's ochtends en 's avonds bv..

Met heel veel plezier (en de nodige dipjes haha..) heb ik mijn jongste zoontje een half jaar bv gegeven. Nu krijgt hij fruit en groente en wil ik overdag de bv gaan afbouwen en dan alleen 's ochtends, 's avonds en 's nachts bv blijven geven. Nu ben ik begonnen om hem pap te geven rond het middaguur (dat is de 3e voeding zeg maar met 's nachts erbij). Eigenlijk is er nog maar 1 voeding die dan vervangen moet worden, maar dat wil zeggen dat ik dan 2 voedingen achter elkaar laat "vervallen" Als ik op internet zoek zie ik dat je om en om moet gaan doen, dus bv-fv-bv-fv-bv. Maar aangezien mijn zoontje 's nachts ook nog komt, en dan de ochtend en avondvoeding, blijven er overdag 2 over om te laten vervallen...
Kan ik dat gewoon doen? Of zou de productie dan teruglopen? Is er iemand die dit ook bij de hand heeft (gehad)??
Thankx!!
Gr. Anne-Marie

ik heb zelf allebei mijn kinderen heel lang de borst gegeven (eerste 1 jaar tweede 15 maanden) en het past zich echt vanzelf aan hoor.
Het zou kunnen zijn dat je de eerste dagen wat last hebt van je borsten overdag omdat "ze"gewend zijn dat er voeding wordt afgenomen, je zou dan even kort kunnen kolven of je zoontje kort aanleggen puur om de druk er even af te halen.
Ook al zou je maar een keer per dag voeden, dan blijft het nog gewoon op gang hoor.
Ik heb dat de laatste maanden bij mijn zoontje gedaan toen voedde ik hem alleen 's morgens.
Dus zo ik zeggen gewoon doen wat je van plan bent het past zich echt vanzelf weer aan zeker na 6 maanden al gevoed te hebben.
Martine

Het is niet zo vanzelfsprekend dat je bv op gang blijft hoor. Mijn eerste dochter wilde ik toen ook graag nog zo lang mogelijk 's ochtends en 's avonds blijven voeden, maar het liep toen zo hard terug dat ze er niet genoeg meer aan had en ik moest stoppen. Nu bij mijn 2e dochter blijf ik dus toch maar langer overdag voeden (ze krijgt nu 3x bv en 2x fles).   Ik geef idd ook om en om (bv, fv, bv, fv, bv). Dan heb je de minste stuwing. Kan je de pap niet gewoon op een ander tijdstip geven? Dan is je probleem opgelost.
Groetjes, Mariska

Hoi Martine. Ik heb ook gehoord dat als je vrij lang bv hebt gegeven dat het dan gewoon goed blijft gaan als je wilt minderen.. Ik heb nu geen last meer van stuwing als ik de middagvoeding oversla en de rest loopt niet terug dus in die zin is het zover al geslaagd..

Mariska, ik kan de papvoeding niet op een ander tijdstip geven omdat hij 5 voedingen op een dag krijgt, waarvan er nog 1 's nachts. En wil ik 's morgens en 's avonds bv blijven geven (en 's nachts dan..) dan moeten de middelste 2 afvallen...

Ik ga gewoon volgende week ergens de volgende voeding eraf halen, en dan hopen dat de rest goed blijft gaan...
Gr. Anne-Marie

Hoi hoi,

Mijn oudste zoon heb ik een jaar lang bv gegeven, waarvan 5 maanden volledig en de laatste maanden twee keer per dag en later zelfs een keer per dag. Dat ging prima.
Bij mijn dochter ging het anders. ook haar heb ik vijf maaden volledig gegeven en ban toen gaan afbouwen naar wtee keer per dag. Tot ze op een gegeven moment twee keer per nacht kwam en ik het idee had, dat ik niet meer genoeg voeding had. Ik heb twee avonden geprobeerd een flesje 's avonds te geven in plaats van de borst en ze sliep meteen van half acht tot zes uur. Mijn gevoelens klopte. Ze had gewoon erg veel trek. Helaas lukte het dus niet meer om haar twee en een voeding te geven, want voor die ene voeding maakte mijn lichaam geen melk meer aan. Ik had geen stuwing en geen volle borsten. Het zal ook komen, omdat ik nu (na 8 maanden thuis) weer aan het werk ben gegaan en eerlijk is eerlijk het is erg druk met twee kindjes die maar anderhalf jaar schelen. Lichamelijk gezien ben ik gewoon uitgeput en weeg nog maar 52 kilo. Ook dit voelt niet goed omdat ik voor beide zwangerschappen 57 woog.
Ach . . . het is goed zo   . . . Ik heb het met veel plezier gedaan . . . .

Succes Martine

Vind het wel fijn om te horen dat het heel vaak gewoon goed gaat met "parttime" bv geven.. Ik heb nou de middagvoeding afgebouwd, en wil volgende week de andere gaan afbouwen, zodat de ochtend, avond en nachtvoeding overblijven. Ik hoop dat ik die nog kan blijven geven..
Ik denk dat het ook wel goed is dat Jesse wat erbij krijgt, want op het cb was ie te weinig aangekomen. Hij zat op het -2 lijntje van de groeigrafiek en dat is het ABSOLUTE minimum, Ik moet over 6 weken een keer extra komen meten en wegen om te kijken of hij dan wat meer is aangekomen..
Thankx voor jullie reacties!!!
Gr. Anne-Marie

Even een reactie op die groei:
Het cb gebruikt grafiekjes die gebaseerd zijn op kv en daarom vertonen bv-kindjes vaak na 4 maanden een dip in hun groei. De kv-lijntjes blijven namelijk harder stijgen, terwijl bv-lijntjes na 4 maanden wat minder hard omhoog gaan. Op een kv-grafiek kan het dan lijken dat je kindje niet goed groeit, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn.
Je kunt eens kijken of het op een bv-curve ook zo is. Misschien valt het wel erg mee.

Mijn dochter heeft helemaal onder de grafiek gezeten op het cb (zelfs op bv-curve op -3 lijn) (zij groeide juist in het begin niet goed) en die is vanaf een maand of 8 ineens een groeispurt gaan maken en zit nu zelfs weer boven de -1 (op bv-curve dan). Ze is nu 14 maanden en krijgt nog steeds bv (2-4 keer).

Groetjes,
Karin mv Hannah (20-11-2006)

Terug
Bovenaan