'Speltips' voor jonge babies?

Dag mede-mama's,

Mijn zoontje van 5 weken is de laatste dagen wat vaker wakker overdag. Ik zou wel wat met hem willen spelen, maar ben eerlijk gezegd niet zo handig/creatief. Ik denk dat ik het al snel te moeilijk voor hem maak. Vaak kijkt hij mij maar heel even aan en kijkt dan weer rond. Dan kom ik vervolgens zelf niet verder dan maar een beetje tegen hem kletsen. Ik had al eens de tip gekregen met hem door het huis te wandelen en laten kijken naar wat hij interessant lijkt te vinden, maar dan valt hij meestal weer in slaap.

Hebben jullie ideeën voor mij hoe ik met hem kan 'spelen', nu hij nog zo klein is? Alvast bedankt!

Groetjes,
Tess

Hoi,
Dat vond ik ook erg moeilijk!!! Echt "spelen" is er nog niet bij. Wat Nynke als eerste erg leuk begon te vinden is de mobile. Eentje met felle kleuren omdat ze die het eerst zien. Verder kan je volgens mij niet zoveel, misschien heeft iemand anders nog tips.

groetjes,
Daphne

Hallo

Uit 'de leukste spelletjes voor baby en papa' (kan ook mama zijn...) voor baby' s van 0-3 maanden:

Baby op je buik leggen en aanmoedigen zijn hoofdje op te tillen. Flink prijzen als het lukt (of ook bij pogingen, doe ik tenminste!)

Op zijn rug leggen en voorzichtig met de beentjes fietsen, vergezeld met een rijmpje

Op zoek naar het geluid:
rammel met een rammelaar of piepbeestje als je baby kijkt. Zorg dat hij kan zien waar het geluid vandaan komt. Doe hetzelfde buiten het gezichtsveld, gaat hij op zoek?

Prietpraat:
praten is goed voor de taalontwikkeling. Pak je baby's handjes vast en kijk hem aan. Praat over vanalles en nog wat tegen je baby (over hem, zijn lijf of iets anders). Hoe meer je met je baby praat, hoe groter de kans dat hij terug gaat praten met klanken.
Uit oei ik groei: reageer met dezelfde klanken terug naar je baby, hijleert dat zijn stem belangrijk is en hoort hoe zijn geluidjes klinken als een ander ze maakt.

Dans en zing met je baby door de kamer. kijk hoe je baby reageert en pas je tempo aan.

kietelen.
Kietel met een veertje, of zacht penseel/doekje over het lijfje. Wrijf om de beurt over alle teentje/vingertjes.

Kiekeboe (behoeft vast geen uitleg!)
Daar komt een muisje aangelopen... (ook geen uitleg nodig, lijkt me)

Kan je hiermee vooruit????

Veel plezier!

Rosanne en Loek (22-02-2007)

Hoi, hoi,

Wij doen ook aan dansen op een lekker uitbundig muziekje.
Of ik ga op de bank zitten met mijn voeten op de salontafel (ooohhhhh!) en mijn benen dan opgetrokken en dan zet ik Esther daar tegenaan. Dan voeren we hele gesprekken. Of ik zing liedjes met gebaren (Hansepanse kevertje, in de manenschijn, klap eens in de handjes, enz.). Vooral als ik mijn vingers snel beweeg vindt ze dat leuk.
Als ze wakker is, vindt ze het leuk als ik haar handjes vasthoud zodat ze zich op kan trekken. Of ik steun mijn handen in haar rug en houd haar omhoog en dan houdt ze zelf haar hoofd rechtop. En dan inderdaad flink prijzen (maar dat kan pas over een paar weekjes bij jou, bedenk ik me net).
Soms laat ik haar speeltjes zien en aai daarmee over haar wangetjes en handjes zodat ze kan voelen hoe verschillende materialen voelen.
Maar meestal vindt ze het allemaal niet zo interessant hoor. De lampen, het licht van het raam en dergelijke zijn vaak boeiender. Wel is ze helemaal gek van haar mobile en van de schommelstoel, dus daar kijkt ze ook vaak naar/zit ze in.
En verder smeer ik haar na het badje vaak lekker in met olie. Niet echt spelen, wel heel gezellig!

Groetjes,

Eveline

Hoi,
maak het jezelf niet te moeilijk hoor. Zo jong hoef je ze nog niet echt te vermaken met spelen. Alles is nieuw en daarom ook interessant. Vooral lampen, donker en licht, schaduw, bewegende vingers en zo zijn interessant. Quinn vond en vind zijn muziekmobiel ook helemaal geweldig. En in de wipstoel met babygym vind hij ook top.
Af en toe dans ik met hem door de kamer en zing ik liedjes met hem.
Groetjes Veerle

boas had tot een week of 2 geleden totaal geen interesse in welke vorm van spelen dan ook.met rondlopen of buiten bij beestjes kijken viel hij ook gewoon in slaap ja haha.
je moet het idd niet te moeilijk maken.en het komt vanzelf wel.op een dag keek boas naar me vanuit de box en ging hij lachen toen ik wat zei.sindsdien blijf ik dan even staan en rammel met een rammelaar ofzo.dan lacht hij 3 keer en dat was t dan weer.kietelen vind ie nu ook wel leuk(komt een muisje aangelopen,is bij boas in zn nekje gekropen).en al die dingen die hierboven genoemd zijn.maar eerder dan een week of 8 hoef je je echt niet uit te sloven hoor.dan zijn ze nog zo gesloten dat ze daar niks van meekrijgen.je merkt het wel als je kindje openstaat voor zoiets.ze zeggen als de vuistjes opengaan,krijgen ze meer benul van de buitenwereld.pasgeborenen leven nog in hun eigen wereldje en hebben daarbij ook de handjes gesloten.
veel speelplezier!
groetjes kari

Leg je kindje op jullie bed, aan de linkerkant  op een dekentje of grote handdoek en rol haar met deken/handdoek en al over de buik op de rug. Wel tegen houden met je andere hand, ter voorkoming van het doorrollen. en de kant van het dekentje  die je omtrekt stevig tegen haar aanleggen, zodat het amrpje  goed meerolt.  
Je kunt ook de andere kant oprollen, als je links bent.  

Terug
Bovenaan