's nachts zindelijk????

Hoi,
Mijn dochtertje is nu 3 jaar en overdag al helemaal zindelijk. Alleen 's nachts en als ze een middagslaapje doet heeft ze nog een luier om. Ze geeft nu al regelmatig aan dat ze geen luier wil als ze gaat slapen, maar we zijn dan bang dat ze alles onderplast in haar slaap. Ze slaapt behoorlijk vast en wordt boos als we haar wakker maken om te plassen. En dan plast ze ook niet.  Wel gaat ze vlak voor het slapen nog naar de w.c.  Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Wie heeft er tips over hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Groetjes,
Suzanne
 
Hoi Suzanne,

Laatst was ik op het consultatiebureau en stelde hen dezelfde vraag... Mijn dochter is in augustus 3 geworden en ook overdag helemaal zindelijk (ze slaapt overdag niet meer maar toen ze dat wel deed, deed ze dit ook al zonder luier). Echter s'nachts draagt zij ook nog een luier. Ze heeft zelf ook nog niet aangegeven dat ze zonder luier wilt slapen en ook is zij een hele vaste slaper. Wat ze mij aanraadde op het cb was het volgende:

Gewoon proberen zonder luier maar voor het slapen gaan hele duidelijke afspraken maken bijv. dat ze echt wakker moet worden als ze moet plassen, en zeggen dat je haar wakker maakt als papa en mama naar bed gaan en dat ze dan een plasje moet doen. Je moet haar ook écht wakker maken anders, als ze half slapend gaat, heeft het geen zin omdat ze het dan niet bewust meemaakt. Je moet denk ik ook een beetje vertrouwen krijgen in het zonder luier slapen. Anders zou je misschien alvast met het overdagslaapje kunnen experimenteren?

Nou ik heb hier dus nog niet echt ervaring mee, maar weet wel dat als ze zelf aan gaan geven dat ze geen luier meer willen, je hier dan op in moet gaan. (heb vertrouwen)...

Veel succes!!! (en als je weer tips voor mij hebt, hoor ik het graag!)

Groetjes
Wendy (sorry voor het lange verhaal hahah)
 
Hoi Wendy,
Bedankt voor de tip. We hebben afgelopen nacht op aanraden van een kennis een onderbroekje onder haar luier gedaan. Ik heb haar verteld dat we gingen oefenen om zonder luier te slapen. Dat vond ze prima. Om twaalf uur hebben we haar inderdaad wakker gemaakt om te plassen. Ze vond het niet echt leuk, maar ze deed wel een megaplas op de wc. Daarna hebben we haar luier afgelaten. Vanmorgen was ze nog steeds droog! Ze was er helemaal trots op! Vandaag dus ook maar weer op deze manier proberen.
Iemand  had al gezegd om dan steeds later je kind wakker te maken en dan op een gegeven moment door laten slapen. Ik weet niet of ik dat wel doe, want dan moet ik voor mezelf de wekker gaan zetten. Misschien wordt Alyssa op een gegeven moment wel uit zichzelf wakker. En laten we de luier dan helemaal weg.
Succes ook en ik benieuwd naar jouw ervaringen straks!
Groetjes,
Suzanne
 
Terug
Bovenaan