Anticonceptie na bevalling

Hoe gaan jullie om met anticonceptie na de bevalling? Ik wil graag weer een spiraaltje, maar weet niet wat het goede moment is. Kan je dat al na zes weken laten plaatsen?

Ja ik ben ook benieuwd..

Sowieso in het nieuwe jaar een afspraak met mijn verloskundige om de juiste anticonceptie uit te kiezen voor me.

Ze vertelde al wel dat als je borstvoeding geeft je alleen de allerlichtste pil mag slikken en die moet je elke dag op precies hetzelfde tijdstip slikken.. (Dat is dus niks voor mij want dat ga ik vergeten)  Maar dat dus een spiraaltje dan de oplossing is maar die zijn wel wat kostbaarder en dat zou natuurlijk zonde zijn als je vlot een tweede kindje zou willen... Maar wanneer ze die kunnen plaatsen? Geen idee!

Hi, spiraaltje kan geplaatst worden zodra je baarmoeder weer zijn normale grootte en plaats heeft terug gevonden. Daarnaast mag je niet meer vloeien.

Gemiddeld is dat na 6 weken, maar uit veiligheid/ voor de zekerheid plaatsen ze een spiraaltje na ongeveer 12 weken. Ligt ook aan je bevalling (complicaties, keizersnede, ontstekingen, etc.).

De pil wordt in principe afgeraden als je borstvoeding geeft (ook de lichtste pil!). Het gaat niet zozeer om de hormonen die de baby binnen krijgt, maar om de melkproductie. Grote kans dat die afneemt bij het gebruik van grotere hoeveelheden anticonceptie hormonen, die ook al in de lichtste pil zitten. Een alternatief is het hormoonstaafje die ze onder je bovenarmhuid plaatsen. Werkt 3 maanden en heeft minder hormonen dan de pil (wel veel meer dan spiraaltje!).

Vanochtend bij de gynaecoloog geweest. Zij vertelde mij dat ik 8 weken na de bevalling een spiraaltje kan laten plaatsen. Hoop dat de huisarts daar ook zo over denkt.

Ik heb 11 weken na keizersnede het spiraaltje weer laten zetten. Toevallig tijdens menstruatie.  Nu 4 weken later al 3 keer ongesteld en af en toe spotting.

word er gek van

ik had liever wat langer gewacht.  Wat verder uitgezwangerd en minder ongelukjes hopelijk.

Op advies vd huisarts heb ik eerst drie maanden de pil, daarna laat ik een spiraaltje plaatsen.

Dacht zondag dat ik ongesteld werd, maar na een heel klein beetje bloedverlies is het weer rustig. Zo raar...

Tis al even geleden dat hier op gereageerd is, maar wilde laten weten dat wij sinds deze maand begonnen zijn met de ladycomp. Errug benieuwd of dat werkt... Heb sinds 26-10 een zoontje:)

Terug
Bovenaan