'leren' alleen te spelen

A

Anoniem

Guest
Hoi collega-moeders :)

Mijn zoontje is nu 13 maanden en is steeds meer wakker overdag. Dat houdt in dat als hij wakker is, ik ook echt met hem bezig ben. Hapje eten, spelen, knuffelen etc. Maar als ik maar uit zijn buurt verdwijn komt hij me als een gek achterna en hangt aan mijn benen.

Soms, als ik een tijdje met hem heb zitten spelen, lijkt het wel alsof ik weg kan gaan. Hij speelt dan alleen. Maar zodra ik opsta, dan is zijn speelgoed niet meer interessant en zet het op of het gillen of komt me achterna.

Nu hij dus steeds meer wakker is overdag, kom ik daardoor echt niet meer aan iets anders toe...

Hebben jullie dit ook??? Kijk, ik besef me heel goed dat een kind nou eenmaal aandacht wil. En ik wil natuurlijk ook wel heel graag met hem spelen en knuffelen, maar dat liever niet úren achter elkaar. Als ik even ergens heenga met hem, dan vindt hij dat ook prachtig. Dus ik probeer nu eerst een tijdje met hem bezig te zijn (hapje, spelen) en daarna even iets doen.

Maar goed, het is alweer een heel verhaal aan het worden.... ik ben benieuwd of jullie tips voor mij hebben. Hoe kan ik hem leren alleen te spelen? (ik kan nog niet eens naar het toilet of hij staat al naast me!).

ik zie jullie reacties graag tegemoet.

Groetjes,
Simone

Hoi Simone,

Ik ken het helaas niet..al onze drie kids hebben dat niet, en ook maar weinig gehad..
Tuurlijk als ze niet fit waren ofzo, hangen ze ook, maar eigenlijk spelen ze veel zelf.
Lieve zet ik ook wel eens in de box, als ze steeds naar me toe komt...Dat vind ze nog goed..
Maar ze slaapt gemiddels nog 4 tot 5 uur overdag..dus ik vind het alleen maar leuk als ze wakker is..
Snap wel dat je ook wel eens gewoon zelf je gang wilt kunnen gaan hoor..
Ik kan dat als ze slaapt al aardig.
Als ze wakker is eten en drinken we wat, lopen naar school, speelt ze zelf in de kamer, en komt soms even op schoot..maar over het algemeen speelt ze goed, dat zeggen ze op het kdv ook..

Ik zou gewoon het samen iets doen, en alleen iets laten doen afwisselen, en duidelijk aangeven dat je nu zelf iets gaat/moet doen..
En even doorzetten..tuurlijk makkelijk gezegd..hihi
Gr Rina, hopelijk hebben andere wel goede tips..

Hoi Simone,

Zoals de titel van je topic al zegt, moeten sommige kindjes echt léren zelf te spelen. Ik moet wel zeggen dat het ene kind het volgens mij gewoon meer 'in zich heeft' om alleen te spelen, dan een ander kind.

Ook mijn kids spelen makkelijk en veel alleen. Dat hebben we langzaam opgebouwd en daar pluk ik nu de vruchten van.

Misschien kun je het in stapjes doen?
Eerst even samen spelen. Dan pak jij voor jezelf een tijdschrift en gaat bij hem op de grond zelf even zitten lezen. Af en toe maak je even contact met hem, door wat tegen hem te zeggen ofzo. Dan zeg je tegen hem: "Ik ga even hier op de bank zitten lezen" (vlak bij hem in de buurt). Ook dan af en toe even contact. Misschien blijft hij dan zelf aan het spelen ( in het begin vast niet langer dan een paar minuutjes) en kun je dat steeds een beetje uitbouwen.
Ik weet ook niet of dit een oplossing is, maar zo zou ik het aanpakken.

Succes,
Karin

Hoi Simone,

Herken je verhaal hoor!! Hier nog eentje.. Waren we lekker aan het spelen en ik dacht nou dat gaat prima zo.. dus opgestaan om de vaatwasser uit te ruimen...komt ze me huilend achterna.. En dit gaat de heeeellllleeeee dag door!!
Vind het heel vreemd, want voor haar 1e verjaardag kon ze nog prima zelf spelen.

Dus ik houd dit topic goed in de gaten voor meer tips!!

gr. Ilone

Hoi Simone,

Ik weet niet of je de box nog hebt staan maar daar zou je het misschien mee op kunnen bouwen. Ik heb dat bij Sven al meteen vanaf dat hij heel klein was gedaan en daardoor kan hij zich nu goed vermaken.  De ene dag natuurlijk wat beter dan de andere dag maar dat heeft ieder kindje wel denk ik.

Wat je zou kunnen doen is om je kindje in de box te zetten met wat favoriete speeltjes. Loop dan ook echt de kamer uit zodat hij je niet meer ziet. Dan MOET hij wel zelf gaan spelen. Bouw dit langzaam op totdat hij het echt door heeft. Daarna zou je het kunnen proberen in de kamer en dat jij rondloopt.
Je kindje moet denk ik echt nog ontdekken hoe hij zelf moet spelen want tot nu toe heb jij hem daar altijd bij geholpen. Hij weet dus niet beter.....

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Terug
Bovenaan