Antibiotica, urineweginfectie

Wie heeft er ervaring met een urineweginfectie bij een baby. En wie heeft ook langere tijd zijn baby antibiotica moeten toedienen met alle gevolgen vandien?
Alvast bedankt voor de reacties,

Groetjes, jessica

Hoi Jessica,

Onze zoon van 21 maanden heeft vorige week een week in het ziekenhuis gelegen met een urineweginfectie (blaasontsteking + nierbekkenontsteking). Bij zijn geboorte werd een obstructieve mega-ureter geconstateerd. Dat betekent dat zijn nier vergroot is, zijn urineleider is vergroot en er zit een vernauwing boven de blaas. Hiervoor heeft hij zijn eerste levensjaar anti-biotica geslikt (Trimetoprim) Dit deden we in een spuitje en spoten dit in zijn mond. Vorige week kreeg hij ineens hoge koorts en moest meteen in het ziekenhuis blijven. Hij had een infectie opgelopen, die de Trimetoprim zelfs niet tegen had kunnen houden. Ik zal je de verhalen van de opname en zijn verblijf besparen. We waren blij, dat we zaterdag naar huis mochten, maar moesten de kuur thuis verder afmaken met een nieuwe anti-biotica (Profilaxe). Ook nu weer met een spuitje. Alleen is dit nu echt een gevecht geworden. Onze zoon wil het niet innemen en we hebben het al op alle mogelijk manieren geprobeerd. Daarnaast is het nog vies korrelig ook, dus wat hij uitspuugd kan meteen de was in. Alleen lukt het mij zelfs niet om het hem te geven. We doen het 's avonds met dwang. Dinsdag moeten we weer naar het ziekenhuis voor vervolgafspraken en dan zullen we zeggen dat we dit niet meer volhouden.
Hoop dat je er wat aan hebt (ben benieuwd wat jou kindje heeft)

Groetjes van Martine

Hoi,

Ik heb twee kinderen die allebei antibioticaprofylaxe krijgen (trimetoprim) ivm continue terugkerende urineweginfecties. Beide zoontjes hebben dezelfde afwijking, namelijk een VUR (vesico uretrale reflux) De urine stroom terug naar de nieren waardoor er nierbekkenontstekingen onstaan. Mijn oudste zoontje is inmiddels bijna 3 en is al diverse malen geopereerd. Er is Deflux gespoten. Mijn jongste zoontje is bijna 9 maanden.

De antibiotica geven wij rechtstreeks in hun mondje dmv een spuitje wat erg goed gaat en nooit geen problemen oplevert! Gelukkig!

Welke afwijking heeft jouw kindje?
Succes!

Hoi Martine en Belske,

Ach wat zielig zeg voor jullie kindjes. Ik hoop dat alles gauw goed komt!
Mijn zoontje had na 4  weken urineweginfectie.Hij kreeg toen antibiotica 3 x p dag(amoxciciline). Na een week mocht hij stoppen met de kuur en sindsdien krijgt hij nog 1x per dag antibiotica omdat hij op 7 augustus as een onderzoek krijgt(mcg). ze gaan dan met een catheter naar binnen en brengen contrast vloeistof in om te kijken of de urine wel goed terugloopt vanuit de blaas.
nu is die antibiotica echt killing voor mijn zoontje  en heeft dus vreselijke last van obstipatie. Gister nd kinderarts geweest en hij heeft andere antibitica gekregen(monotrim)Dit is volgens mij hetzelfde als trimethoprim. Wat ik raar vind en nog even moet navragen, hij kreeg van die eerste 4 mg p dag en nu van die nieuwe 1.25 mg p dag, best veel verschil qua dosering vinden jullie niet.
Hij slikt nu al 5 weken die antibiotica dat kan toch nooit goed zijn voor zijn darmflora?

Groetjes, jessica

hallo,
onze zoon marijn krijgt sinds zijn geboorte uit voorzorg antibiotica, ook trimethoprim.
dit omdat in de zwangerschap is ondekt dat hij vergrote nieren heeft.
nu na zijn geboorte bleek dat vooral de rechternier vergroot is en de linker is normaal.
als ik dit zo lees hebben wij geluk denk ik want tot nu toe heeft marijn nog nooit blaasontsteking gehad.
wel word het goed in de gaten gehouden hij moet elke 2 maanden naar het ziekenhuis voor een echo en de antibiotica blijft hij zeker het eerste jaar nog gebruiken.
bij ons is het frustrerende dat ze geen oorzaak kunnen vinden, de functie van de nieren is goed en zijn blaas werkt goed en ook zit er geen verstopping in de urineleider en toch blijft er urine achter in de rechternier.
groetjes henny

Terug
Bovenaan