's morgens van fles naar pap of brood? HOE?

Onze zoon is nu bijna 10 maanden en geniet nog van z'n fles 's morgens. Toch wil ik langzamerhand beginnen met pap of brood op advies van het cb.
Hoe pak ik dit aan? Iemand tips of ervaringen? Klein flesje melk in combinatie met pap of brood? Alvast bedankt!

Hoi Melanie,

Onze zoon kreeg met 10 maanden ook nog 's ochtends een lekkere fles pap. Heerlijk knus op de bank. Dit was de enige fles die hij op de dag kreeg. Verder dronk hij melk uit een bekertje en ander drinken uit een rietjes-beker.
Ook bij het CB werd ons geadviseerd om langzamerhand de fles af te bouwen. De beweegreden was de fles (ivm ontwikkeling van de mondmotoriek) en niet zozeer de pap. Dus lepelen met de pap zou ook kunnen. Maar onze zoon vond die fles gewoon heerlijk. En dit was de enige fles die hij op een dag kreeg. Dus tja, ik wilde hem eigenlijk nog even zo laten genieten.
Na ongeveer 1,5 maand is hij overgestapt op brood of pap met een lepeltje. De overstap heb ik geleidelijk gedaan. Eerst een halve fles pap en half bordje pap. De reden was omdat hij het lurken aan die fles nog zo lekker vond. Op een gegeven moment ging de knop helemaal om en werd de fles niet meer gebruikt. Alleen 's nachts als hij soms wakker werd.

Veel succes!

hoi hoi,

Als je zoontje zo geniet van die ochtendfles met pap waarom ga je er dan niet meer door. Ik weet wel dat het beter is dat ze niet meer zuigen aan een fles, maar kijk naar je kindje.
Mijn dochtertje is nu ruim 2,5 en drinkt nog steeds elke ochtend een papfles en onze zoon van 1 jr ook nog steeds. Ze vinden het heerlijk en als ik met brood aan kom of pap op een bordje eten ze amper iets en ik vind ontbijten zeer belangrijk en dan met die 1 fles per dag!!!!!!!!!! Het is hier hooguit 10 min. dat ze er aan sabbelen en dat kan volgens mij geen kwaad.

Groetjes van Mieke mv Lotte (17.02.2004) & Jozua (15.10.2005)
en 32,3 wkn zwanger van een kadootje

Als een ouder kind hooguit 10 min aan een fles sabbelt en er ontzettend van geniet, laat hem/haar dan inderdaad daar lekker van genieten.
Maar als je merkt dat de articulatie van klanken wat "slapjes" is en de /s/ bijvoorbeeld tussen de tanden gearticuleerd wordt (in plaats van de tong tegen de boventanden aan), dan zou ik als logopedist adviseren om te stoppen met de fles. De slappe articulatie zou door het drinken uit de fles in stand gehouden kunnen worden.

Groetjes Marieke
logopedist en mv Stan

Terug
Bovenaan