Anti stoffen

Heej dames,

Inmiddels ruim 25 weken zwanger van ons tweede kindje en waar alles bij mijn zoontje op rolletjes liep gaat het nu soms even minder.

Zo kwam mijn 'standaard' bloedonderzoek niet goed terug van het lab. Ik blijk irregulaire antistoffen in mijn bloed te hebben, 'opgelopen' tijdens de bevalling van mijn zoon. Gevolg is nu dat ik iedere keer opnieuw controle bloedonderzoek moet laten doen om te kijken of de hoeveelheid stabiel blijft (ik had al een behoorlijke pokke hekel aan naalden, maar nu kan ik ze helemaal niet meer zien).

Op zich heeft het -voor wat we nu weten- tijdens de zwangerschap geen gevolgen, wr moeten alleen na de bevalling heel goed opletten of ze niet geler dan gebruikelijk wordt. En ik, tja, ik moet hopen dat ik nooit een transfusie nodig heb, dat kan lastig worden aangezien bijna geen enkel bloed meer 'matcht'. Ik moet dus altijd zo'n pasje bij me dragen van Sanquin (bloedbank).

Ok, het is geen drama, maar niemand kan me écht vertellen wat het allemaal precies betekend omdat ik ook nog eens een heel zeldzaam type antistof heb
( Lu b, of Lu -). Een negatieve Rhesus is ook geen feest, maar zoveel over bekend..

Iemand hier ervaring mee?

X
Evje

Hey,
Ik heb er jammergenoeg ervaring mee. Ik heb antistoffen c en E. En ik zit al 2 maanden elke week in het ziekenhuis voor een echo. Ik ben nu 32 weken trouwens en word sowieso ingeleid met 37 weken. Mits het goed blijft gaan.
Ik geloof dat ik er vrij veel van weet. Ik kom zelf n beetje uit t medische wereldje en ken heel de richtlijn uit mijn hoofd.
Mocht je vragen hebben, stel ze maar. Dan kan ik je specifiek uitleg geven.
Je loopt al bij de gyn neem ik aan?
Groetjes,
Marloes

Hi,

Wat een snelle reacties :)

Nee, ik loop niet bij de gyn. Met een kleine c negatief weet ik dat dat idd wel moet ivm bloedarmoede gevaar bij het ongeboren kind. Deze 'afwijking' is bij Lub/Lu- niet aan de orde. Gelukkig!!!

Wat ik maar niet duidelijk krijg is of het nu met de komende bevalling weer kan 'misgaan' qua bloedvermenging en af er wel genoeg gelet wordt op mijn kleine na de geboorte.
Ik ben nu in afwachting van mijn laatste bloedonderzoek van deze week en mag wéér met 27 weken. Ik heb bv ook geen medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen (vind ik gezien dit verhaal wel wat raar) maar goed, ik kies dus zelf voor een zkh bevalling, en gelukkig zit het Juliana Kinderziekenhuis aan het ziekenhuis waar ik beval, je weet maar nooit.

Ik vind gewoon dat er erg luchtig werd gedaan en ik kan ook nergens op internet iets zinnigs hierover vinden.

Sterkte Marloes!

Hoi,
Ja raar dat je geen medische indicatie hebt. De verloskundige weet hier echt niet genoeg van hoor ik zou in jou geval naar de gyn willen. En dat deze antistoffen die jij noemt niet via de placenta bij t kind kunnen komen en voor aenemie van t kind zorgen verbaasd me. Dacht dat ik alles erover gelezen had. Maar gelukkig voor jou natuurlijk.
Dan snap ik niet waarom het na de geboorte opeens wel voor kans op bloedarmoede kan zorgen. Zou t f navragen. Ben er ook erg benieuwd naar.
Bij mij zijn de antistoffen erg actief waardoor ik nu elke week een uitgebreide echo moet. Nu is t elke week spannend of t nog goed gaat. Ook word ik ingeleid met 37 weken omdat hierna de echo's en bloedtesten niet meer betrouwbaar zijn.
Hou je me op de hoogte?
Groetjes,
Marloes

Terug
Bovenaan