op de kinderboederij: dreumessen van 1.5 lopen vaak onbevangen richting geiten of kippen, terwijl peuters dit dan veel spannender vinden. Huisen die omvallen, koeien die naar je kijken, de stofzuiger die je opeet, voor een peuter allemaal realistische angsten.

Ik denk dat het goed is dat je laat merken dat haar angst er mag zijn, dat je er begrip voor hebt. En dat je er aandacht aan besteed door tekeningen te maken of boekjes te lezen en het zo bespreekbaar te houden. Verder zou ik me er geen zorgen over maken hoor, ook al is het met deze angst lastig dat ze zelfs niet naar buiten wilde. Maar vaak is dit een korte periode heel erg en ebt het wel weer weg als je niks forceert.
Succes verder met alle krokodillen die nog weggejaagd moeten worden!
Groetjes Soela
 
hallo,

hier ook zoiets. mijn zoontje (bijna 3 jaar) durfde een tijdje geleden 's avonds niet uit het raam te kijken omdat hij bang was voor ja hier komt het: bang voor de maan!  en hij maar de hele tijd roepen, mama: maan maan en huilen erbij.... ik wist me geen raad hiermee.. maar nu is het gelukkig over wat betreft de maan dan. Bovendien wil hij -nu we in een ander huis wonen- niet alleen in een kamer blijven of dat nou de woonkamer of de slaapkamer is of de keuken, dat maakt allemaal niks uit.... hij volgt ons ALTIJD waar we ook naartoe gaan, zelfs naar de wc of de douche. Wat betreft de wc mag hij er echt niet......

het kost heel veel energie en tijd om hem overal mee naartoe te nemen, dus als ik naar de zolder wil om de was op te hangen dan gaat hij mee, en dat geldt eigenlijk voor alles waar we naartoe gaan... hij moet altijd mee.... ik hoop dat het allemaal tijdelijk is en dat het misschien met de verhuizing te maken heeft.

Groetjes mama van Amir (19-12-04)
 
hoi hoi

kinderen die ineens bang zijn voor omvallende huizen, of de maan lijkt me helemaal normaal. ze leren elke dag iets nieuws en doen ook nieuwe ervaringen op, en de fantasie helpt ook een handje.  Alleen wij zijn degene die kunnen laten zien dat het niet nodig is om bang te zijn. Ik heb ook te maken met een meisje dat nu ineens bang is voor dingen, en dan komt supermama met haar toverpoeder alles oplossen.

maar wil toch even nog iets kwijt over het bang zijn in huis. Misschien kun je je kindje eens vragen waarvoor en waarom hij bang is. In mijn ogen is dit een andere angst??

groetjes Cyndie
 
Terug
Bovenaan