'boefje' als dochtertje van 2???

Hallo,
mijn dochtertje van 2 (Carmen) is een échte boef.. ze heeft van die grote bruine ogen, en daaraan zie je al dat het een grote boef is. Natuurlijk is dit heel vaak heel leuk, maar soms als ik haar broertje aan het voeden ben, gaat ze juist dan dingen doen die ze niet mag..   op zich heel normaal, maar ze doet steeds dezelfde dingen (videoband uit recorder halen, aan knoppen vd radio draaien enz.) ik vind het heel vervelend om telkens boos te worden, maar ik kan niks als ik aan t voeden ben of met haar oudere zus bezig ben. Heeft er iemand tips om het haar op een leuke mainier af te leren?
Helaas kan ik geen kastje kopen om t in te zetten, anders had ik dat wel gedaan...
 
Gebeurt mij ook regelmatig als ik aan het voeden ben. In dat geval koppel ik de kleine gewoon van mijn tepel los, en ga ik naar mijn zoontje toe, die bijna twee jaar is. En zit ik op ooghoogte en spreek hem streng toe. Is een paar keer gebeurt en nu flikt hij me dat soort streken niet meer als ik aan het voeden ben, want hij weet dat mama dan toch komt en er toch consequenties komen. En ja, zielig voor de baby dat ze dan even moet wachten maar het zij zo. Liever een baby die even huilt als een dreumes die denkt dat hij de baas kan spelen. Ik geef mijn zoon twee waarschuwingen en als hij nog niet luistert gaat hij op de gang, op de mat, en dat vindt hij absoluut niet leuk.

Ik laat hem een minuut a anderhalf daar, dan ga ik naar hem toe, weer op ooghoogte zeg ik heel duidelijk wat hij verkeerd heeft gedaan, (meestal huilt hij ) en dan vraag ik of hij weer lief zal zijn en of hij mama een kusje wil geven en dan is het klaar, dan knikt hij huilend, geeft me een kus, en gaat weer vrolijk spelen. Ik probeer dan ook weer meteen de vrolijke mama te zijn zodat er geen negatieve sfeer hangt in huis.

Maar er is een gedrag wat ik absoluut niet accepteer, en het maakt niet uit wat ik op dat moment aan het doen ben, ik handel het meteen af.

Het is lastiger als je ergens op bezoek bent of je hebt bezoek in huis en het is druk (en mijn man is er niet bij), dan gaat het bij mij ook niet erg vlotjes, maar dat probeer ik te accepteren. Daarin moet ik nog mijn draai vinden want de kleine is nog maar zeven weken oud.

Succes, en wil je echte opvoedkundig advies, lees het boek van Jo Frost
 
hoi,

ik heb nog geen tweede maar herken de dingen wel....
de video heb ik als volgt opgelost: toen ie anderhalf was heb ik hem geleerd zelf een band te verwisselen, de tv aan te zetten als het van mij mag en een video aan te doen,zo zonder boos worden probleem opgelost, als ie nu ook 10 keer achter elkaar toch wat anders wil doet ie t maar lekker zelf....
ik dnek ook dat de oplosing hiervoor echt super is, hij heeft door dat als jij voedt je toch niet kan komen....en maakt daar handig gebruik van! dus idd loskopplen en toch gaan ik denk dat het dan snel over is....

gr brenda (die er over 4 maanden mee zit)
 
bedankt voor de reacties, ik probeer het ook te doen, wat jullie aanraden, en het werkt wel, alleen zal t wel wat tijd kosten met haar, want ze ís me er eentje.. maar wel leuk.
oh, en sarrtje veel geluk straks met de 2e!!!
groetjes Rocketqueen
 
Terug
Bovenaan