Antibiotica

Loïs (11 maanden) heeft haar eerste flinke griep gehad! Snipverkouden, hoesten (tot overgeven toe) en oorontsteking aan beide oortjes. Drama met slapen natuurlijk en flinke koorts.
De dokter schreef antibiotica voor en ze knapte gelijk op. na twee keer 5 ml is ze eindelijk een goede nacht gaan maken, en wij ook. Na 2 dagen was ze bijna weer de oude. Wat een wondermiddel!

Maar ik heb ook mijn twijfels bij antibiotica. Het doodt goede en slechte bacterien en sommigen zeggen dat haar weerstand voor 6 maanden verminderd is. Is dit zo? want daar zit je niet op te wachten! En als ze weer oorontsteking heeft wat kan ik dan doen om een antiobioticakuur te voorkomen als dit verhaal waar is?

Wie heeft er baat bij oordruppels gehad en hoe kom je eraan? er wordt getwijfeld aan de effectiviteit van oordruppels.... is dit waar?

Wie weet er iets van?
 
Hai, Toen mijn zoontje oorontsteking had kreeg hij ook een kuurtje. De arts vertelde me dat hij ná zijn eerste vrejaardag geen kuurtje meer zal krijgen als hij weer oorontsteking krijgt. Dit omdat ze dan zelf voldoende weerstand hebben. Mocht het lichaam het echt niet zelf kunnen genezen (evt met hulp van paracetamol) dan wordt alsnog een kuur overwogen. Het eerste jaar schijnt belangrijk te zijn omdat het oor zich ontwikkelt en ze geen risico op beschadigingen willen lopen vanwege het leren praten. Dan moet je goed kunnen horen en als dat dus niet gaat....
Na het 1e jaar schijnt het minder te zijn met de risico's.
Meestal gaat een oorontsteking vanzelf over. Bij mijn dochter bijv. wist ik niet eens dat ze ze had. Ging ik naar de arts voor ontstoken ogen of iets anders en bleek ze een ontsteking in het oor te hebben. Ze kreeg er (ook het 1e jaar) een kuur voor.
Oordruppels hebben volgens mij geen zin want die komen niet in het binnenoor (waar de ontsteking zit) terecht. Er zit geen gaatje in het trommelvlies hoor. Belangrijk is om bij de eerste tekenen van verkoudheid de neus te druppelen./of sprayen. Kan heel goed met gewoon fysiologisch zout. Dat zorgt ervoor dat het binnenin het hoofd (en dus oor) niet verstopt raakt. En de kans op een oorontsteking vermindert.
Hopelijk komen jullie goed de rest van de winter door!!
Groetjes, lianne
 
Voor zo ver ik weet moet dit geen kwaad kunnen. Onze oudste zoon heeft voor zijn eerste jaar 2 zware kuren gehad i.v.m. keelontsteking. Hij heeft er verder niets aan overgehouden.

En goed de neussprayen dat werkt heel goed. Doen wij nu ook bij de jongste van 9 maanden.

Groetjes,

Miriam
 
Hoi Bloempje27,
Mijn dochtertje van 6 maanden sukkelt de laatste 2 maanden al heel erg met haar oortjes; loopoortjes als gevolg van verkoudheid/ontsteking. Ze heeft al 2 anti-bioticakuren gehad. Ik ben er zeker ook geen voorstander van, maar de huisarts en KNO-arts wilden niet het risico lopen dat de ontsteking naar binnen [richting hersenen] slaat. Spannend dus allemaal. Ook hebben we via de KNO-arts oordruppels gehad. Het schijnt een krachtig middel te zijn en hielp dus goed [het heette volgens mij bacicoline-B]. Maar zodra we stopten met de druppels kwamen de looporen weer terug. Waatschijnlijk moeten we binnenkort naar de kinderarts om eventuele medicatie te bespreken [voor langere periode anti-biotica in lage dosering]. Ik wil dat liever niet, maar ja wat moet je dan...??
Verder is het inderdaad ook heel belangrijk om de neus goed te spoelen en open te houden met fysiologisch zout. Je kunt dat zelf maken of bij drogist halen. We laten haar daarnaast ook nog schuin slapen [met hoofdje omhoog] zodat er geen druk op haar oren komt te staan.
Succes!
 
Bedankt voor jullie reacties.... ik hoop bij een volgende verkoudheid eerst flink aan de slag te gaan met sprayen en Nisykind van VSM.... hopelijk voorkom ik daarmee een oorontsteking....
 
Kirsten is 8.5 maand en heeft nu voor de 3e keer al een AB kuur voor haar oortjes. De dokter was er heel rap mee, ze zei dat je snel moet handelen op deze leeftijd en dat ze AB moeten hebben en een neusspray.

Zoutoplossing mag je onbeperkt sprayen/druppelen maar xylometazoline niet. Dit is 5 dagen en max 7 dagen.
Het begint nu eindelijk te werken en heb sinds 2 weken tijd weer een nacht doorgeslapen afgelopen nacht.
 
Terug
Bovenaan