Antidepressiva

<p>Hi, </p><p> </p><p>Slikken er mensen hier tijdens de zwangerschap Antidepressiva?</p><p>Ik ben gestart met 25mg Sertraline. Ik maak me toch ergens zorgen dat dit in de toekomst bij onze tweede zwangerschapswens miss risicos met zich meebrengt of mis gaat dan...</p><p>Ik slik het ivm angst</p>

Hi! 

ik ben tijdens m’n zwangerschap begonnen met sertraline 50mg, ons is verteld dat het enige risico kan zijn dat de baby afkickverschijnselen heeft na de geboorte en hierom moet ik ook in het ziekenhuis bevallen en 12u blijven ter observatie.
ik mag met sertraline gewoon borstvoeding geven, dit vond ik heel belangrijk 

Ik gebruik vanwege angst citalopram. Dit deed ik voor mijn zwangerschap en tijdens mijn zwangerschap en nu ook nog. Tijdens de zwangerschap heb ik het zelfs iom psychiater iets opgehoogd. Niet omdat het niet goed met mijn ging, maar als extra beschermende factor. Hormonen en slaapgebrek zijn (voor mij) triggers en bovendien wordt je dosering minder omdat je meer bloed gaat aanmaken. Ik vond het een geruststellende gedachte. Daarnaast wilde ik en heb ik begeleiding gehad bij een pop poli. Gewoon preventief. Was daardoor heel laagdrempelig en ook fijn dat ik snel contact kon opnemen toch ik toch merken dat het mentaal minder met me zou gaan. Citalopram kan ook met borstvoeding. Ook heel fijn ? nu in de kraamtijd gaat het ook goed. 
Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Vanwege de medicatie heb je een soort halve medische indicatie. Ik kon wel gewoon met eigen verloskundige bevallen. Onze dochter is met uitstekende scores geboren. Ze heeft ook geen last gehad van eventuele afkickverschijnselen. Mijn dosering was wel nog steeds laag overigens. Na 24 uur 'observatie' mochten wij na een check van de kinderarts naar huis. 
Ik sta helemaal achter mijn keuze om medicatie te gebruiken anders had ik wellicht veel last van angst en stress gehad. 

[quote quote=10263448]Ik gebruik vanwege angst citalopram. Dit deed ik voor mijn zwangerschap en tijdens mijn zwangerschap en nu ook nog. Tijdens de zwangerschap heb ik het zelfs iom psychiater iets opgehoogd. Niet omdat het niet goed met mijn ging, maar als extra beschermende factor. Hormonen en slaapgebrek zijn (voor mij) triggers en bovendien wordt je dosering minder omdat je meer bloed gaat aanmaken. Ik vond het een geruststellende gedachte. Daarnaast wilde ik en heb ik begeleiding gehad bij een pop poli. Gewoon preventief. Was daardoor heel laagdrempelig en ook fijn dat ik snel contact kon opnemen toch ik toch merken dat het mentaal minder met me zou gaan. Citalopram kan ook met borstvoeding. Ook heel fijn nu in de kraamtijd gaat het ook goed. Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Vanwege de medicatie heb je een soort halve medische indicatie. Ik kon wel gewoon met eigen verloskundige bevallen. Onze dochter is met uitstekende scores geboren. Ze heeft ook geen last gehad van eventuele afkickverschijnselen. Mijn dosering was wel nog steeds laag overigens. Na 24 uur ‘observatie’ mochten wij na een check van de kinderarts naar huis. Ik sta helemaal achter mijn keuze om medicatie te gebruiken anders had ik wellicht veel last van angst en stress gehad.[/quote]
Fijn dit te lezen. Ik snap idd dat angsten en stress ook niet goed is. Welke dosering slik je? Ik ook sertraline ivm angst!
Ben je nooit bang geweest dat er door de medicatie iets mis ging met je baby? Ik voel me er soms schuldig om?

[quote quote=10263439]Hi! ik ben tijdens m’n zwangerschap begonnen met sertraline 50mg, ons is verteld dat het enige risico kan zijn dat de baby afkickverschijnselen heeft na de geboorte en hierom moet ik ook in het ziekenhuis bevallen en 12u blijven ter observatie. ik mag met sertraline gewoon borstvoeding geven, dit vond ik heel belangrijk[/quote]
Dat vond ik zo'n eng idee, die verschijnselen. Werkt Sertraline goed bij je? Je mag idd borstvoeding geven?

Ik slik al 6 jaar 20mg Fluoxetine als onderhoudsdosering tegen somberheid. Slik deze nu ook gewoon tijdens mijn zwangerschap. Enige is dat je dan in het ziekenhuis moet bevallen en je baby 24 uur geobserveerd moet worden op evt. afkickverschijnselen. Kans is overigens erg klein dat je baby er last van krijgt. Ik zou je er niet te druk om maken. Een vrolijke mama is veel belangrijker voor je baby!

Ik ben tijdens de zwangerschap met 50 mg sertraline gestart en moest inderdaad in het ziekenhuis bevallen en 12 u blijven wegens mogelijke afkickverschijnselen maar dochter had hier helemaal geen last van en mochten na een paar uur al naar huis. Ook met de borstvoeding ging het goed en sinds we daar mee gestopt zijn ook geen verschijnselen. Sertraline werd me juist aangeraden als 1 vd "beste" anti depressiva tijdens de zwangerschap, schijnt onderzocht te zijn. Mij arts zei dat dit beter was voor de baby dan stress. 

Nee ik ben daar niet bang voor geweest dat er iets met mijn baby zou zijn, omdat ik het van te voren en tijdens mijn zwangerschap met meerdere mensen (verloskundige, huisarts, gynaecoloog en psychiater) heb gesproken en geen extra risico's tot nu toe zijn vernomen uit onderzoeken. Je kan dit veilig gebruiken. Alleen kan er na de geboorte wel bijvoorbeeld wat opstart problemen zijn met de circulatie die iets trager op gang komt en eventueel wat extra onrust. Mijn dochter had een score van 10 overigens. Het hoogste. Niets aan de hand.
Sommige van die eventuele tijdelijke symptomen zijn ook lastig. Zo was onze dochter misschien iets onrustiger maar dat kon ook te wijten zijn aan zoveel andere dingen die normaal zijn bij pasgeborenen na een bevalling. Eigenlijk geen echte redenen om dit te koppelen aan mijn medicijnen gebruik.
Ik gebruikte 10mg en ben halverwege de zwangerschap naar 20mg gegaan.
Onze verloskundige vertelde ook dat er best veel vrouwen (dit soort) medicatie gebruiken en nog niet eerder afwijkende dingen heeft meegemaakt. Dat stelde mij ook gerust. Ik had een normale zwangerschap en heb een kerngezond kindje nu ?

Terug
Bovenaan