Antistof m en zwanger

<p>hallo</p><p>er is in mijn bloed een antistof gevonden, het gaat om de antistof m. Ik ben 9 weken zwanger, nu moet ik voor de 3de keer bloedprikken omdat de verloskundige wilt weten in hoeveelheid ofzo en of het schadelijk is. Ik maak me nu best zorgen op internet kan ik er niet echt iets over vinden en waardoor je dit krijgt. Is hier iemand bekend mee? </p>

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bloedonderzoek_zwangeren/Welke_aandoeningen/Antistoffen_tegen_bloedgroepen

Wat ik er uit kan halen is dat je antistoffen aanmaakt tegen de bloedgroep van de baby.
Ik zou gewoon je verloskundige bellen en uitleg vragen hoor!

Hi!
Misschien moet je eens zoeken op rhesus negTief. 
Ik heb dit namelijk ook. Ik zal ne vast waarschuwen dat je van alles kan tegenkomen dus schrik niet! Het komt er op neer (even jip en janneke taal) dat ze rond 27 weken nog een bloedtest doen om te kijken of je lichaam antistoffen heeft aangemaakt die gevaarlijk kunnen zijn voor je kindje. Tegewoordig krijg je met ongeveer 30 weken een prik wat er voor zorgt dat je bloed niet dat van jou kindje gaat aanvallen wanneer het bloed van je kindje met dat van jou in aanraking komt. Er zijn meer vrouwen die dit hebben dan je denkt en meerdere gezonde kinderen krijgen. Laat jezelf niet bang maken. Ik zou aanraden om je verloskundige te bellen zodat ze je gerust kan stellen.
mijn partner en ik schrokken enorm toen we allemaal informatie hadden gelezen op google etc. Uiteindelijk zijn we alleen maar blij dat ze het weten zodat ze het in de gaten kunnen houden :)

Er bestaan verschillende varianten als het gaat om het aanmaken van antistoffen. 
Als je Res D negatief bent prikken  kan je later in de zwangerschap een prik krijgen om te zorgen dat je geen antistoffen aanmaakt. (Dit is wat littlebeeb noemt)
Als je Res C negatief bent prikken ze rond 27 weken opnieuw bloed om te kijken of je antistoffen aanmaakt. Er bestaat geen prik tegen, dus als er antistoffen worden gevonden dan gaan ze dit extra controleren. 
Antistof m is zeldzamer en zit volgens mij vaak al in je bloed en wordt gedurende de hele zwangerschap gecontroleerd. Bij hoge concentraties kan het risico’s met zich meebrengen. Maar veel meer weet ik er niet van. 
Als je je zorgen maakt bel dan de VK, zij zijn er om hier verder uitleg over te geven. Op internet heb je vooral kans om de horrorverhalen te lezen ;-) 

Ik ben rhesus positief, morgen ga ik weer bloedprikken, ik last op internet dat je kindje dan ook afwijkingen kan krijgen ik weet dat ik het niet moet lezen maar wil duidelijkheid en dat kan de verloskundige me niet geven nu. Maar las ook weer dat antistof m niet schadelijk is beetje dubbel. Ik wacht het bloed onderzoek wel af 

Terug
Bovenaan