's nachts onrustig

Mijn zoontje is nu 9 weken en krijgt nu al 180cc met 6 schepjes fv. (het is een  stevige jongen). Had gedacht dat hij daar wel snel 's nachts op door zou slapen maar en daar heeft het even op geleken. Maar nu wordt hij, na de fles van 23.00,  rond 4.00 wakker.
Hij gaat dan niet huilen maar ligt  een tijd  te steunen en te kreunen, hij hoeft niet te poepen en heeft ook geen pijn. Omdat hij niet huilt geeft ik hem dan z'n speentje maar en slaapt hij weer. Het probleem is dat ik er dan ieder (half) uur uit kan om hem weer te geven want dan ligt hij weer wakker zonder te huilen.
Dit herhaalt zich dan tot 6.00/6.30 en dan pas begint hij pas te huilen, ook niet meteen hard.
Weten jullie wat ik hier mee aan moet. Is hij gewoon niet aan doorslapen toe en is hij te geduldig om te huilen om eten. Is het handig om toch gelijk om 4.00 de fles te geven, heb zelf het idee dat ik hem juist weer ga wennen dat hij om die tijd de fles krijgt.
Misschien herkent iemand dit?
p.s. Op het CB zei men vorige week dat hij tegen het doorslapen aan zit en dat het kreunen zegt dat hij zichzelf geruststeld.

Hey,
Ik heb een dochtertje van 11 maand en net begonnen met de fles te geven. Ik herken dit, zo rond een uur of vier wordt ze meestal wakker, en dan begint ze te spelen. Ik laat ze liggen en meestal geraakt ze zelf terug in slaap. Bij mijn vorige twee kindjes heb ik wel altijd een flesje gegeven als ze wakker werden, ook al huilden ze niet en zo raken ze aan dat uur gewoon. Dan kan je altijd om dat uur uit je bed omdat ze verwachten dat je ze eten geeft. Ik zou je de raad willen geven: zolang hij niet huilt of een overdreven smakkend geluid maakt, laat hem. Zo leert hij dat hij ook zichzelf terug kan laten inslapen. En jij wordt er ook aan gewoon en op d'n duur slaap je gewoon weer verder. Tasha

Hay,

mijn dochter is inmiddels bijna 2. Zij sliep al met 6 weken helemaal door. Maar dat geldt voor elk kind natuurlijk anders.
Ik zou ook eerst gewoon helemaal niet reageren, zolang hij niet huilt, niet komen.
En als je hem dan rond 6u hoort huilen, dan gewoon voeding geven. Zo blijf je in het ritme.
Het kan natuurlijk altijd zijn dat hij nog niet aan doorslapen toe is zeg maar, maar zolang hij niet huilt, lekker laten liggen, kun jij ook nog even rusten. Weet hoe vermoeiend het al kan zijn.
Desnoods geef je z'n laatste fles rond 23:30 of 24:00u? Ga je wel iets later naar bed, maarja, hij wordt dan ook op een iets schappelijkere tijd weer wakker.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Gr CJ

Hallo,

Ik weet niet of je het boek Oei Ik groei kent. Ik ben zelf helemaal geen fan van opvoedboeken ofzo, maar hierin staan de 10 mentale sprongen die je kind in de eerste anderhalve levensjaar doormaakt. Ik vond er zoveel herkenning in, dat ik hem uiteindelijk toch zelf heb gekocht. Hier lijkt het alsof Tijs (ons zoontje van net 1) het boek stiekem leest.
Rond de 9 weken maken ze hun 2e sprongetje door. Eén van de kenmerken van zo'n sprongetje is dat ze slechter slapen en minder slapen. Tijs sliep al vanaf de 4 weken door maar tijdens zo'n sprongetje sliep hij vooral overdag slechter en 's nachts korter. Met als hoogtepunt dat wij er vanaf een uur of 4 om het halfuur uitkonden om zijn speen te geven. Na het hoogtepunt ging hij per nacht weer langer slapen om uiteindelijk zijn normale ritme weer te hebben. Het sprongetje rond de 9 weken duurt ongeveer 2 weken.
Ik zou inderdaad geen flesje gaan geven, anders raakt hij daaraan gewent. Hij huilt niet, dus echt honger heeft hij niet, anders laat ie dat wel blijken!

Groetjes,
mv Tijs

Terug
Bovenaan