Apenpokkenvirus

Na het coronavirus duikt nu ineens het apenpokkenvirus op, het eerste geval in Nederland is nu bekend. Ik zit nog in mijn eerste trimester maar maak me best zorgen. Lees op internet dat het gevaarlijk ik voor kinderen en zwangeren. Dat het tot complicaties voor het ongeboren kind kan leiden.
Volgende week heb ik weer een afspraak met mijn verloskundige, maar mensen die toevallig hier al met hun VK over hebben gesproken of er sowieso meer van weten?
Hoor graag jullie ervaringen!
 
Ervaringen heeft niemand hiermee denk ik, aangezien het dus nu pas voor het eerst in Nederland is. Het virus is al sinds 2018 in Engeland en lijkt weinig besmettelijk te zijn. De laatste gevallen zijn vooral bij mannen die seks hebben gehad met mannen. Het wordt overgedragen via contact met slijmvliezen (dus zoenen of seksueel contact) of open wondjes. Heel anders dus dan corona. De kans dat je besmet raakt lijkt dus heel klein en volgens verschillende virologen is er absoluut geen reden tot onrust. Op de nos site staan een aantal artikelen erover
 
Nee het is geen soa, want een soa kan enkel via seksueel contact worden overgedragen en bij dit virus kan het ook door bijvoorbeeld huid-huidcontsct bij besmette gezinsleden. Wat ze alleen tot nu toe zien is dat het op dit moment vooral voorkomt bij mannen die seks hebben gehad met mannen, die het op die manier aan elkar hebben doorgegeven. Het kan ook van dier op mens worden doorgegeven.
 
Nee ik zoj me er ook njet zo druk om maken. Als het echt uit de handmoopt kan je je zelc wat meer afsluiten van de rest om je heen en met corona is ook nog nooit een baby doodgegaan. Heb zelf ook corona gehad tijdens me zwangerschap en ben nu 20 w alles is prima 
 
Dankjewel voor jullie reacties! In een opwelling even overspoeld door angst en had even behoefte aan verhalen of anderen dat herkenden. Ben er nu wel rustiger onder.
 
Terug
Bovenaan