antistof in bloed....wie kent dit?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal....

Ik hoop dat er iemand is die mij een beetje geruster kan maken....
Ik zal mezelf even een beetje voorstellen, ik ben Yvie, ben ruim 13 weken zwanger, heb net maandag een echo gehad, waarop alles helemaal goed was, hartje klopte, alles erop en eraan.... Helemaal blij dus! We hebben namelijk vorig jaar rond deze tijd het tegenovergestelde meegemaakt, toen was het helemaal foute boel, vreselijke miskraam gehad, ontzettend veel bloedverlies, al met al heeft het toen bijna een maand geduurd, voordat alles ook daadwerkelijk uit mijn lichaam was..... Hele nare tijd, maar je begrijpt, dat we  nu extra voorzichtig waren en vreselijk blij natuurlijk!
Maar.... nu heb ik dus maandag ook een bloedonderzoek gehad (normaal bij 3 maanden..) en nu wordt ik net gebeld door het ziekenhuis dat er een antistof in mijn bloed is gevonden...... Verder konden ze er nog niks over zeggen, omdat ze  verder simpelweg niets wisten.... Nu moet ik morgen opnieuw bloed geven, wat wordt opgestuurd en op kweek gezet.... Ze zeggen dat dit vaker voorkomt, en dat ik me echt geen zorgen moet maken.... Maar ja, dat doe ik natuurlijk wel.... Ik heb al wel gehoord dat zelfs een ontsteking ergens in je lichaam hiervoor kan zorgen, waar je zelf niks vanaf weet...maar ja, het blijft moeilijk..... Ook heb ik vorig jaar, bij mijn miskraam zoveel bloed verloren, dat ik in een ziekenhuis in Belgie kwam te liggen en daar ook wat bloed heb toegediend gekregen..... Dus misschien hierbij een bacterie opgelopen..?? Maar ook dit kan niet, lijkt me, want na mijn opname in Belgie ben ik in Nederland gecurreteerd, en hiervoor ben ik ook eerst op de kweek geweest.... dus lijkt me dat ze het dan wel hadden moeten zien..of niet???   Je begrijpt, ik zit er even een beetje doorheen, wil me ook niet te druk maken, want daar hebben we op dit moment helemaal niks aan..... En er is ook gezegd dat het voor de baby nu geen kwaad kan, maar ik kan helemaal verder geen info vinden en dan bedoel ik echt ervaringen van anderen, die net zoiets hebben meegemaakt.....
Ik hoop dat ik snel reacties krijg, zodat ik me misschien ietsje geruster kan gaan voelen.....?????
Alvast bedankt allemaal voor het lezen en reageren.....
Ik ben even mijn verhaal kwijt, groetjes, Yvie

Hoi hoi

Het enige wat ik voor je kan vinden over antistoffen, is het geval van rhesusfactor....stel dat jij negatief bent dan word je de hele zwangerschap extra in de gaten gehouden! Zolang het kind in je baarmoeder zit is er niks aan de hand en kan het bloed van je kindje en jou niet samen komen...maar tijdens de bevalling kan het wel met elkaar in contact komen, en dat is dan weer wat gevaarlijk....

De resusfactor
Tijdens je eerste bezoek aan de verloskundige wordt na een klein bloedonderzoek je resusfactor vastgesteld. Deze is positief of negatief. Positief betekent dat er een bepaalde eiwitachtige stof in je bloed aanwezig is. Bij een negatieve resusfactor ontbreekt deze stof.

Als je resusfactor positief blijkt, is er verder niets aan de hand (ook niet wanneer je kindje resusnegatief bloed heeft). Bij een negatieve resusfactor zul je tijdens je zwangerschap extra in de gaten worden gehouden. Er kunnen namelijk problemen ontstaan, wanneer je zelf een negatieve resusfactor hebt en de bloedgroep van je kindje resuspositief is.

De problemen doen zich voor, wanneer een gedeelte van het resuspositieve bloed van je baby terechtkomt in jouw resusnegatieve bloed. Tijdens de zwangerschap kan er weinig gebeuren. Het kindje in je baarmoeder heeft een eigen bloedsomloop, die losstaat van de jouwe. De kans dat jouw bloed tijdens je zwangerschap in aanraking komt met dat van je baby is dan ook klein.

Tijdens de bevalling is die kans echter tamelijk groot. Als er bloed van een kindje met een positieve resusfactor terechtkomt in het bloed van een resusnegatieve moeder, kan het lichaam van de moeder antistoffen gaat aanmaken tegen het bloed van haar baby. Wanneer deze antistoffen via de navelstreng weer terechtkomen in het bloed van de baby, breken ze het bloed van het kindje af, wat ernstige gevolgen kan hebben.

In de meeste gevallen ontstaan de problemen pas bij een tweede of latere zwangerschap. Als het resuspositieve bloed van de baby namelijk pas tijdens de geboorte in aanraking komt met het resusnegatieve bloed van de moeder, begint de moeder pas na de geboorte met het aanmaken van antistoffen. Deze kunnen dit eerste kindje dan geen kwaad meer doen. Ze kunnen het resuspositieve bloed van een later kindje echter ernstig aantasten.

Vroeger kon dit wel eens tot gevolg hebben dat baby’s werden geboren met geelzucht, bloedarmoede en/of met vochtuitstortingen onder hun huid. In de allerernstigste gevallen overleden deze kindjes vlak voor of net na de bevalling, omdat hun rode bloedlichaampjes werden afgebroken door de antistoffen uit het bloed van hun moeder. Sinds 1965 bestaat er echter een antiserum dat deze complicaties kan voorkomen.

Als blijkt dat jij een negatieve resusfactor hebt, wordt er rond de dertigste week van je zwangerschap gekeken of je antistoffen tegen het bloed van je baby hebt aangemaakt. Als dat zo is, helpt een antiserum (bedoeld om de kans te verkleinen dat je antistoffen gaat aanmaken) niet meer. Er wordt in dit geval een ADCC-test afgenomen door het CLB te Amsterdam (Centraal Laboratorium voor de Bloedtransfusiedienst), waarna de relatie tussen de hoeveelheid antistoffen en hemolyse wordt bekeken.

Uit deze bevindingen en berekeningen volgt een kanspercentage en aan de hand daarvan nemen de artsen wel of geen actie. Je wordt dan meestal doorgestuurd naar de gynaecoloog voor een echo om te kijken of je baby last heeft van vochtopeenhopingen. Je wordt gedurende de rest van de zwangerschap streng gecontroleerd in het ziekenhuis.

Na de geboorte wordt de resusfactor van het bloed van je baby vastgesteld. Als deze positief is, krijg je binnen 48 uur (nog) een injectie met het antiserum. Dit serum zorgt dat je lichaam geen antistoffen zal maken; daarmee voorkom je problemen tijdens een eventuele volgende zwangerschap.

Sinds er algemeen gebruik wordt gemaakt van het antiserum, komt het bijna niet meer voor dat baby’s ziek worden als gevolg van een conflicterende resusfactor. Zolang je er maar voor zorgt dat je na elke bevalling, maar ook na elke miskraam, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, vruchtwaterpunctie, abortus of een ongeluk, waarbij het bloed van je baby terechtkomt in jouw bloed, het serum krijgt toegediend.

Overigens heeft het merendeel van de mensheid een positieve resusfactor. In Nederland heeft slechts 16 % van de bevolking resusnegatief bloed. De kans dat je tot de risicogroep behoort, is dus tamelijk klein. Het serum zorgt ervoor dat je, ook wanneer je wel een negatieve resusfactor hebt, beschermd bent tegen eventuele complicaties die hierdoor worden veroorzaakt

Dit is wat ik bedoel met resusfactor met antistoffen word bedoeld....maar als het gewoon antistoffen zijn door een ontsteking dan weet ik het niet...ik heb namelijk na de bevalling last gehad van peesontsteking in de polsen en heb toen bloed laten tappen! Ze zeiden toen tegen mij (voordat ze het van me polsen hadden gevonden) dat ik wel een verhoogde bloedwaarde ergens van had in me lichaam en dat kwam door een ontsteking ergens in me lichaam, maar waar wisten ze niet! Die peesontsteking had er niets mee te maken maar ik heb er ook nooit wat voor gekregen voor die ontsteking in me lichaam en ik denk dat het er nog steeds zit, want ik heb ook sindstoen een kliertje achter me oor heel klein die veroorzaakt word door een ontsteking...dus het zal mij benieuwen wat het dan is...ik moet volgende week voor de eerste controle naar de vroedvrouw en als ik ook bloed moet prikken zal het mij benieuwen of ze bij mij die ontsteking dan ook nog vinden in het bloed! En zo ja dan wil ik ook weleens weten wat ze er tegen doen en of het gevaarlijk is voor de kleine...zo ja dan pak ik eerst me huisarts eens heel goed aan!!!! want die heeft me gewoon 1,5 jaar zo doorlaten lopen met de ontsteking!!

Nou meid ik hoop dat het gewoon een ontsteking is wat niet erg is...En ik hoor van je!!
groetjes mama zoontje 17maanden en ukkepuk 10 weken en 2 dagen

Dankjewel!! Doet in ieder geval goed dat je zoveel moeite gedaan hebt.... het blijft gewoon heel ingewikkeld en moeilijk als je er zelf nog nooit van gehoord hebt....
Maar ik moet maar proberen niet teveel in de stress te schieten, dat zal zeker niet goed zijn..... Als ik voor extra behandelingen of iets dergelijks vaker voor controle moet, is dat allemaal helemaal prima, als er maar niets met die kleine kruimel gebeurd....
Ik ben net zo blij dat alles er goed uit zag....Want na die eerste miskraam met 12 weken heb ik er afgelopen december nog een gehad met 6 weken, die was gelukkig wel veel minder heftig, maar het blijft toch k...!
Dus ik hoop zo vreselijk dat het nu goed gaat komen!
Er is (nog) niks gezegd over het bloed prikken van mijn vriend, eerst moet ik morgen zelf komen, maar hoelang zal zo'n kweek normaal duren, voordat ik daar de uitslag van heb.... Oh, wat een gezeik weer, sorry hoor, maar ik zou zo graag willen gaan genieten..... Maar in ieder geval bedankt voor je antwoord!!!
Ik hou je op de hoogte.....
Groetjes Yvie

Sorry...  ik vergeet helemaal om jou een hele goeie, fijne zwangerschap toe te wensen!!   Hoe voel je je???
Bij mij begint de misselijkheid ietsje over te gaan, maar eetlust heb ik nog steeds   niet.... Maar ja, ook dat hoort erbij! Heel veel succes en tot snel...
Groetjes Yvie

Hoi,

Op oudersforum.nl staat het verhaal van lexi, bij haar hebben ze ook antistoffen gevonden bij de 1ste keer prikken. De tweede keer bleek er niets aan de hand. Misschien moet dat eens lezen. Het staat bij Oktober/ december 2006 mama's.

Groetjes, Jonna

Geeft niks hoor, snap dat het je angstigd maakt als je al 2 keer een km hebt gehad. Dat is ook niet niks!!

Mijn zwangerschap had beter gekend hehe.....ik ben vanaf 5 weken al misselijk en heb geen hap kunne eten...oke voordeel is dat je nie snel groeit, maar ja dan lijkt het ook net weer of je nie eens zwanger bent....ik eet allleen maar brood want warm eten kan ik echt niet over de laatste weken!! Ik heb ook steeds giga honger vooral op bed, dan moet ik me mannetje eruit schoppen om wat te maken voor me hehe...maar me misselijkheid word nu wel minder merk ik...alleen sávonds na etenstijd zet het weer op maar ja beter dan de hele dag he!! Verder merk ik me banden wel als ik omdraai of net te snel opsta is het net of ik me verrek maar goed hoort erbij...verder heel moe maar goed ik mag nu niet klagen vind ik!!

Ik hoop voor je dat alles goed gaat komen en maak je niet te druk want dat is al helemaal niet goed voor je kindje!! hoe moeilijk het ook is!! Ik zit zelf ook nu te denken of ik niet nog steeds die verhoogde bloedwaarde heb, maar goed dat merk ik na het bloed prikken wel rustig afwachten en geniet van je zwangerschap!! het is zo weer voorbij!! als je meer vragen hebt zeg het gerust, help je graag!!

Hou me op de hoogte en nog een fijne zwangerschap meid!!
groetjes mama zoontje 17maanden en ukkepuk 10 weken en 2 dagen

Hoi allemaal,

Lieve reacties, het helpt in ieder geval ietsie, als je weet dat er anderen met je meedenken en meeleven.....
Ik ga meteen ff kijken Jonna, bedankt! Laten we hopen dat het bij mij ook een positieve afloop heeft in ieder geval, nogmaals het maakt me niet uit, als ik er "meer" voor moet doen tijdens de zwangerschap, als het met dat kleine kruimeltje maar goed komt!!

Enne...youreminesweetheart, bedankt voor je opbeurende woorden, bij mij een beetje hetzelfde verhaal, ik ben nu net ruim 13 weken, en vreselijk misselijk, moe en belabberd geweest, begint allemaal net iets beter te gaan, tja en dan dit weer...maar ja, ik moet niet piekeren zolang dat nog niet ( echt ) nodig is...makkelijk gezegd, haha!
Maar goed, iedereen een hele fijne zwangerschap en we moeten er echt van genieten!!!
Groetjes, Yvie

Terug
Bovenaan