antwoord voor Karin

hoi Karin,

De site doet weer vreemd, dus ik probeer het even zo...
Mijn dochtertje is nu 3 maanden en ik geef ook volledig bv.
Als ik jouw verhaal zo lees, is mijn eerste gedachte dat je misschien wel
te vaak voedt!
Ik vind het best raar, dat bv-natuurlijk aanraadt om zo veel mogelijk te geven.
Snap dit ook niet helemaal.
De groene, schuimige poep wijst ook op teveel melk.
Als je je kindje vaak aanlegt, krijgt hij w.s. steeds de voormelk binnen en raakt daardoor niet verzadigt. Zo blijft hij komen voor voeding.
Mijn meisje krijgt 5 a 6 voedingen per dag, meestal zit er ongeveer 4 uur tussen.
Ze heeft daarna ook echt honger.

Ze slaapt door sinds 9 weken, maar dat is ook een kwestie van geluk hebben...
Na de avondvoeding van ong. 19.00u slaapt ze altijd een uurtje en dan houden we haar beneden bij ons.
Ze jengelt soms wel, maar houdt het wel vol tot 22.00u.
Dan gaat ze soms nog in bad of douche en daarna voeden.
Ze slaapt dan gauw genoeg tot de volgende ochtend 7 uur.
Vaak moet ik haar dan wakker maken, omdat mijn oudste 2 kinderen naar de basisschool gaan en dan haal ik het niet...

Misschien een tip voor jou om het zo eens te proberen?

Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar geef nu wel voor de 3e keer succesvol bv!

Misschien heb je nog wat aan de volgende site:

http://www.vbn.borstvoeding.nl/teveel.html

succes en groetjes, Linda
 
quote: LaLinda schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-05-2006 10:27:53'));

Als ik jouw verhaal zo lees, is mijn eerste gedachte dat je misschien wel
te vaak voedt!
Ik vind het best raar, dat bv-natuurlijk aanraadt om zo veel mogelijk te geven.
Snap dit ook niet helemaal.
De groene, schuimige poep wijst ook op teveel melk.
Als je je kindje vaak aanlegt, krijgt hij w.s. steeds de voormelk binnen en raakt daardoor niet verzadigt. Zo blijft hij komen voor voeding.
Misschien heb je nog wat aan de volgende site:

http://www.vbn.borstvoeding.nl/teveel.html

succes en groetjes, Linda



Hoi,

Ik denk dat de achterliggende gedachte van mijn collega niet zozeer is geweest: zo vaak mogelijk voeden, maar: voeden op verzoek. Dat houdt in, dat je reageert op de hongersignalen die je kindje afgeeft; er zijn kindjes die zich een paar keer per dag helemaal voltanken en zo zelf een ruimere tijd tussen de voedingen laten zitten, en er zijn kindjes die vaker per dag kleinere beetjes drinken en dat kan ook prima. Als je kindje goed groeit, voldoende plas- en poepluiers heeft en tevreden en alert is, is het allemaal goed.
In het hele verhaal is het wel erg belangrijk dat je kindje de kans krijgt om de borst goed leeg te drinken, zodat hij ook goed aan de vettere achtermelk toekomt; daar raakt een kindje door verzadigd, daar groeit hij lekker van. Om de borst goed leeg te kunnen drinken is het van belang dat je kindje goed is aangelegd en dat hij de tijd krijgt om die borst leeg te drinken.
.
Wanneer je je kindje aanlegt, ligt hij met zijn buikje tegen jouw buik; zijn hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat hij zijn hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Zijn neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje zijn mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs zijn lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als hij zijn mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en zijn tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je hem aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in zijn mondje. Zijn neusje en kinnetje raken jouw borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint hij met lange halen te drinken. Je ziet zijn kaakjes bewegen, zijn wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang uit de borst drinken als hij wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe; als hij voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je hem van de borst halen door je pink in zijn mondhoek te leggen; leg hem daarna rustig opnieuw aan.

Via de link die Linda heeft gegeven kom je bij meer informatie over teveel melk; misschien herken je er iets in?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Terug
Bovenaan