's Avonds niet willen slapen

Hallo,

Onze dochter van 2,5 wil 's avonds niet op een normale tijd (8 - 9.30 uur) naar bed. Wanneer ik haar na 'het naar bed ritueeltje' in bed stop, wordt dit ene grote gil, huil, sla-partij. Ze is heel eigenwijs en vastberaden niet te gaan slapen. Ze houdt vol dat ze wakker en vooral niet moe is. Ook al trekt ze wit weg van vermoeidheid. Ze is blij als papa en mama naar bed gaan, want dan mag ze mee naar bed en valt eigenlijk direct in slaap. We laten het slapen in het grote bed maar toe.....
Tussen de middag slaapt ze niet meer, maar heeft dit eigenlijk wel nodig. Vaak valt ze in de auto in slaap, als we 's middags boodschappen hebben gedaan.
Ik begin een klein beetje overspannen te raken om elke avond met een kind tot 10.00 uur op te zitten. Ze vraagt natuurlijk aandacht, hoewel ik haar zo veel mogelijk negeer.
Herkent iemand deze problemen. Heeft iemand tips, of kan iemand mij verzekeren dat dit van tijdelijke aard is.
Groeten,
Yolanda
 
Hoi Yolanda, lastige situatie waar je in zit, kan me voorstellen dat je uitgeteld raakt! Ik moet je zeggen dat ik het voor een kind van 2,5 erg laat vind om om 8 uur - half 10 pas naar bed te gaan. Zeker als ze tussen de middag niet meer slaapt. De toestanden die je hebt komen denk ik dan ook doordat je dochter oververmoeid is. Ik herken dat bij onze zoon van 2,5. Als hij doodop is, ook al gaat hij op tijd naar bed (bij ons 7 uur), dan raakt hij zelfs in het bad al helemaal hysterisch als er iets niet naar zijn zin gaat. Daarnaast denk ik dat je dochter heel goed weet dat ze met zoveel 'theater' bij jullie in bed mag. Hoe moeilijk dat ook zal zijn, toch maar afleren! Ik zou haar dus veel eerder naar bed doen, of toch tussen de middag op bed leggen. Al speelt ze gewoon maar even rustig met haar knuffels of leest ze een boekje. Dan komt ze toch tot rust. Succes ermee!
Groeten van Simone
 
hoi
ik herken het, toen mijn zoontje bijna 2 was deed hij ook zo.
hij sliep wel in de middag. maar 's avonds ging hij bijna tegelijk met ons naar bed.
hij kreeg een peuterbedje, en we hebben gezegd dat hij naar bed gaat en er niet uit mag komen pas als wij hem kwamen halen.
in de ochtend riep hij ons dan en haalde we hem er uit.
hij bleef nog liggen ook!
misschien wil jullie kindje niet in haar eigen bedje liggen.als dit nog een spijlen ledikant is kan het helpen om een ander bedje te kopen.
en zeg nou eerlijk ik lig liever ook niet alleen in bed!
maar goed als hij dan zo laat nog wakker was dan moch hij alleen op de bank blijven zitten evt. met een boekje en anders naar bed.
kindjes van 2,5 snappen al heel goed zulke afspraken.
maar na de afspraak gemaakt te hebben moeten ze zich er wel aan houden anders hup naar bed.
maar succes het is erg vermoeiend om zo laat nog je kabouter om je heen te hebben.
het is bij ons gelukkig over en hoop dat de tweede (4 mnd)  het straks anders doet.
groetjes
 
Hoi,

Ik krijg mijn zoon van 2,5 ook heel moeilijk naar bed. Tussen 8 en 9:30 uur is bij ons ook normaal. Soms gaat hij wel eerder (als hij tussen de middag niet heeft geslapen), maar vaak slaapt hij toch niet eerder dan 9 uur/half tien. Het ligt ook wel aan de kindjes hoor; niet iedereen heeft even veel slaap nodig. Hij is ook nog heel vroeg wakker (tussen half zes en half zeven meestal) Bij ons ook vaak gillen, maar we geven niet meer toe. Naar bed is naar bed. Wel dodelijk vermoeiend om er steeds heen te lopen, maar hij komt er niet uit. Eigenlijk zouden we er ook niet meer heen moeten lopen, maar ja, als de speen op de grond ligt gaat hij toch niet slapen is onze ervaring.
Veel tips heb ik dus niet. Volgens mij is consequent zijn het beste. En dus niet toegeven. Ik hoop ook dat het snel weer beter gaat.

Groetjes en veel succes!
Daantje
 
Ons dochtertje hebben we met 2 jaar in een meegroeibed gelegd omdat ze een broertje kreeg. Ze sliep een aantal maanden prima maar toen begon het gedonder, ze kwam er steeds uit. Tussen de middag wilde ze ook niet meer slapen en 's ochtends stond ze om half zes naast ons bed. Niets hielp, ze kwam er steeds uit. Toen hebben we haar maar weer in haar ledikantje gelegd met als resultaat: elke middag een slaap van 2 uur en 's avonds van 19.15 tot 7.00 uur, zonder problemen. Het ledikantje geeft toch meer veiligheid voor haar. Het scheelt wel dat ze daar niet uit durft te klimmen, want anders heeft het geen effect.....
 
wij hebben nou sinds een maand een peuterbed voor hem gekocht in de vorm van ee nrace auto en hij vind hem helemaal geweldig alleen er in slapen wil hij niet voorheen was het nooit een probleem om hem te laten slapen en nu slaapt hij soms om 11 uur nog niet ik vind het ook echt vermoeiend
heb ook alles geprobeerd
ik hoop dat het snel over zal gaan

groetjes
 
Hallo allemaal,

een tijdje terug een berichtje geplaatst over slaapproblemen en ik heb gelezen dat ik niet de enige ben met een kind met slaapproblemen. Tips als consequent blijven, bedrituelen etc. weet je wel, het  is alleen zo lastig om het patroon te doorbreken.  
Sinds een kleine week is bij ons het patroon doorbroken, doordat mijn dochter ziek werd. Blaasontsteking. Haar lichaam zegt nu gewoon  dat ze rust nodig heeft en ze kan zich er  niet  tegen verzetten. Sinds ze weer is opgeknapt, gelukkig, leg ik haar op  een acceptabel tijdstip in bed en ik hoor  haar niet meer! 's Nachts een enkele x, maar  dat mag en  geeft gelukkig ook  geen grote problemen.  
Simone schreef dat mijn dochter weleens oververmoeid kon zijn, ik denk dat dat het weleens mede de oorzaak heeft kunnen zijn....
Ik ben van de 'problemen' af en ik wens een ieder ander heel veel geduld en er komt een tijd dat je kind het ook zat is en gewoon wil gaan slapen wanneer hij/zij moe is!

Groeten,
Yolanda
 
Terug
Bovenaan