'hardleers' zoontje.. :)

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ons zoontje (13 mnd) loopt sinds een maand overal langs af.
Nu is het logisch dat hij dingen gaan onderzoeken, pakken en gooien. We zeggen altijd, we gaan geen dingen wegzetten wat niet gevaarlijk is, hij moet maar leren dat hij er niet aan mag komen. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan...

Naar 'nee' luistert hij niet, hij kijkt me aan en doet het dan met een grote lach nog een keer. Dit gaat zo de HELE dag door. Hij wil niet met zijn eigen speelgoed spelen, alleen maar met wat niet mag.

Hebben jullie misschien tips of ervaringen hoe je dit aan kan pakken?

Groetjes Linda

Hoi,
onze dochter loopt ook sinds een tijdje langs alles. En het is idd makkelijk gezegd, ik haal niks weg en laat alles staan dan moet ze maar leren er af te blijven. Nou ik heb gemerkt dat dit zeker niet werkt bij mijn dochter en ik heb geen zin/tijd om de hele dag te roepen nee mag niet, aflbijven! ik heb wel het idee dat ze me enigzins begrijpt hoor maar echt luisteren, nee. Dus wij hebben nu niets meer op de salontafel staan en de kastjes hebben kinderslotjes. Als ze speelt op de grond in de huiskamer "verbouwen" we de boel ook een beetje, stoelen en box aan de kant.
Bij oma wordt ook alles zo verbouwd want daar is ze ook 3x in de week als ik werk.
Dat is dus mijn "tip". Als mn dochter 2 (ongeveer) is zal ik wel weer spulletjes op tafel zetten want dan begrijpt ze het beter denk ik.
Succes met je hardleerse zoontje!
Groetjes van Sonja, mama van Daniëlle, 22-06-2007.

hoi Linda,

hier hetzelfde!
Ook Sarah loopt overal langs de randen en ook wij hadden van te voren gezegd niets weg te halen en dat ze maar moest leren wat mag en wat niet...MAAR....zo makkelijk is dat dus inderdaad niet.
Wij hebben toch maar het een en ander weggezet. We hadden nl geen zin om de hele dag scheidsrechtertje te spelen en bovendien werkt het dus ook niet. We hebben de salontafel leeg gehaald maar eronder op een plankje ligt bijv wel de TV gids en daar moet ze vanaf blijven. Nu werkt het wel. Ook hebben we een soort van dressoir / TV meubel en daar staat nog wel alles op. Ze trekt zich daar ook aan op en loopt erlangs maar laat alles redelijk met rust. Ze weet het precies als ze wel eens wat pakt, dat zie je aan haar hele koppie . Dan kijkt ze of wij het ook zien en lacht inderdaad, hoe vaker we nee zeggen hoe interessanter het wordt is onze beleving.
Wat ik nu eigenlijk altijd doe is haar aan haar handjes meenemen ergens anders naar toe, naar haar eigen speelgoed en dan zeg ik dus ook: "nee Sarah, dat is van mama, dit is jouw speelgoed, dit is van Sarah om mee te spelen." Ik heb het idee dat dat wel beter werkt, maar het blijft opletten en ingrijpen voorlopig.

Succes ermee
Tamar

Bedankt voor jullie tips. Wij zeggen inderdaad ook dat hij met zijn eigen speelgoed mag spelen en niet met onze spullen, maar dat is natuurlijk bij lange na niet zo interessant

Hij heeft ook een aantal dingen die hij weet waar hij niet aan mag komen, bijv. glazen. Hij komt daar alleen aan als wij kijken, om te zien hoe we reageren ofzo.

Inderdaad dat ondeugende koppie (is wel super komisch) daar moet ik soms echt m'n lach voor inhouden.

Nou maar hopen dat hij ervan leert, dat hij op den duur weet dat er met ons niet te spotten valt ;)

Groetjes Linda

Hoi

Ja het is wat he steeds zeggen dat iets niet mag!
Maar ik heb wel alles op mn salontafel laten staan en mijn moeder ook. Mijn schoonmoeder wou ook alles weghalen maar ik zei juist laat maar staan, want nu weet Jayden wat ie wel en niet aan mag raken en idd het is ff doorzetten en vaak opletten, maar hij weet t nu wel!!

xxxjes

Hoi,

Ik heb ook dingen weg gezet. Er zijn nog steeds dingen in de kamer waar hij niet aan mag zitten (bijvoorbeeld het kattenvoer), maar ik heb geen zin om de hele dag "nee" te moeten roepen.
Daar komt ook nog bij dat mijn dochter er ooknog is. Zij speelt graag op de salon tafel Huizen bouwen met de Duplo. Ik vind het prima dat ze dat daar doet. Ik vind spelen belangrijker dan  hebbedingetjes op de tafel.
Het groottste strijdpunt hier is de afstandsbediening. Die ligt in principe op de kast, maar soms als ik de TV aan heb, dan ligt hij op tafel of op de bank. Het lijkt wel alsof Bas er een radartje voor heeft, want die heeft hem dan binnen no-time te pakken. En dat koppie straalt dan helemaal!

Groetjes, Karin

hier is de aan en uitknop van de tv helaas ontdekt! grrr #(%!%        

Hoi,

Ook hier wordt nee nog niet begrepen. En alles wat niet mag lijkt des te leuker. Wij halen wel een hoop spullen uit haar bereik die ze echt niet mag. Dat maakt de dag een stuk gezelliger. Verder heb ik ook geleerd dat je soms nee zegt maar als je erover nadenkt het misschien helemaal niet zo erg is. Je moet dus wel steeds goed bedenken of het echt niet mag want alles wat niet bedoelt is om te spelen is vaak wel het mooiste. Zo hebben wij onderzetters voor de glazen waarbij ik steeds nee zei en later dacht, ach waarom eigenlijk niet. Nu mag ze ze dus gewoon pakken en ze vindt het geweldig. We zeggen nu alleen nog nee als het echt gevaarlijk is. Verder heb ik laatst een artikel gelezen waarin stond dat een kind met 18 maanden pas echt leert luisteren. Erg handig als ze met 11 maanden al wel overal naar toe en bij kunnen . Dat betekend natuurlijk niet dat je tot die tijd niets moet zeggen maar je moet wel wat meer geduld hebben.

groetjes Linda

Terug
Bovenaan