Anti stoffen kleine E???

Hallo allemaal,

Kreeg vandaag van mijn gyn een telefoontje dat de uitslagen van het bloed binnen waren en dat ze eigenlijk allemaal toch normaal waren.
Alleen ik maak antistoffen kleine E aan.Ik moest denken aan Rhesus alleen in veel mindere mate zei de gyn.
Nu moet mijn man ook zo snel mogelijhk bloed prikken om te zien welke bloedgroep hij heeft.
Wie heeft dit ook of kent iemand die dit heeft??
Wie kan mij er iets meer over vertellen??
HELP!!!!

Liefs Anne

Hallo Anne,

Antistoffen kleine e zijn:

Komt die :

antistoffen tegen rhesusantigenen worden meestal pas gevormd na immunisatie na transfusie(( die krijg je als je een laag bloedgehalte heb gehad of een bloeding))( heb je ooit bloed ontvangen , gekregen na bv bevalling of operatie)  of bij zwangerschap ( allo-antistoffen) Het gaat dan om immuunantistoffen van het type IgG, die in de antiglobulinetest kunnen worden aangetoond.

IgG antistoffen kunnen door de placenta, dus kunnen bij je kleintje komen in je buik.
vandaar dat ze willen weten of je partner ook kleine e heeft dan is er niks aan de han, want dan heeft die kleine donder het al.

Heeft je partner de antistof niet dan is er een ander verhaal.

Het komt niet zo vaak voor.

maar je heb verschillende bloedgroepen nl A, B, AB en O
dan kun je Rhesus D pos( 84%  of neg 16%)zijn.

en dan kun nog vele andere antistofen in je bloed hebben, waar het van belang is dat in een ziekenhuis dat bekend is.
of als je zwanger bent.

ps de gyn kan je dit ook allemaal uitleggen
\

succes

nanda

Hallo,

Ik ben in september 2003 bevallen van een dochter, ik heb een negatieve bloedgroep en zij een positieve dus wanneer mijn lichaam antistoffen gaat aanmaken en mijn bloed komt bij die van je baby (wat alleen tijdens de geboorte kan gebeuren en niet daarvoor) dan kan dat erg zijn voor je baby. Vandaar dat ik na de bevalling een serum kreeg toegediend waardoor bij een 2e bevalling er (bijna) niets kan misgaan.
Mijn dochter is ook gewoon zonder problemen geboren en is gezond maar het is toch wel eng aangezien er maar 16% in nl een negatieve bloedgroep heeft etc..

Nu ben ik weer zwanger en moet straks weer een test doen of ik antistoffen aanmaak tegen het bloed van de baby. De kans is klein omdat ik eerder een serum heb gehad maar je weet maar nooit, voorkomen is beter dan genezen.

Hoi,

Ik ben in mei 2006 bevallen van een zoon. Had ook verschillende rhesus-antistoffen in mijn bloed (kwam na de eerste bevalling). Mijn kindje heeft in de baarmoeder 2 maal een transfusie gehad. Is ook eerder gehaald. Heeft daarna nog drie weken in het ziekenhuis gelegen, maar nu is het een kerngezonde jongen. Hij heeft nu nergens meer last van. In het LUMC in Leiden word je heel goed geholpen.

Groetjes Clo

Terug
Bovenaan