appart zetten?

hoi,ik heb even een vraagje.
Je leest zo veel vandaar...
Mila is de laatste tijd nogal ver aan het gaan met vies doen met eten,heel erg uitproberen,dingen doen die niet kunnen zoals boven op speelgoed staan en dan echt blijven uitdagen he.ik weet nietzo goed hoe ik ermee om moet gaan.allereerst negeer ik het...maar soms wordt het echt te bont en waarschuw ik haar wel tien keer.
Nu heb ik haar vorige week een keer op de gang gezet..en vraag me af heeft dit eigenlijk wel nut op haar leeftijd.?..was echt heel zielig want ze  brulde om mama.  maar ze was wel even genezen
liep niet meer te klooien met het eten.ze had het daarna nog wel een paar keer over"op de gang"...
voelde me wel wat schuldig...
groetjes piewie.

Ik zet Noa ook al in de hoek hoor. Ze weet precies dat als ze stout is dat ze op het stoeltje moet. Twee minuten omdat ze 2 jaar is. Soms vind ze het ook gewoon leuk. Zegt ze: Noa stout he, Noa daar zitten?"haha. En dan mag ze natuurlijk niet in de hoek zitten. Soms is de pop ook stout en gaat die in de hoek!

gr
Marielle

Hier is het eigenlijk nog niet nodig geweest. Ik geloof ook niet dat hij het zou snappen als ik hem ergens neerzet om daar even af te koelen. In de gang is geen optie, want dan gaat 'ie denk ik naar boven.

Groetjes,
Nelly.

Hoi Nathalie,

Je vraagt of het nut heeft om Mila af en toe even apart te zetten en je vertelt dat toen je het een keer deed ze even genezen was van de kattekwaad. Het antwoord geef je dus zelf al: JA, het heeft nut!

Die kleintjes van ons komen (of zitten al) in de magische leeftijd van 2 jaar ("ik ben 2 en ik zeg NEE"). Ze gaan steeds meer proberen en kijken waar de grenzen liggen. Als jij niet wilt dat ze (bijvoorbeeld) met speelgoed gooit en ze doet het wel, dan moet je daar heel duidelijk in zijn en ook consequent. Het mag vandaag niet en morgen ook niet. Als je het negeert dan geef je haar de ruimte om het wel te doen en leert ze ook niet dat het niet mag.

Als Julian iets doet wat niet mag dan geef ik eerst een waarschuwing, als hij het dan nog een keer doet een waarschuwing met de medeling dat als hij het nog eens doet dat hij dan straf krijgt. Straf betekent op de gang in de hoek staan. Ik was ook bang dat hij de trap op zou gaan (bij gebrek aan traphekje), maar dat doet hij niet. Als het hem te lang duurt dan gaat hij wel de WC in en trekt het papier van de rol !

In het begin had hij idd niet door wat straf is en dat hij straf had. Maar zo langzamerhand merkt hij dat alleen op de gang staan toch niet zo leuk is. Na een minuut of anderhalve minuut haal ik hem weer op: vertel waarom hij straf had en of hij dat niet weer zal doen. Na een kus of knuffel mag hij weer de kamer in.

Nog even terugkomend op het negeren waar je het over had. Ik denk dat dat goed werkt als ze een driftbui krijgen oid. En ook als ze zelf uit bed komen savonds, dan leg je je kind weer terug zonder te praten. Maar verder ben ik zoveel mogelijk van de uitleg waarom iets niet mag etc. En apart zetten hoort ook bij opvoeden. Zelfs als daar een huilbui uit volgt, die waarschijnlijk wordt veroorzaakt door haar boosheid (en niet door verdriet).

Succes!
Ellen mv Julian (25-08-2006)

Hier gaat Tessa ook wel eens in de hoek als het de spuigaten uitloopt. Heb ik geen problemen mee al gebeurd het geloof ik slechts 1 keer in de week zo'n beetje..
Ik zet haar in een hoekje zodat ze ons niet ziet en daar zit ze dan eventjes nog  na te mopperen en is het vaak weer snel over. Dan krijgen we een megaknuffel en is ze haar (bad energie) ook weer eventjes kwijt. Vaak gaat ze dan weer goed aan tafel eten of verder met spelen voordat ze door het lint ging.
Doe wat je gevoel zegt en ben consequent!

Lisenka mv Tessa

Hiya Piewie!

Volgens mij kan het prima op deze leeftijd hoor, ik geloof dat de "maatstaf" (hekel aan dat woord maar goed..) ongeveer 1 minuut per leeftijdsjaar is. Dus een time-out van 2 minuten is geen probleem.
Max heeft een krukje op de gang dat ik alleen maar voor time-out gebruik. Hij zit er anders nooit op. En het gekke is dat als ik hem daadwerkelijk een time-out geef, hij absoluut niet van dat krukje afkomt. Ik kan bij wijze van spreken het huis uit lopen en meneer blijft zitten tot ik hem kom halen. Terwijl als hij aan het spelen is ofzo, en ik maar ff met mijn ogen knipper, hij onmiddelijk de vuilnisbak open heeft, zijn chippies in de waterbak van de poes mikt, en de tv melk aan het geven is. Haha wat ik daarmee wil zeggen is dat ik dus wel goed kan zien dat een time-out wel degelijk indruk maat op hem, en hij snapt dat het een consequentie is van zijn eigen gedrag.
En ik snap de schulgevoelens wel hoor....maar gewoon negeren die handel! Je doet het goed!!

Ajuus, ilja

bedankt voor jullie reacties!
Goed om jullie ervaringen te lezen.
Ik denk zelf dat Mila veel begrijpt,ik kan het ook zien aan hoe ze reageert.
Ik laat haar inderdaad heel kort even   in de gang en als ik de deur open komt ze al naar me toe omdat ze verdrietig is.dan leg ik het kort uit en knuffelen we.
vooral dat goed maken vindt ik heel belangrijk.
Ik merk dat het opvoeden nu echt begint,en hoe makkelijk Meisje Mila eigenlijk altijd is..dit vindt ik een moeilijke periode hoor.
goed om ervaringen te delen.
groetjes natalie.

Als hij écht te ver gaat gaat meneertje hier ook even op de gang hoor!
Een minuut of 2 afkoelen..

Als hij uitgebrult is maak ik de deur open en dan is meneertje zo over de zeik dat hij zich omdraait en NEE zegt hahaha.. (waar heeft hij dat koppig zijn toch van??)

Ik laat de deur open en ga weer na de kamer.. Hij komt dan na een paar seconden zelf de kamer weer in om lekker te knuffelen!!

Esmé mv Kay

Terug
Bovenaan