aspartaam gevaar?

Hallo,hier even een nieuwe discussie we weten allemaal de gevaren voor de baby tijdens de zwangerschap zoals roken maar hoe zit dat met aspartaam oordeel zelf op www.aspartaam.nl ik ben er van geschrokken en meteen gestaakt met alle verbruik van aspartaam producten.

tania
 
Ik wist niet ens wat het was. Maar goed zoetstoffen gebruik ik toch al niet omdat het niet mocht van de dietiste. Maar ik heb inderdad altijd mijn twijfels gehad over zoetstoffen.
 
Hoi Tania,

Ik ben net eens op die site geweest, het is wel een hele extreme site. Ik heb ook niet alles gelezen want ik heb geen trek om me de laatste 11 weken nog gek te gaan maken over het feit dat ik wel (in geringe mate) nog producten met aspartaam heb gebruikt en ik misschien dadelijk een ongezond kindje krijg. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het waar is. Als het echt zo erg zou zijn, dan zou het toch al lang verboden moeten zijn?

Ik twijfel er niet aan dat het niet helemaal gezond is. Ik heb zelf flink geminderd ermee op advies van de gyneacologe.

Ik vind de site erg extreem, ik denk maar zo, we worden ook gewaarschuwd voor roken en drinken, als dit aspartaam echt zo'n vergif (vele malen giftiger dan alcohol volgens de site) was dan zouden we daar toch ook wel voor gewaarschuwd worden?

groetjes, jane 29 weken
 
Ik wist wel dat aspartaam in light- produkten zat.
En dat is mij ten strengste verboden.

Maar de rest? AAAAAAAAAHHHH.
Had er geen idee van.
Vanaf nu ga ik er dus wel op letten, maar maak me niet druk over wat ik van te voren heb gedaan.

Ga dit trouwens wel melden aan mijn vk.
Veel liefs.
 
Hoi meiden!
Toevallig ben ik er voor mijn zwangerschap ook eens even ingedonken omdat ik bij een voedingsdeskundige loop. De site Aspastaam.nl is een hele extreme site. Volgens de voedingsdeskundige is aspartaam onschuldig en die site is heel opruiend. De cyclamaten en saccharine zijn "slechter" Dit even tussen aanhalingstekens, want het is pas slecht voor je als je er te veel van neemt en dan bedoel ik minstens 5 glazen cola light op een dag. Je moet maar eens kijken op de site van voedingscentrum.nl. (zoeken onder het woord zoetstof) Daar staat precies op hoeveel je van een bepaalde zoetstof je gewoon kunt gebruiken. je lichaam breekt dit gewoon weer af. Voor kleine kinderen is het een ander verhaal. Die mogen helemaal niet veel zoetstoffen (maar 2 glazen ofzo.) en dat weten een heleboel mensen niet. Die denken er goed aan te doen door hun kinderen geen suiker te geven. Dus ik ben tijdens mijn zwangerschap hier wel op gaan letten omdat de baby het natuurlijk ook binnen krijgt. Volgens de voedingsdeskundige is er geen bewijs voor dat het schadelijk zou zijn voor je kind, maar raadde het voor de zekerheid toch af (je hoeft immers toch niet af te vallen.) Hopelijk hebben jullie wat aan deze info!

Groetjes,

Femke
 
Hoi Saskia. Sorbitol is een polyool en dus ook een zoetstof. Hier geldt dus hetzelfde voor.

Voor wie het wil weten: dit staat op de website van het voedingscentrum:

Zoetstoffen zijn ook tijdens de zwangerschap niet schadelijk. Hierdoor is het gebruik van zoetjes, light- en andere producten met zoetstoffen geen probleem. Voor iedereen, dus ook voor zwangere vrouwen, geldt dat van deze stoffen niet meer dan de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) gebruikt moet worden.

Frisdrank gezoet met cyclamaat geeft bij kinderen tussen 4 en 8 jaar al bij ongeveer twee glazen per dag (0,5 liter) een overschrijding van de ADI. Voor volwassenen geldt een maximum van ongeveer 5 glazen (1,3 liter) per dag. De gevolgen van regelmatige overschrijding zijn onbekend.

Overschrijding van de ADI van suikervrije drop gezoet met zoetstoffen kan maagdarmklachten (meestal diarree) veroorzaken. Dit wordt veroorzaakt door zogenaamde polyolen. Suikervrije drop gezoet met zoetstoffen bevat 70 gram polyolen per 100 gram drop. Maagdarmklachten kunnen ontstaan bij consumptie van 10-20 gram polyolen per dag. Kinderen kunnen bij een kwart rolletje per dag al klachten krijgen. Volwassenen bereiken de limiet na het eten van een half tot één rolletje suikervrije drop per dag.

Zoetstoffen worden ook gebruikt in suikervrije hoestsiroop, suikervrije keeltabletten, suikervrije kauwgum, mondverfrissingstabletjes, 'light'-dranken op melk- of yoghurtbasis, 'light'-toetjes en natuurlijk zoetjes voor in de koffie en thee. Voor zoetjes die 40 mg cyclamaat en 4 mg saccharine per tabletje bevatten, geldt een maximum van 11 zoetjes per dag voor volwassenen (wanneer daarnaast geen andere producten met cyclamaat of saccharine genomen worden).

 
Terug
Bovenaan