haha, dat is een aardige lijst. Ik zal een poging wagen:
- Vanaf welke week zit er melk in je borsten? : dat verschilt voor iedere vrouw. Bij mij begonnen mn borsten te lekken in week 17, maar het kan ook zijn dat de melkproductie pas op gang komt direct na de bevalling. Beide gevallen zijn normaal, en hebben ook geen invloed op het al dan niet slagen van borstvoeding geven.
- Kan je borstvoeding en flesvoeding tegelijk geven? : Ja je kan borstvoeding en flesvoeding tegelijk geven. Let wel op dat veel kindjes als ze eenmaal de fles hebben gehad, niet meer weten hoe ze aan de borst moeten drinken. Als ze ongeveer 4 weken oud zijn, kunnen ze wel beide 'drinktechnieken' tegelijkertijd onthouden. Als je kindje nog geen 4 weken oud is, kan je dit probleem oplossen door te kolven, en de moedermelk ook in een flesje te geven, of door fingerfeeding. Fingerfeeding is de kunstvoeding door middel van een spuit in het mondje te spuiten terwijl de baby op jouw pinkie zuigt, deze techniek lijkt zo op aan de borst drinken dat ze het borstdrinken dan niet verleren.
- zijn er bepaalde factoren die invloed hebben op vroeg geboorte? : ja, bijvoorbeeld erfelijkheid, roken, alcohol drinken, stress enz. Het fijne weet ik er echter niet van.
- kan het kwaad om te verfen/schilderen/schuren?: dat ligt aan welke verf je gebruikt. Verf op waterbasis is altijd goed. Verf op oliebasis sowieso niet gebruiken tijdens de zwangerschap of in het babykamertje. Acrylverf mag geloof ik ook wel. In alle gevallen wel goed luchten tijdens en na het verven, en als je het babykamertje gaat verven, zo vroeg mogelijk beginnen. Dan kan de verf nog zo lang mogelijk uitwalmen, want zeker baby's zijn daar heel gevoelig voor, en het kan zelfs wiegendood veroorzaken.
- zitten er voor en nadelen aan verhuizen rond je uitgerekende datum? : Ja, mijn mening is dat er zeker nadelen aan zitten. Je wilt toch meehelpen, maar je loopt dan toch ook met zo'n hoogzwangere buik. Of stel je eens voor dat je kleintje zich vroeg aandient, met 37 weken. Dan mag je thuis bevallen, maar zit je misschien nog in de rommel. Daar zit je denk echt niet op te wachten met een pasgeboren baby.
Ook geestelijk is het erg belangrijk dat je aan het eind van je zwangerschap niet te veel aan je hoofd hebt (eigen ervaring, en ook wetenschappelijk bewezen). Als je aan het eind te druk bent met andere dingen, verloopt de bevalling minder soepel, en ook het geestelijk en lichamelijk herstel achteraf gaan minder snel. ( Maar..... je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen)
Zo het is een heel verhaal geworden, hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Petra
(40 weken en 3 dagen)