's avonds moeilijk gaan slapen

Mijn dochtertje van 21 maanden gaat 's middags zonder problemen naar bed en slaapt dan vrij snel.
Het probleem 's avonds is dat ze nog erg actief is wanneer ze om 19.00 naar bed moet en het lukt me niet om haar rustig te krijgen met als gevolg dat mevrouw in bed nog drie kwartier vrolijk ligt te brabelen. Voordat ze naar bed gaat lees ik haar voor, we hebben het ook een tijdje met kort televisie kijken geprobeerd maar dat hielp ook niet.
Hebben jullie tips?

Hallo,

ik zou de middagslaaptijd inkorten. Onze dochters Amber & Esmée(20 mnd) gaan 's middags ook nog naar bed. Esmée slaapt dan 2 uur en als ze 's avonds   om 19.00 uur naar bed gaat is ze in no time "vertrokken". Amber daar in tegen gaat dan ook rustig liggen brabbelen of rechtop zitten en met haar knuffels spelen. We hebben nu haar middagslaapje ingekort tot 1uur met een max van 11/5 uur en ze valt nu 's avonds vrij snel in slaap.
Succes,

Groeten Sandra

Ik weet niet hoe ik het vergelijken want mijn zoontje is pas 4,5 maand. Maar ik probeer juist te voorkomen dat hij net voor het slapen gaan nog tv kijkt want dan krijgt hij te veel prikkels heb ik het idee. Als hij aan het spelen is en hij wordt moe dan neem ik hem nog ff op schoot en als hij ook dat niet meer wil, dan leg ik hem op bed. Is het eerst wel heel vaak de speen nog geven hoor, hihi!
Maar nogmaals, onze kinderen schelen veel in leeftijd maar ik zou het tv-kijken eerder achterwege laten en juist iets rustigs verzinnen.

Als ze gewoon vrolijk in bed ligt te brabbelen, is dat toch helemaal niet erg? Als ze aan het huilen is en niet in bed gelegd wil worden, lijkt het mij een ander verhaal. Maar zo lang ze er zelf niet zo'n probleem mee heeft, laat je haar toch gewoon lekker aan brabbelen?

Zoals ook al in de vorige reacties, als er echt een probleem is zou ik op zoek gaan naar rustgevende ontspannende dingen voor het slapen. Tv kijken is veel te stimulerend en daar worden kindjes doorgaans niet echt slaperig van (tenzij je ze natuurlijk urenlang laat kijken ).
Wij doen het zo: na het eten in bad, boekje voorlezen, even op de arm ronddragen terwijl we een paar liedjes zingen, borstvoeding en dan tijdens de borstvoeding lekker tegen mama in slaap vallen. Dat zijn dingen waar mijn zoontje heel ontspannen van wordt. Als je even wat uitprobeert, kom je er snel achter wat jou kindje goed ontspant.

Groetjes,
Helena

Hallo Judith,

Onze zoon is ook 21 maanden (04-09-04). De laatste tijd is het bij hem ook heel erg wisselend qua slapen in de avond. Tussen de middag slaapt hij gemiddeld van 12.30-15.00 uur. Soms met uitschieters tot 16.00 uur.
Na het warme eten gaat hij meestal in bad. Daarna tanden poetsen, boekje lezen, op zijn kamertje een liedje zingen, alle knuffels kussen, daarna slapen. Dit is afhankelijk van zijn vermoeidheid tussen 18.45 en 19.00 uur.  Soms is hij nog 45 minuten aan het kletsen met af en toe een huiltje. Soms slaapt hij ook binnen 15 minuten. Ik merk wel dat als hij niet in bad is geweest, dat hij meestal iets meer moeite heeft met inslapen.
Dat wat je beschrijft is waarschijnlijk een fase, ik ga er bij onze zoon gewoon maar vanuit.

Groetjes Marieke

Bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik het inderdaad ook maar laten gaan, zolang ze niet huilt en 's morgens  goed uitgeslapen is.
Het vervelende is wel dat ik na een bepaalde tijd wel even moet gaan kijken omdat ze  soms een volle luier heeft wanneer ze net  in bed ligt. En jawel, gisteravond kwam de aroma me alweer tegemoet en na het verschonen duurde het vervolgens weer een kwartier voordat ze sliep.
Mocht het te gek worden dan moet ik misschien ook proberen haar middagslaapje  wat in te korten.

hoi,

drie kwatier is toch niet erg? mijn zoontje heeft dat ook ik heb er geen last van behalve als hij na anderhalf uur nog niet slaapt dan haal ik hem er soms wel eens uit voor 15min en dan slaapt hij meestal wel na een half uurtje.

mijn zoontje met middag slaap om 20uur na bed pas om 2230 slapen en zonder middag slaapje 1900 naar bed en meestal 1915 slapen.
ik wou dat mijn zoontje met middag slappje binnen 3kwatier sliep.

Als ze inderdaad vrolijk ligt te brabbelen, maakt dit op zich niet zoveel uit. Sommige kinderen hebben het nodig om even hardop de dag te bespreken.
Ikzelf was vroeger ook zo'n brabbelaar/speler. Ook nadat de middagslaapjes helemaal afgeschaft waren. Mijn ouders waren wel erg strikt over het feit dat ik in bed moest blijven liggen en het licht bleef uit. Uiteindelijk viel ik vanzelf in slaap.

Als je het zelf toch prettiger vind om middagslaapje in te korten en haar op die manier 'gelijk' in slaap te krijgen, kun je dit natuurlijk altijd doen, maar het is geen garantie.
Het kan zelfs zo zijn dat ze door het inkorten van haar middagslaapje, daarna wat prikkelbaarder is, maar dat weet je alleen door het uit te proberen.

Terug
Bovenaan