Arbo arts en werkgever nemen mijn klachten niet serieus

<p>Goedeavond dames, ik ben eindelijk zwanger van mijn wondertje na 10 jaar  te wachten  via medisch traject. Heb vorig jaar helaas een miskraam gehad. Daarnaast komt bij de vrouwen in mijn familie vroeggeboorte en doodgeboorte veel voor.  Ik heb heel erg veel last van zwangerschapskwaaltjes, waaronder energie niveau 0.0 en hierdoor krijg ik dus steeds hoofdpijn. Ben ook duizelig en heb erg veel last van bandenpijn. Ik kan niet eens normaal opstaan zonder pijn te voelen. Ik zit al een tijdje ziek thuis op aanraden van mijn verloskundige. Aantal keer belde mijn werkgever mij op met de mededeling dat ik moet werken en dat ik niet 9 maanden thuis mag blijven zitten. Ik heb hem eerlijk verteld waarvan ik last hebt. Hij vindt dat niet ernstig genoeg. Op een gegeven moment had ik om maar van de druk af te komen gezegd ik kom anders volgende week wel proberen, maar ik kreeg meteen spijt, nadat ik had opgehangen. Ik heb toen op advies van verloskundige een gesprek met een arboarts aangevraagd. Ik ben afgelopen maandag gebeld door deze arboarts en eerste wat hij vroeg hoelang ben je zwanger. Dus ik antwoordde 17 weekjes nu. Zijn mening was dat is te vroeg om meteen al thuis te zitten, als je 30 weken zwanger was had ik er geen probleem mee. Dus ik uitgelegd wat mijn klachten zijn en dat ik mijn huishouden ook niet kan uitvoeren door alle klachten. Zijn mening was dat ik wel halve dagen kon gaan werken. Ik heb duidelijk kenbaar gemaakt dat ik het er niet mee eens was. Heb gevraagd of hij ook informatie bij mijn verloskundige kon opvragen, maar dat was niet relevant. Want ik was pas 17 weken zwanger en meeste vrouwen barsten dan van de energie. Ik helaas niet. Het gehele  gesprek duurde nog geen eens 10 minuten. Werkgever belde vrolijk ja ik mag jouw halve dagen inzetten en ik heb hem ook uitgelegd dat ik het er niet mee eens ben. Toen moest ik van hem uvw bellen voor een second opninion en als ik ging weigeren om te werken zou er een loonstop komen, omdat de arbo zegt dat ik gewoon kan werken. Ik heb toen uvw gebeld en situatie uitgelegd en mevrouw was niet te spreken over gang van zaken. Ze zei sommige vrouwen zijn vanaf week 6 thuis, andere af en toe en sommige hun hele zwangerschap. Ze zei ook dat ik niet ziekgemeld sta en dat dus oliedom vond, aangezien hun mij ziektegeld betalen. En dat ik second opinion bij de werkgever moest aanvragen. Hun doen alleen een  deskundigenbeoordeling.  Ik heb toen mijn werkgever gebeld met deze informatie en hij zei ow ow, maar ik dacht weet je wat laat mij gewoon proberen een dag en als niet gaat ga ik naar huis toe. Dan kunnen ze nooit zeggen ik heb het niet geprobeerd. En toen was hij helemaal blij toen hij dat hoorde. Dus ik   moest vandaag gaan werken. Dat ging helaas niet. Ik moest mij vasthouden aan stellingen in de winkel. Uit de stoel komen was erg pijnlijk. Mijn collega zei ook wat doe je hier, je ziet er niet uit en je hoort thuis te zitten. Ze snapt ook niet waarom er zo met mij wordt omgegaan. Ik heb ook 2 keer op werk zitten huilen om deze situatie. Ik belde na 2 uurtjes met mijn werkgever en hoe vroeg heel vrolijk hoe het ging. Dus ik eerlijk verteld dat het niet ging en alles verteld wat er gebeurd was op werk. Toen werd hij boos en zei als je voldoende rust houdt kan je gewoon werken en ik trek dit niet meer ik draag je over aan personeelszaken. Vervolgens moest ik personeelszaken bellen en heb ik alles verteld hoe het gegaan is. Zij was nog wel redelijk en zei wij zitten nu ook in een dillema jij zegt dat je niet kan werken en arbo arts zegt dat je voor 50% kan werken. Nou moest ik van haar de arbo arts bellen met de vraag of hij het advies wilt wijzigen en anders moet ik bij uvw een second opinion aanvragen. Toen ik werd opgehaald door mijn man heb ik alleen maar zitten huilen hierom. Ik heb geprobeerd de arbo arts te bellen vandaag, kreeg alleen een stom antwoord apparaatje. Ik ben gewoon overspannen van deze hele situatie. Zit dit nu ook huilend te typen. Ik ga morgen ook huisarts bellen en dan probeer ik de arboarts opnieuw te bellen.  Heeft er iemand advies of tips wat ik kan zeggen of doen? </p>
 
Geen tips of adviezen, maar denk aan jezelf en je wondertje die je na zoveel moeite nu hebt. Werk is natuurlijk belangrijk, maar je gezondheid en kindje nog veel belangrijker. Ik heb aan het begin van mijn zwangerschap ook thuisgezet ivm gekneusde ribben door de kleine (komt niet vaak voor). Ben toen eerst gebeld door het uwv omdat ik was ziekgemeld, daarna naar de aebo arts, maar die begreep het gelukkig wel. Ik zou zorgen dat je zsm een second opinion vraagt en wellicht heeft de verloskundige nog tips? En ik zou je bij het uwv ziekmelden (volgens mij kun je dit zelf ook) en anders het uwv het probleem blijven voorleggen. Je vooral niets laten opdringen, wat niet gaat gaat niet. Veel sterkte!
 
Terug
Bovenaan