'Nep' zonnebrillen slecht voor oogjes!

Hallo meiden,

Ik schreef net een stukje bij het onderwerp: zonnebril, over dat je goed op moet letten met goedkopen baby / kinder zonnebrillen omdat die juist heel slecht zijn voor de oogjes van je kindje.
Ik heb toevallig 2 van de vele berichtjes van internet hierover, hier onder geplaatst!
Denk dat het wel belangrijk is om te weten, voor de gene die dit nog niet wisten.

Bescherming van de ogen: zonnebrillen voor kinderen
Schijnt de zon, dan draag je een zonnebril. Heel logisch voor volwassenen en dus ook voor de kinderen. Let er daarbij op dat je ze wel een goede zonnebril opzet, dus een bril die gegarandeerd 100% UV-werend is. Inferieure zonnebrillen zijn zeer gevaarlijk voor kinderen: enerzijds gaan de pupillen wijder open staan omdat ze achter een zonnebril zitten, maar anderzijds krijgen ze daardoor veel meer schadelijke UV-stralen tot zich omdat d bril deze niet weert. Zeker bij een zonnebril is het dus belangrijk om niet de miskoop te doen bij een goedkope souvenirwinkel, maar echt de tijd te nemen om een goede bril uit te kiezen.

Het oog is een zeer kwetsbaar orgaan en vraagt om bijzondere aandacht en bescherming. Al heel jong staan kinderen bloot aan één of twee uur zonnestralen per dag. Licht, en vooral onzichtbaar licht (ultraviolet, infrarood) kan ernstige, onomkeerbare schade veroorzaken. Het is dus belangrijk om de ogen van de kinderen te beschermen, te meer daar zij gevoeliger voor licht zijn dan de ogen van volwassenen. Bij baby’s wordt UV bijna geheel op het oog overgedragen. Vóór de leeftijd van 1 jaar komt 90% van de UVA en 50% van de UVB op het netvlies terecht. Toch moet u de ogen van uw kind niet zomaar met de eerste de beste bril beschermen. Er bestaan tegenwoordig nog zeer veel “trendy’’ nep zonnebrillen, die bijzonder gevaarlijk zijn. Het glas, dat van slechte of onvoldoende kwaliteit is, zorgt ervoor dat de pupil open gaat, waardoor meer licht en UV- stralen naar binnen komen en de risico’s aanzienlijk toenemen. U weet hoe sterk een bril tegen het licht beschermt als u kijkt naar de index van de filter of de categorie.

Groetjes Fennie

Ik wil er wel nog even op inhaken...
Aangezien ik zelf ook niet dol ben op de zolle zon, probeer ik Stef zoveel mogelijk uit de zon te houden. Als hij zijn brilletje opheeft, is dat omdat hij per ongeluk 3 sec in de zon is.... En dat ongeveer eens per twee weken....lijkt me dus een beetje zonde om dan een duurdere te gaan kopen..... Eigenlijk is ie dus meer voor de sier..hihi

Liefs Annet

Hai Annet,

Het is inderdaad natuurlijk beter om je kleintje uit de zon te houden maar Jente vindt fietsen heerlijk maar als hij die zon in zijn ogen krijgt wordt hij boos.
Met zonnebril vindt hij het dan prima.

Ook zie ik regelmatig baby's en kinderen met zo'n nep bril heel de dag in de zon rond lopen en dat is dan natuurlijk weer niet erg handig.

Groetjes Fennie

snap ook wat je bedoelt hoor....(heb mijn haar rood geverfd...)
Wij fietsen dus noooooit en maken ons daar dus geen zorgen om. We wandelen wel veel, maar dan ligt STef meestal lekker in de schaduw. Ik verbrand altijd heel snel, dus met Stef ben ik daarin ook errug voorzichtig...

Liefs Annet

Logisch verhaal, maar hoe weet je of je een nep-bril hebt of een goeie? Ik heb een brilletje bij de prenatal gekocht. Is dat dan zooi of niet?

groetjes, Diane

Hoi Diane,

Dat vindt ik moeilijk om te beantwoorden. Meestal zit er wel een sticker ofzo op waar 100% UV bescherming opstaat of zoiets.
Ik durf dat dus niet met zekerheid te zeggen, weet in ieder geval dat babybanz brillen goed zijn!

Groetjes Fennie

Terug
Bovenaan