Antistoffen in bloed

Hoi dames,

En toen was het midden in de nacht en schrok ik ineens wakker omdat ik weet dat ik antistof-i in mijn bloed heb. (Ik ben bloeddonor vandaar)

Ik ben nog niet bij een verloskundige geweest.
Ben pas 4+2. (Eerste kindje)

Moet ik haar hiervoor bellen? Moet ik me zorgen maken?

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik neem aan dat je dan doelt op de Rhesus-factor? Volgens mij is het zo dat dit pas veel later in de Zwangerschap een rol speelt. De bloedbanen van baby en moeder zijn gescheiden. Als je valt wordt er wel meteen gevraagd naar je rhesus-factor omdat er vanwege een scheurtje in je baarmoeder bloed bij de baby terecht kan komen. Maar voor heel je zwangerschap geldt als je twijfel of je zorgen maakt gewoon even de verloskundige bellen. Zodra je weet dat je in verwachting bent kun je je inschrijven bij een verloskundige.

Hoi Eline met een droom! 

Ja, ik snap je zorg! Antistoffen kunnen idd een risico vormen in de zwangerschap. Echter, voor zover ik weet, geeft Antistof i een hele kleine kans op problemen. D, c, E, Kell, duffy etc geven een veel groter risico en daarom wordt daar dus ook bij iedereen in de zwangerschap extra op getest. Wellicht moet je in de zwangerschap nog een paar keer een extra bloedtestje doen om te kijken hoe de antistoffen zich ontwikkelen en in het ergste geval kijkt de gynaecoloog een keertje mee. 
Verder geven teveel antistoffen risico op bloedarmoede bij het kind en dat speelt pas op z’n vroegst na 20 weken en vaak pas na 30 weken. 

Bij jou is de kans heeeeeeel klein dat het invloed gaat hebben op je baby en als het gebeurt waarschijnlijk pas heel laat on de zwangerschap. Dus voor nu geen zorgen! Gewoon lekker zwanger zijn en rustig naar de 1e afspraak met de verloskundige. Dan zullen ze verder met je bespreken over hoe en wat en wat voor extra bloedtesten eventueel nodig zijn. 

Veel liefs!

ps: eventueel kan je nog even checken op de website van het RIVM of sanquin, wellicht vind je daar nog wat info..

[quote quote=10368563]Hoi Eline met een droom! 

Ja, ik snap je zorg! Antistoffen kunnen idd een risico vormen in de zwangerschap. Echter, voor zover ik weet, geeft Antistof i een hele kleine kans op problemen. D, c, E, Kell, duffy etc geven een veel groter risico en daarom wordt daar dus ook bij iedereen in de zwangerschap extra op getest. Wellicht moet je in de zwangerschap nog een paar keer een extra bloedtestje doen om te kijken hoe de antistoffen zich ontwikkelen en in het ergste geval kijkt de gynaecoloog een keertje mee. 
Verder geven teveel antistoffen risico op bloedarmoede bij het kind en dat speelt pas op z’n vroegst na 20 weken en vaak pas na 30 weken. 

Bij jou is de kans heeeeeeel klein dat het invloed gaat hebben op je baby en als het gebeurt waarschijnlijk pas heel laat on de zwangerschap. Dus voor nu geen zorgen! Gewoon lekker zwanger zijn en rustig naar de 1e afspraak met de verloskundige. Dan zullen ze verder met je bespreken over hoe en wat en wat voor extra bloedtesten eventueel nodig zijn. 

Veel liefs!

ps: eventueel kan je nog even checken op de website van het RIVM of sanquin, wellicht vind je daar nog wat info..[/quote]_______________________________
Dankjewel❤. Dit is idd wat ik me af vroeg.
Ik vond niks specifieks op internet. En internetten maakt het vaak niet beter.

Ik had meer zoiets van aangezien ik het al weet voor de bloedtest kan ik het misschien beter al aangeven zovan beter voorkomen dan genezen, mocht het iets ernstigs kunnen zijn.

Dankjewel voor je reactie❤

Hoi Eline!
ja, ik snap je gedachtegang. Je zou het, als je de verloskundige komende tijd belt om je aan te melden en/of bij de intake alvast kunnen zeggen. Het verschilt een beetje per verloskundige wat heb wil/hoe snel actie. Waarschijnlijk afhankelijk van de ervaring die ze ermee heeft, want het komt niet zo vaak voor... Maar gezien de risico’s heeft het dus geen haast. Veel mensen weten het niet en komen er dan bij de eerste bloedtest bij de verloskundige achter en dan is het ook nog vroeg genoeg. 

Goede zwangerschap gewenst, zonder al te veel antistoffen :)

Terug
Bovenaan