's Ochtends om 06.00 naast ons bed.....

Hallo.
Mijn zoontje is 2,5 jaar en klimt sinds 2 weken steeds uit zijn ledikant. Als we hem naar bed brengen komt ie er minstens 5x uit voordat ie het opgeeft. We leggen hem steeds terug zonder iets te zeggen, in de hoop dat de lol er dan af gaat.
Nu is het altijd al een vroege vogel geweest, maar nu hij zelf uit bed komt, is dat voor ons wel wat lastiger. Om 06.00 's ochtends staat ie naast ons bed. We leggen hem terug, maar dat heeft geen zin. Tussen ons in liggen is geen succes, want na 1 minuut wil hij weer wat anders. Als we zeggen ga maar op je kamer spelen, dan ligt ons bed na 5 min. vol met boekjes en speelgoed.
Afijn.....wie heeft een tip om dit ochtendritueel nog een uurtje te rekken????
Bedankt, Patricia
 
Hoi,
Moeilijk, maar je zou eens kunnen proberen met een nachtlampje met een tijdklok eronder. Als het lichtje aan (of uit, wat je kiest) gaat, mag je naar papa en mama komen en anders moet je nog even zelf spelen. Mischien is hij nog wat jong om dit te begrijpen, maar het is het proberen waard.
Succes.
 
Hoi

Lastig he. Mijn zoontje is nu drie jaar en heeft het ruim een half jaar lang gespresteerd om iedere ochtend 5.00 uur!!!!! (ja dat lee je goed) wakker te worden en niet meer te willen slapen. Na alles geprobeerd te hebben ging een van ons beiden maar met hem naar beneden en sliep op de bank verder, hij ging dan spelen. Na een half jaar ging hij als vanzelf weer l;anger slapen en nu slaapt hij van 19.00 uur tot en met 7.00 uur.
Geduld is een schone zaak.....
 
Hoi,

Zelfde probleem gehad toen ik mijn zoontje met 19 maanden in een groot bed heb gedaan.
Persoonlijk vind ik 2,5 te oud om in een ledikant te slapen. Ik denk dat je zoontje zich een grote jongen zal voelen als hij in een groot bed mag slapen. En als je dat beloont dan zal hij zich ook gestimuleerd voelen om erin te blijven.

Mijn zoontje kwam er ook telkens uit, ik heb hem de eerste keer gewaarschuwd, dat hij in bed moet blijven om te slapen. Daarna kwam hij er tig keer weer uit, ik ging naar boven, zonder oogcontact te maken en zonder iets te zeggen pakte ik hem op en legde hem op bed. En zo deed ik dat drie avonden lang. Uiteindelijk had hij het door. Hij komt niet uit bed ook. Hij begrijpt dat als ik hem naar bed breng, dat hij daar hoort. Ook smorgens is hij soms om zes uur wakker. Hij blijft lekker spelen tot ik hem eruit haal. Er was een periode dat hij sliep tot zeven uur, en ik haalde hem voor achten eruit omdat ik toen zwanger was en langer op bed bleef. Maar nu is hij vroeger wakker, maar de regel is dat hij tot zeven uur op zijn kamer blijft. Je kunt een kind niet dwingen om te slapen en stil te zijn, maar wel leren dat hij op zijn bed moet blijven.

Ik heb ook alleen knuffels in zijn kamer, waar hij bij kan. Geen ander speelgoed, of wat hoger op de planken. Dus als hij wakker wordt, kijkt hij uit het raam en speelt met zijn knuffels. Als hij ze eruit gooit, dan is het pech. Hij gaat er ook niet uit om ze te halen. In het begin begon hij te huilen, dus ik heb ze 1 keer opgeraapt en in bed gelegd, binnen vijf minuten begon hij weer te huilen. Toen ben ik naar boven gegaan en gezegd, pech mannetje, je krijgt ze niet meer. Of je laat ze in bed, of op de grond, maar ik raap ze niet meer op. Heb ze toen toch teruggegeven, en na de derde keer huilen ben ik niet naar boven gegaan. Dat was ook genoeg voor hem om te leren dat als hij ze eruit gooit, dan is het pech.

Bij mij in bed halen doe ik nooit. Ik begin daar niet aan. Dat mag als hij wat ouder wordt en wat meer begrijpt. Maar op deze leeftijd begrijpen ze niet wanneer het wel of niet kan, dat is niet erg duidelijk voor een kind. Als ze vier zijn kun je uitleggen dat het zondag is en we wat langer in bed willen liggen, dan kunnen ze er lekker bij. Zover zijn we nog niet.

Het boek waarin ik dit soort dingen lees en opvolg is van Jo Frost, de supernanny heet het. Een aanrader. Ik heb nu gewoon rust aan mijn hoofd nu ik weet wat te doen in bepaalde situaties.

Maar echtwaar, je zoontje hoort nu echt een echt bed te krijgen, bedenk maar hoe trots hij zich zal voelen dat hij als een grote jongen wordt behandeld, en je moet hem prijzen als hij erin blijft liggen smorgens als je zijn kamer binnenkomt. Je kunt ook meteen een nieuwe knuffel introduceren die bij het grote bed hoort. En ik zou zorgen dat hij zijn deur niet open kan maken.

Ik breng mijn zoontje smiddags nog naar bed, hij slaapt niet, wil niet slapen, maar ik doe het toch, even een rustmoment voor hem en voor mij. Hij speelt een uur, anderhalf uur op zijn bed met de knuffels, zingt, roept, lacht, ligt soms te mompelen, praat met zijn knuffels. Als ik hem niet naar breng is hij te moe savonds om te eten. Toch slaapt hij niet smiddags en blijft hij in bed tot ik hem eruit kom halen.

Veel succes met de tips!

Jo
 
hey

Mijn zoontje slaapt ook al in een groot bed sinds dat hij uit zijn ledikant klom. En hij heeft een 1 persoonsbed.

Bij mijn zoontje zit er een haakje op zijn deur. De reden daarvoor is dat hij anders zo zijn kamer uit kan als hij 's nachts wakker word en in de huiskamer kan gaan zitten en door het huis heen kan lopen. En misschien de voordeur uitloopt (gelijkvloers) moet er niet aan denken dat ik de knip vergeet op de voordeur te doen. Vandaar dus het haakje.

Het slapen en in bed blijven gaat bij ons goed en word hij eerder wakker dan speelt hij met een autootje staat naast zijn bed. Hij heeft ook een nachtlampje. En hij weet dat hij er pas uit mag als het licht is. (zonsverduisterend rolgordijn)

Wordt hij toch eerder wakker en gaat hij ons roepen om 6 uur   vertel ik hem dat iedereen nog ligt te slapen mama en papa broertje alle oma's en opa's en dat het nog geen tijd is om op te staan. Lukt dit niet dan ga ik naast mijn zoon in zijn 1 persoonsbed liggen (bewust geen peuterbed genomen om deze reden) en dan slaapt hij zo door tot 8 uur zijn normale tijd. Er naast liggen gebeurd bij ons zelden denk 1 x in de 4 maanden. Soms sluip ik ook weer terug naar me eigen bed als hij slaapt.

Een lampje met timer vind ik ook een goed idee die onthoud ik voor als mijn andere zoontje (nu 8 maanden) niet wil blijven liggen 's ochtends als hij 2 jaar is.

Maar er komen vast nog meer reacties en andere tips bij. Dit was mijn verhaal iedereen doet het anders.

Groetjes Marion
 
Hallo allemaal,
mijn zoon Gijs van 2,5 jaar heeft ook een paar weken geleden een periode gehad dat hij heeeeel vroeg, 4.00, 4.30u vond dat hij op moest staan.
Gijs slaapt sinds de komst van zijn kleine zusje (sept. 2005)  in een "groot" bed en dat gaat hartstikke goed.

Ik heb de volgende tips die bij ons in ieder geval werkten.
- nachtlampje op een schakelklok. Om 7.00u springt deze aan en dan mag Gijs uit zijn bed komen en bij mij in het grote bed even lekker een half uurtje samen TV kijken voordat we opstaan.
- verduisterend rolgordijn op de kamer, zodat het in de zomer niet voor dag en dauw licht wordt op zijn kamer
- iedere avond hetzelfde ritueel; melk drinken, tanden poetsen, verhaaltje, slapen.... soms wel saai, maar het werkt !

Een paar weken geleden heb ik op een maandagochtend echt een opvoedkundige strijd met hem gehad. Hij wilde om 4.30u uit zijn bed. Ik ben vervolgens van 4.30 tot 7.00 (!!!) met hem de strijd aangegaan. Ieder keer terug in bed gelegd, ik denk wel 60 keer ! Niks meer gezegd, geen aandacht geschonken en hard mijn kaken op elkaar geklemd, omdat hij de hele trucendoos opentrok; van heel lief roepen tot echt schreeuwen en gillen. Ik heb het volgehouden en om 7.00u toen het lampje aanging, mocht hij eruit. Vanaf die dag geen enkel probleem meer. Maar je moet wel voet bij stuk houden, al is dat soms HEEEEEEEEEEEL moeilijk !!

En dit tip van Jo over het boek van Jo Frost, Supernanny : echt een aanrader, ik heb het in 1 ruk uitgelezen en de tips werken ! Voor een kleine 20 euro de moeite waard !

Marieke
mama van Gijs (2,5) en Inge (8 mnd.)
 
Mijn dochter van bijna twee is ook zo'n vroege vogel, tussen half zes en zes is ze wakker, En dan ook echt wakker! Grappig om te lezen dat er zoveel kindjes zijn die dit hebben.Maar lastig voor de ouder(s). Ik heb geen tips(helaas), ik heb me er maar bij neergelegd, het is nu eenmaal zo. Eerst werd ik er boos om , maar daar schiet niemand wat mee op. Ik laat er nu even spelen en rommelen en blijf zelf nog even liggen. Ik ga dan niet meer slapen hoor, want dat vraagt om problemen, ze verzint soms de gekste dingen, bv al de kleding uit haar kast trekken. Het is wel vervelend voor je. Bij haar helpt s'avonds later naar bed gaan ook niet echt. Ze heeft gewoon ontzettend veel energie en heeft blijkbaar niet zoveel slaap nodig. Succes, ik hoop dat er nog wat bruikbare tips voor je komen!

angelique
 
Terug
Bovenaan