Angststoornis en zwanger

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik 7 weken zwanger van mijn eerste kindje! Helaas heb ik een angststoornis waar ik sinds 3,5 jaar Citalopram voor slik (nu Cipramil druppels). Door stress van de afgelopen tijd (vriend was niet blij toen ik het nieuws vertelde) en alle veranderingen die bij een zwangerschap komen kijken, zijn mijn klachten weer helemaal terug. Ik ben bang voor het zwanger zijn, de veranderingen (lichamelijk en geestelijk), ben somber en kan nog niet echt blij zijn. Ik baal hier enorm van, want ik wil gewoon blij zijn! Gelukkig heb ik volgende week een afspraak bij een POP poli in het ziekenhuis, zodat er gekeken kan worden naar mijn medicatiegebruik (slik nu nog maar 6 mg).

Ik hoop dat deze periode snel voorbij is en ik lekker kan gaan genieten van het wondertje dat in mijn buik groeit.

Herkent iemand zich in mijn situatie?

Hoi Ikke90,

Ik herken me er zeker in. Heb ook een angststoornis, vooral angst voor m'n eigen lichaam en de dood. Dus dat is heel handig als je zwanger bent en al die veranderingen voelt en niet weet wat je te wachten staat. Ik heb er nooit wat voor geslikt, altijd alleen over gepraat. Heb het redelijk onder controle, maar ik merk ook dat ik de laatste weken weer meer stress en stille hyperventilatie ervaar. Dat is een cirkel. Door de hyperventilatie wordt ik weer dan weer stressvol en angstig. Maar ik probeer mezelf wel steeds wijs te maken dat het vrouwelijk lichaam gebouwd is om dit allemaal aan te kunnen. Dus probeer ik er maar op te vertrouwen dat ie weet wat ie moet doen. Maar ik denk dat het blij zijn pas echt gaat komen als je een buikje gaat krijgen. Dan zie ik ook letterlijk dat het doet wat het moet doen ofzo. Plus dat je dan een flink aantal weken hebt kunnen wennen aan de veranderingen in je lichaam, dus dat de acceptatie er dan ook beter is dat je lichaam weet wat het doet. Dat zal wel voor meer rust zorgen en kan je je meer blij voelen.

Ohja, ik ben overigens 6 weken en 2 dagen.

Terug
Bovenaan