antistoffen in het bloed.....

Hoi Allemaal!
Ik ben 32 weken zwanger, en in mijn dertigste week is er bloed afgenomen. Nu blijkt dat ik antistoffen in het bloed heb... Elke 2 weken moet ik nu bloed prikken, om te kijken of het meer geworden is... het is nu 10% dat is gelukkig niet schadelijk voor het kindje, maar ik ben er heel bezorgd om... Heeft iemand anders dit ook? ik had ook al op het augustusforum een bericht geplaatst, maar ik krijg haast geen reacties.... Er is een stof ant E gevonden, het is mijn derde zwangerschap, en ze denken dat het komt omdat ik na de tweede bevalling, een bloedtransfusie gekregen heb. Ik had teveel bloed verloren, en had direct bloed nodig. Daarom heb ik nu antistoffen in mijn bloed.... ik heb negatief bloed, hebben nog meer mama's dit??

Liefs Desiree
 
Hallo Desiree,
Ik heb ook antistoffen in mijn bloed, nl antistof K(ell) een variant die erg zeldzaam is. Ik heb deze antistof aangemaakt bij een bloedtransfusie in het verleden en wist dit niet.
Ik was hier erg van geschrokken omdat deze variant nogal progressief is en schadelijk zou zijn voor de baby.
Maar wanneer mijn man deze antistof niet in zijn bloed zou hebben zou het geen kwaad kunnen voor de baby en is er dus niks aan de hand. Daarom is er bij hem snel bloed geprikt en inderdaad gelukkig heeft hij die antistof niet en hoef ik me geen zorgen te maken om de baby. Ik heb geen negatief bloed trouwens.
Ik weet niet hoe dat bij jou zit met die antistof E of het dan ook zo is dat je man gecontroleerd moet worden. Ik ben wel benieuwd naar hoe dat dan gaat!
Groetjes.
 
Bedankt voor je reactie,
Mijn man moet volgende week bloed prikken, en ik dan ook weer. Inderdaad als hij de stof ant E niet heeft is het minder of niet schadelijk voor de baby. Hoeveel procent antistoffen draag je bij je? Ik nu 10% en als het meer dan 30% wordt, zal de baby eerder gehaald worden...Elke 2 weken wordt er bloed geprikt om te kijken hoe hoog de waarde's dan zijn, best spannend, en ik maak me er soms ongerust over... Ik heb een brief gekregen van het bloedcentrum met uitleg over de antistoffen. Inderdaad staat daar de K(ell) ook op. Hoeveel weken ben je nu zwanger? Je hoorde het wel snel zeg.... Hoop nog wat van je te lezen!! Groetjes Desiree
 
Hallo Desiree,
Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoeveel procent antistoffen ik nu in m'n bloed heb! Ik kreeg dit dus te horen bij mijn tweede controle, zonder verdere uitleg van mijn gynaecoloog. Hij zei dat ik na de echo naar een andere gynaecoloog zou gaan die me het verder uit zou leggen. Die andere vroeg me allereerst of ik mee wilde doen aan een onderzoek van het onderzoeksbureau genaamd opzi. Dat wilde ik wel, maar ik wist nog steeds helemaal niet wat die antistoffen nu eigenlijk concreet inhielden voor de baby. Ik vroeg daar dus na, maar kreeg een kort medisch (voor mij onduidelijk) verhaal te horen en dat was het dan. Wat ik wel had begrepen toen is dat het belangrijk was of mijn man ook die antistoffen zou hebben. Thuis aangekomen (nog lamgeslagen van de schrik en onwetendheid) ben ik gaan zoeken op het internet en heb ik de site van dat onderzoeksbureau opgezocht. Daar stond een telefoonnummer op van dat onderzoeksteam en die heb ik ook de volgende dag gebeld omdat ik meer informatie wilde. Van hun heb ik telefonisch veel uitleg gehad en toen begon het me allemaal te dagen. Vervolgens heb ik meteen het ziekenhuis weer gebeld, omdat ik zo ongerust was. Van opzi zeiden ze dat wanneer mijn man die antistof niet zou hebben (en die kans zou maar 9/10% zijn) dan zou er ook geen gevaar voor de baby zijn en hoef ik ook verder niet gecontroleerd te worden. Die dag erop kon hij dan ook langs komen om bloed te laten prikken en een week later kregen we telefonisch de uitslag van mijn gynaecoloog. Gelukkig heeft hij het niet en is er niks aan de hand. Dat heb ik ook nog weer een keer aan mijn gynaecoloog aan de telefoon gevraagd!
Dit heeft zich allemaal pas zo'n vijf weken geleden afgespeeld, want ik ben nu 20 weken zwanger. Morgen krijg ik een uitgebreide echo (waar ze ook kijken naar de organen enzo van de baby) en zo onzeker als ik ben zou ik dan nog een keer vragen of die antistoffen echt geen kwaad kunnen en er dus verder niks gedaan hoeft te worden. Ik weet bijna 100 procent zeker van niet, maar toch nog maar weer een keer voor de zekerheid.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan bij jou is gegaan. Hebben ze de eerste keer bij de controle niet gezien dat je in je bloed antistoffen hebt? En is bloed prikken bij dertig weken gewoon weer standaard?
Hopelijk heeft jou man die antistof niet en is er niks aan de hand voor jullie, al weet ik niet of dat bij antistof E weer hetzelfde is!
Ik zou het fijn vinden als je me weer zou antwoorden.
Groetjes.
 
Hoi,
De eerste keer hebben ze met 12 weken bloed geprikt bij mij, en toen waren er nog geen antistoffen... bij dertig weken gebeurt het standaard, ik heb negatief bloed dan gebeurt het zeker standaard! toen kwamen ze erachter. Ook ik werd gevraagd om mee te werken aan OPZI een onderzoekscentrum. Dit doe ik ook, ik zal binnenkort een vragenlijst toegestuurd krijgen. De E vorm die ik heb is het minst schadelijk werdt me verteld, de andere kunnen wat heftiger zijn. ze houden het zeer goed in de gaten, want elke 2 weken moet ik nu bloed prikken, en dan kijken ze hoe hoog de waardes zijn. Nu is het 10%, maar het kan oplopen... als het boven de 30% komt, wordt het kindje eerder gehaald. Gelukkig zit ik inmiddels in mijn 33e week, en is er nog niets aan de hand. Ik heb er hele goede uitleg over gekregen, het is niet niks als je antistoffen bij je draagt! Maar het is weer bij iedereen verschillend. Ze denken dat ik de 40 weken wel haal... maar als ze enigzins twijfelen, heb ik liever dat de baby in week 37 gehaald wordt, geen risico. Ik vindt dat jij tenminste moet weten hoeveel procent je bij je draagt, het is toch belangrijk om te weten! 1 buisje bloed, en ze weten dat! vraag er anders na, je moet nog even, dus is het belangrijk dat je goede controle krijgt. Ik kreeg ook een brief van het bloedcentrum dat iedereen met antistoffen extra controle moet hebben, en regelmatig bloed geprikt moet worden om te kijken hoe het is met de antistoffen. Wel moet ik vanaf week 36 bij de gynaecoloog onder controle, en zullen ze een echo maken of er nog genoeg vruchtwater is, en te kijken hoe de baby het maakt. Ook moet ik in het zieknhuis bevallen maar dat moest ik zowiezo omdat de tweede met een keizerssnede is geboren. Ik wens je heel veel sterkte vandaag met de echo, ik ben benieuwd hoe je kleintje het maakt, en ik wacht je reactie wel af!!

Succes!!
 
Hallo Desiree,
Bedankt voor je reactie. Ik zal het zeker morgen nog eens heel goed navragen. Ik vraag me af waarom mijn gynaecoloog zegt, omdat er verder niks aan de hand zou zijn het ook niet meer verder gecontroleerd hoeft te worden. Lijkt mij bij zoiets ook erg van belang. Vooral ook omdat die antistof die ik heb nogal progressief is. Morgen vraag ik ze het hemd van hun lijf!!!
In ieder geval fijn dat het bij jou zo goed in de gaten wordt gehouden. Hopelijk stijgt je waarde niet van die antistof, maar zoals je al zegt zit je gelukkig al in je 33e week.
Ik laat je het zeker weten wanneer ik morgen ben geweest. Dat zal ik dan doen onder een nieuwe 'kop' hier in het forum (ook zal ik die 'antistoffen in het bloed' noemen) , dat lijkt me wat makkelijker.
Groetjes.
 
Terug
Bovenaan