<p>Hoi allemaal,</p><p>Begin december 2020 ben ik bevallen van een gezonde dochter. </p><p>Mijn zwangerschap en bevalling waren er een uit het boekje en ook de eerste tijd na de bevalling voelde ik me top, gelukkig en kon ik de hele wereld aan. Ik ben ook vrij snel weer wat aan het werk gegaan (ik werk voor mezelf), wat ik ook heerlijk vond. Na zo'n 8 weken (bij het afbouwen van borstvoeding) ging ik me echter steeds slechter voelen. Zo ben ik veel aan het malen over het verleden (het missen van vroeger en zelf kind/jong zijn), ben ik veel bezig met de dood en dingen die mis kunnen gaan in de toekomst (ziekte/overlijden van mezelf of van mijn naasten) en zie ik op tegen ouder worden. Ik ben nu 35 en heb steeds meer het idee dat het op alle gebieden alleen maar bergafwaarts kan gaan vanaf nu. </p><p>Als ik zulke gedachten heb word ik erg angstig/verdrietig en krijg ik echt een knoop in m'n maag. Ik probeer dan afleiding te zoeken en mezelf een schop onder m'n kont te geven. Soms lukt dat, soms niet en blijf ik de hele dag in deze negatieve gedachten 'hangen'. Het lijkt ook alsof ik geen filter meer heb, zowel leuke als negatieve dingen komen hard binnen en kunnen mij tot tranen brengen.</p><p>Ik ben volgens mij niet depressief, want er zijn ook genoeg mooie momenten. Ik geniet ook erg van mijn dochter, mijn partner en andere leuke dingen. Ook lukt het mij prima om te werken, m'n dochter te verzorgen, te sporten en om andere dagelijkse dingen te doen. Slapen (voor zover de baby dat toelaat ;-) gaat goed en lichamelijke klachten heb ik ook niet.</p><p>Ik ben benieuwd of anderen zich hierin herkennen. Is dit iets hormonaals en heeft het gewoon tijd nodig om weer mezelf te worden of is er meer aan de hand en zou ik hulp moeten zoeken? Ik herken dit namelijk zooo niet van mezelf. Ik was altijd heel erg nuchter, superpositief en zag (tegen het naïeve aan) nooit beren op de weg. Nu kan ik weleens jaloers worden op mijn partner die (gelukkig) nog steeds zo onbezorgd in het leven staat.</p><p>Alle tips en adviezen zijn welkom. Hoor graag van jullie!</p><p> </p>